האוזר: "הריבית הנמוכה מהווה תשתית לבועה בשווקים"

יו"ר רשות ניירות ערך אמר היום בכנס התאגידים השנתי כי "הגיע העת לשים את הדגש על הזרמת חמצן לעסקים" ■ לדבריו, "שוק ההון יכול וצריך להיות אוהל החמצן של הכלכלה הישראלית שתומך בתעסוקה ובצמיחה"

שמואל האוזר/ צילום: איל יצהר
שמואל האוזר/ צילום: איל יצהר

"לפני כשנה נוהל נגדי קמפיין אישי עם פרסומים אגרסיביים וכיתובים בלתי מחמיאים שתכליתם פגיעה ברגולטור שתפקידו להגן על המשקיעים. בימים האחרונים מותקף ידידי הממונה על הגבלים עסקיים, דיויד גילה, בקשר להחלטתו בעניין פירוק מונופול הגז", כך אמר היום (ב') יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר בכנס התאגידים השנתי.

האוזר המשיך ואמר כי "אינני מופקד על מונופול הגז ואני לא רוצה לחוות דעתי ביחס להחלטתו של דיויד גילה. יחד עם זאת, אופן תקיפת הרגולטור שפועל להגנת אינטרס הציבור מעורר סימני שאלה. אפשר להתווכח או לטעון כנגד הפרוצדורה, אבל מה שהכי חשוב הוא הדיון היותר רציני - הדאגה לאינטרס הציבור ומה שחשוב למדינת ישראל בהווה ובעתיד".

בהמשך האוזר סקר את מצבו העגום של שוק ההון הישראלי. "עברנו שנה מדממת מבית ומחוץ ובכלל זה: מלחמה, האטה כלכלית, בחירות חדשות, יוקר מחיה מאמיר, נדל"ן יקר, גרעון תקציבי שצפוי לגדול, למשקיעים מוסדיים יש כסף ולמרות זאת יש בצורת בהנפקות, הערכת סיכונים לקויה, שוק הון מוגבל באפשרויות מימון ובהיצע השקעות, בורסה יבשה, הערכת סיכונים של השקעות לקויה, אי שוויון כלכלי קיצוני שמאיים על המרקם החברתי, וסביבת ריבית נמוכה שמהווה תשתית ליצירת בועה בשווקים הפיננסים".

לדברי האוזר, "בעת הזו, כ- 30% מהחברות שוקלות להימחק מן הבורסה בת"א. בעת הזו, אנחנו גם עדים לתופעה של חברות טכנולוגיה חדשות שמעבירות פעילותן מישראל לחו"ל. על כל דולר "אקזיט", מדינת ישראל מפסידה 3 דולר. זה אובדן דרך של מדינת ישראל, של כולנו, משום שחברות שמעתיקות פעילותן העסקית לחו"ל, גורעות מקומות עבודה, מפחיתות את תקבולי המיסים ואינן תורמות לצמיחה. אני סבור שבמבט אל העתיד אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. אם לא נעשה משהו, הבורסה לא תהיה רלבנטית. הבורסה חייבת להיות רלבנטית".

יו"ר רשות לני"ע ציין בהמשך כי לאחר גל הרגולציה הגדול שהחל ב-2008, הגיע הזמן "לתת חמצן לעסקים". "אני מאמין גדול ברגולציה חזקה וחכמה לא רק משום שהיא תורמת לאמון הציבור וליציבות בשווקים הפיננסים אלא גם משום שהיא יכולה לתרום לאמון החברות בשוק ההון המקומי", אמר האוזר. "אמון הציבור מחייב וודאות רגולטורית וטיפול בלתי מתפשר באכיפת החוקים שאנחנו מופקדים עליהם. יחד עם זאת, אחרי גל רגולציה כבד של כל הרגולטורים מאז 2008, הגיע העת לשים את הדגש על הזרמת חמצן לעסקים. במציאות של מדיניות פיסקלית מוגבלת בפתרונות ומדיניות מוניטרית שמיצתה במידה רבה את נשק הריבית, שוק ההון יכול וצריך להיות אוהל החמצן של הכלכלה הישראלית שתומך בתעסוקה ובצמיחה. אם ננוח על זרי דפנה נמצא עצמנו מהר מאוד מתחת לזרי הדפנה".