קרן המטבע: יוון לא נזקקת למימון מיידי; אתונה ירדה 3.9%

(עדכון) - מפלה לממשלה בההצבעה על בחירת נשיא - הבחירות יוקדמו לסוף ינואר ■ החשש הגדול: הסקרים מנבאים ניצחון למפלגת "סיריזה" הקיצונית, שאיימה להוציא את יוון מגוש האירו

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

דרמה ביוון: הממשלה היוונית נכשלה היום בהצבעה מכרעת בפרלמנט ונסללה הדרך לבחירות מוקדמות בסוף ינואר שבהן עלולה לעלות לשלטון מפלת "סיריזה" הקיצונית שמאיימת לפרק את גוש האירו.

עקב כך, נפלה בורסת אתונה בשיעור חד של עד 11% והתשואה על האג"ח ל-10 שנים זינקה לכ-9%. עם זאת, לאחר מכן הודיעה קרן המטבע הבינלאומית כי יוון איננה נזקקת למימון מיידי, והבורסה יורדת בשיעור "קל" יותר של כ-4.5%. הקרן הודיעה עוד כי השיחות בנוגע לחילוץ של יוון יתחדשו ברגע שתהיה שם ממשלה חדשה.

ראש הממשלה המכהן אנטוניס סאמראס היה זקוק לתמיכה של 180 חברי פרלנט מתוך 300 הנציגים כדי שהמועמד מטעמו, סטאברוס דימאס, לשעבר נציב האיחוד האירופי, ייבחר לנשיאות. בסיבוב השני שנערך לפני כשבוע, סאמראס קיבל 168 קולות וכאמור גם היום הוא נכשל כשהשיג גם כן 168 קולות בלבד.

"לעת עתה, ההשפעה על שוקי ההון הנוספים באירופה צפויה להיות מתונה", מסר אביחי שורצקי, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI. "עם זאת, במידה והתרחיש השלילי (כפי שיתואר בהמשך) יתממש, תירשם עלייה ניכרת באי הוודאות באיחוד האירופי, מה שיגרור ככל הנראה לתגובה שלילית בשוקי ההון באירופה.

"על מנת להשלים את התמונה נזכיר כי ב-28 בפבסואר צפויה להסתיים תוכנית החילוץ הנוכחית של יוון. כמו כן, לאור עליית התשואות החדה שנרשמה באיגרות החוב הממשלתיות, יוון לא תוכל לגייס מימון מהשווקים. המשמעות היא שעל הממשלה החדשה ביוון יהיה לנהל משא ומתן עם ראשי הטרויקה על מנת לחדש את תוכנית הסיוע, או שיוון תמצא את עצמה פעם נוספת בתוואי של משבר חובות ממשלתיים. התרחיש השלילי הוא שמפלגת סיריזה תזכה בבחירות, תרכיב את הממשלה החדשה, ולא תשכיל להגיע להבנות עם ראשי הטרויקה, כך שהיא תישאר ללא מקורות מימון. לתרחיש זה הסתברות לא מבוטלת להתממש".

החשש: ניצחון של סיריזה

סאמראס אמר בעבר כי בחירות כלליות כעת הם "סכנה ממשית" ליוון. אנליסטים בשוק מציינים כי בחירות כלליות עלולות להצית מחדש את המשבר בגוש האירו. זאת משום שבמסגרתן עלולה להיבחר מפלגת השמאל - סיריזה, שמתנגדת לצעדי הצנע ומעוניינת לפתוח מחדש את המו"מ על החוב של יוון עם מוסדות האיחוד האירופי, תוך אפשרות לעזיבה של יוון את גוש האירו.

כידוע, אירופה בהובלת גרמניה דורשת מיוון להמשיך בצעדי הצנע על מנת לקבל את המשך התשלומים בחבילת הסיוע שהיקפה עומד על 240 מיליארד אירו. צעדי הצנע הללו כמובן אינם פופולריים ביוון ודחפו אותה למיתון שנמשך 6 שנים. כעת, ניצחונה של סיריזה בבחירות מעמיד את המשך יישום הצנע וקבלת הסיוע בסכנה.

סקר דעת קהל שערך שלשום מכון אלקו הראה את סיריזה מובילה ביתרון של 3.3% על מפלגת הדמוקרטיה החדשה - פער צר יותר מאשר בסקר הקודם. לו נערכו הבחירות כעת, הייתה סיריזה זוכה ב-28.3% ומפלגת הדמוקרטיה החדשה של סמאראס ב-25%.

סקר אחר שערכה קאפה ריסרץ' מעניק לסיריזה 27.2% - יתרון של 2.5% על פני הדמוקרטיה החדשה, שהייתה זוכה ב-24.7%. לפי סקר זה, 58% מהבוחרים מתנגדים לעריכת בחירות כעת.