החקירה בארה"ב עלולה להתרחב לבנקים נוספים בישראל

הערכות של מקורבים למשרד המשפטים האמריקאי: הרשויות בארה"ב אינן מתכוונות לסיים את פרשת החקירות ברשימת הבנקים שכבר פרסמו לפני כ-4 שנים, אלא להרחיב את הרשימה

האם חקירת הרשויות האמריקאיות תסתכם בחקירת לאומי, הפועלים ומזרחי טפחות - או תגלוש גם לבנקים ישראליים נוספים, דוגמת דיסקונט והבינלאומי? לפי הערכות של מקורבים למשרד המשפטים האמריקאי, הרשויות בארה"ב אינן מתכוונות לסיים את פרשת החקירות ברשימת הבנקים שכבר פרסמו לפני כארבע שנים, אלא להרחיב את הרשימה. הרשויות עשויות לבדוק בנקים החשודים בכך שהעלימו עין מכספים חשודים שהפקידו לקוחות אמריקאים - ולא רק כאלו הנחשדים בשיתוף פעולה פעיל.

"החשש הוא שהאמריקאים לא יסתפקו במקרים שבהם עובדי הבנק סייעו בהעלמת מס מכוונת, אלא גם בבנקים שהעלימו עין ולא בדקו אצל הלקוחות האמריקאים מה מקור הכספים", אומר עו"ד בועז פינברג, שותף ומנהל מחלקת מיסוי ואיסור הלבנת הון בפירמת זיסמן, אהרוני, גייר ושות', הסניף של ZAG-S&W בתל אביב. נזכיר כי כיום מחויבים הבנקים לבדוק את מקורות הכספים של לקוחותיהם האמריקאים במסגרת כללי ה-FATCA , שמחייבים את הבנק להחתים את לקוחותיו על כך שהכספים בחשבון הוצהרו כדין לרשויות המס.

"ישנה תקופת ביניים מאז החלה החקירה ב-UBS ועד לכניסת כללי ה-FATCA לתוקפם. בתקופה זו היו עדיין בנקים שהעלימו עין או לא בדקו כראוי את מקור הנכסים של הלקוחות, ולכן הם עלולים גם כן להיות על הכוונת של הרשויות בארה"ב. סביר להניח שעל העלמות עין בתקופה שלפני החקירה ב-UBS יהיה לרשויות בארה"ב קשה יותר לבוא ולטעון נגד הבנקים", אומר פינברג.

עוד מעריך פינברג כי הרשויות ידרשו לדעת מה הבנקים ידעו על הלקוחות וכיצד נהגו מולם, והשאלה אם הבנקים כבר ערוכים לתרחיש שכזה. נזכיר כי לפי שעה הרשויות בארה"ב חקרו שלושה בנקים ישראליים - לאומי, שחתם בשבוע שעבר על הסדר, ובנק הפועלים ומזרחי טפחות שנמצאים גם כן בחקירה תחת חשד כי סייעו ללקוחותיהם בהעלמת מס. נראה היה כי לכאורה מבנקים ישראלים אחרים, כדיסקונט והבינלאומי, נחסכה סאגת החקירה ואולם לא לעולם חוסן, וייתכן והם יהיו ברשימה הבאה של האמריקאים שקשורה ב"העלמת עין" בלבד.

הרשויות בארה"ב החלו להילחם בתופעת העלמות המס לפני כמה שנים, ובכך העשירו לא מעט את הקופה של המדינה בזכות הקנסות הכבדים שגבו והמסים האבודים ששולמו. האמריקאים ראו שהמלחמה האגרסיבית שלהם יעילה למדי ומניבה תוצאות, מה שמהווה בעבורם רוח גבית להמשיך ולהעמיק את החקירה גם בעבירות "קלות" יותר של "העלמת עין" - ולא רק סיוע אקטיבי.