אלשטיין מציע להזרים בדחיפות 800 מיליון ש' לאי.די.בי פתוח

מציע: ביצוע מיידי של הנפקת זכויות לרכישת מניות אי.די.בי פתוח, שתכלול גם הנפקת אופציות שהמרתן המלאה תגדיל את התמורה המקסימלית מהמהלך ל-1.2 מיליארד שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

איש העסקים אדוארדו אלשטיין קרא היום לשותפו מוטי בן משה להרים את הכפפה ולהזרים בדחיפות 800 מיליון שקל לקבוצת אי.די.בי פתוח, במהלך שעשוי לאותת על שלב מכריע בדרך לסיום השותפות ביניהם. לאחר ישיבות רבות בהן התקשה צמד בעלי השליטה באי.די.בי למצוא פתרון משותף למצוקה הפיננסית אליה נקלעה הקבוצה, הגיש אלשטיין הצעה דחופה לדירקטוריון שתהיה בתוקף עד יום חמישי.

אלשטיין מאמין כי הדרך היחידה שבה תוכל החברה לעמוד בהתחייבויותיה היא באמצעות גיוס הון משמעותי בדרך של הנפקת זכויות. היום הוא אף שלח את נציגיו בישראל - הדירקטור המחליף, שולם לפידות, ומנכ"ל חברת הייעוץ גיזה-זינגר-אבן, יריב פילוסוף - כדי להציג את תוכניתו בפני שני הדירקטורים החיצוניים גיורא ענבר והנרי בן-שימול, ובפני הדירקטור הבלתי תלוי מאיר שני, שיחדיו מרכיבים את ועדת הביקורת בדירקטוריון אי.די.בי פתוח.

שלושת הדירקטורים העצמאיים מהווים את לשון המאזניים בדירקטוריון בין אלשטיין לבין בן משה, שכל אחד מהם מיוצג בידי שלושה דירקטורים. בעקבות פרסום ההצעה היום, צפוי דירקטוריון אי.די.בי פתוח להתכנס לישיבה עד יום חמישי לצורך דיון מעמיק בהצעה הרשמית שהונחה לפניו.

ביום חמישי האחרון העלה אלשטיין הצעה ראשונית בעל פה בפני הדירקטוריון, אולם זו נתקלה בהתנגדות של בן משה ואנשיו. כעת, עם הגשת ההצעה הרשמית ופרסומה לציבור, יידרשו הדירקטורים לנמק כל התנגדות שיש להם להצעה, ולספק הצעות חליפיות כיצד ניתן להציל את הקבוצה הממונפת.

איגרות החוב של אי.די.בי הגיבו להצעה בעליות של עד 5% במהלך המסחר ונסחרו בתשואות לפדיון של עד 29%. מניית החברה זינקה בכ-8% לאחר שמתחילת דצמבר איבדה כ-40% והשלימה קריסה של כ-70% בתוך שלושה חודשים בלבד, בעקבות רצף של אירועים שליליים שהעמידו בספק את יכולתה להמשיך ולשרוד. זאת, על רקע מחלוקת קשה בין שני בעלי השליטה שמנעה עד כה כל אפשרות לשינוי המגמה.

אי.די.בי פתוח נסחרה היום לפי שווי של כ-400 מיליון שקל בלבד, כאשר שווי החזקותיהם של אלשטיין ובן משה בה עומד על כ-240 מיליון שקל בחלקים שווים. שווי זה משקף לשניים הפסד כביר "על הנייר" של 1.2 מיליארד שקל על השקעה של 1.4 מיליארד שקל שהם ביצעו עד כה תמורת רכישת השליטה בקבוצה המדממת.

אפשרות להנפקת זכויות נוספת

במסגרת התוכנית החדשה שמציע כעת אלשטיין החברה אמורה, כאמור, לבצע מיידית הנפקת זכויות לגיוס של 800 מיליון שקל מבעלי מניות קיימים. בנוסף, יקבלו הבעלים הקיימים אופציות שהמרתן המלאה תגדיל בעתיד את התמורה לחברה ל-1.2 מיליארד שקל. אלשטיין עצמו מתחייב שיממש את מלוא חלקו בהנפקת הזכויות בהיקף של 256 מיליון שקל, וישקיע עד 144 מיליון שקל נוספים באמצעות רכישת זכויות מבעלי מניות שיבחרו שלא להשתתף במהלך.

בנוסף, כוללת התוכנית אפשרות להנפקת זכויות נוספת בהיקף של עד 460 מיליון שקל, במקרה שבהנפקה הראשונה לא תצליח החברה לגייס את מלוא הסכום שביקשה (עקב חוסר היענות מצד בעלי המניות האחרים).עוד מתחייב אלשטיין כי בתוך 6-12 חודשים מרגע השלמת הנפקת הזכויות, תוכל הנהלת אי.די.בי לפנות אליו בבקשה כי יממש למניות את מלוא האופציות מסדרה א' שברשותו, תמורת 150 מיליון שקל שיוזרמו גם הם לחברה.

עם זאת, מימוש האופציות יבוצע רק אם הבנקים יסכימו לשנות את אמות המידה שלהם התחייבה בעבר החברה, והמפקחת על הביטוח במשרד האוצר תסכים להעניק לאי.די.בי היתר שליטה בכלל ביטוח.

המצב מחייב היפרדות

על פניו, נראה כאילו בן משה ואלשטיין מעוניינים כיום לסיים את הרומן העסקי ביניהם, שנכשל מרגע לידתו בסוף השנה שעברה. בן משה מאמין כי טובתה של החברה מחייבת היפרדות והשארתו כקברניט יחיד, בעוד אלשטיין, שמרגיש שכיסיו עמוקים יותר, מנסה להשיג את השליטה בקבוצה דרך הזרמות הון שיגדילו את חלקו בעוגה על חשבון שותפו.

כך או כך, לפי שעה נמצאים השניים במבוי סתום שמגביר את אי הוודאות עבור בעלי מניות המיעוט ומחזיקי איגרות החוב שלה. לאי.די.בי כ-280 מיליון שקל בקופה, והיא זקוקה לכ-700 מיליון שקל נוספים כדי לעמוד בהתחייבויותיה לבנקים ולמחזיקי איגרות החוב ב-2015.

בעלי השליטה כבר התחייבו במסגרת הסדר החוב להזרים לחברה עוד 393 מיליון שקל עד מאי, כך שהמאבק הנוכחי ביניהם נסוב על אופן הזרמת כ-300 מיליון שקל נוספים במהלך 2015. בנוסף, נדרשים עוד 650 מיליון שקל לצורך תשלומים לנושים ב-2016.

אלשטיין, שמחזיק באי.די.בי באמצעות קרן השקעות שבשליטתו, מצדד בהמשך הזרמת המזומנים לחברה, בעוד בן משה מבקש תחילה לקבוע דרך ברורה לניהול הקבוצה ולטיפול בבעיות התפעוליות של החברות הבנות, לפני שהוא ממשיך לשפוך כסף נוסף למדורת המזומנים של אי.די.בי.

המצב הנוכחי לא מבשר טובות למשקיעי אי.די.בי. מצד אחד, העסקים הריאליים שמרוכזים תחת החברה הבת, דיסקונט השקעות (דסק"ש), אינם מתרוממים, ומנגד נכשלה הקבוצה בניסיונה להשיג אישור שליטה בכלל ביטוח. צמד בעלי השליטה ביקשו אומנם לשכנע את דורית סלינגר, המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, כי ביכולתם לתמוך באי.די.בי, אולם סלינגר אינה מתכוונת לאשר שליטה בחברת ביטוח, לחברה שבדוחותיה הכספיים מופיעה הערת "עסק חי" ושנשענת על הון עצמי של 185 מיליון שקל בלבד.

גם בצד הריאלי אי.די.בי אינה יכולה כעת לבנות על דיבידנדים מדסק"ש, שעסוקה בעצמה באתגר של שירות החוב העצום שלה. לדסק"ש כ-1.8 מיליארד שקל בקופה אבל היא מתמודדת עם חולשה של שתי ההחזקות המרכזיות שלה, סלקום ושופרסל, ועם כישלון ההנפקה של חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן).

סלקום, למשל, התייצבה השנה סביב רמת רווח נקי של כ-100 מיליון שקל ברבעון, אולם אינה משלמת דיבידנדים כבר יותר משנה, בשל הרצון לצמצם את נטל החוב הכבד והצורך בהשקעות גדולות בתשתיות ובשירותים חדשים. שופרסל מצדה שילמה אומנם במארס דיבידנד מצומצם יחסית של 70 מיליון שקל בגין רווחי 2013, אולם מאז עסוקה בעיקר בתוכנית לארגון מחדש של פעילותה, שגררה אחריה הוצאות כבדות והפסד של 149 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2014.

מקבוצת מוטי בן משה נמסר, כי "לצערנו, הצעת אלשטיין אינה מתמודדת עם הצרכים המהותיים והאמיתיים של החברה אלא באופן חלקי ומוגבל בלבד. התנאים המתלים המפורטים בסעיף 5 בהצעת אלשטיין, עלולים לעקר אותה מתוכנה והאופן האלים שבו היא מוצגת כאולטימטום ליומיים בלבד, מותיר את הרושם כי יותר משיש כאן הצעה רצינית, יש כאן הודעת יחסי ציבור שכל תכליתה סיכול המתווה אותו מנסה החברה לגבש עם המפקחת על הביטוח בעניין כלל ביטוח - לטובת כל בעלי העניין בחברה.

"להבנתנו, מעבר לכל הסייגים המשפטיים המובנים שהוכנסו להצעה - ואולי במתכוון, אין כאן אלא, מהלך ציני לדילול אלים של בעלי מניות החברה מקרב הציבור (זכאי הסדר אידיבי אחזקות). בתקווה שהצעת אלשטיין לא תסכל זאת, מוטי בן משה מגבש - כידוע למר אלשטיין היטב, חלופה ראוייה שרואה את צרכי החברה לטווח הקצר, הבינוני והארוך ומציעה פתרון מלא ושלם לחברה, בעלי מניותיה ונושיה כאחד, תוך הבטחת יכולת ניהול אפקטיבית בטווח המיידי והארוך".

מה מציע אלשטיין

התוכנית:

1. הנפקת זכויות בהיקף של 800 מיליון שקל

2. הנפקת שלוש סדרות אופציות לגיוס 400 מיליון שקל נוספים

ההתחייבות:

1. מימוש חלקו בהנפקה תמורת 256 מיליון שקל

2. רכישת זכויות נוספות תמורת 144 מיליון שקל

3. מימוש אופציות שברשותו ב-150 מיליון שקל תוך 6-12 חודשים

תנאים למימוש האופציות:

1. שינוי אמות המידה של אי.די.בי בבנקים

2. מתן היתר שליטה לאי.די.בי בכלל ביטוח