שוק התקשורת כמרקחה: בזק עתרה לבג"ץ נגד השוק הסיטונאי

טוענת כי התנהלות משרד התקשורת ושר התקשורת לשעבר ארדן הייתה שערורייתית: הובילו תהליך רצוף פגמים שמטרתו הייתה לצייר מטרה מראש, מבלי שהיה אכפת להם שלבזק ייגרם נזק של 1.3 מיליארד שקל

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

שוק התקשורת כמרקחה: חברת בזק הגישה היום (ב') עתירה לבג"ץ כנגד משרד התקשורת, בדרישה לבטל את אסדרת שוק התקשורת הקווי - השוק הסיטונאי. החברה דורשת לבטל את כל החלטות המשרד הנוגעות לקביעת מחירי השימוש בתשתיותיה, ודורשת כמו כן לבטל את תיק השירות שמגדיר בצורה הנדסית כיצד יפעלו המתחרים על גבי תשתיותיה.

ההחלטה של בזק, שעליה נרמז מספר פעמים ב"גלובס", מייצרת משבר עמוק מול משרד התקשורת, כיוון שהמשמעות היא שבזק מתנגדת לאחד התהליכים הכי משמעותיים וארוכים שהוביל משרד התקשורת בשנים האחרונות, ושנועד להסדיר את מבנה שוק התקשורת לשנים הבאות.

במקרה או שלא במקרה, היום הודיעה סלקום על השקת פעילות הטלוויזיה שלה, אבל ללא קשר לשוק הסיטונאי שאמור לקום בתוך חודש וחצי לפי הוראות משרד התקשורת.

בעתירה שלה לבג"ץ טוענת החברה כי התהליך שניהל המשרד רצוף פגמים, פוגע בזכויות יסוד שלה, המדיניות היא של עמימות מכוונת על מנת לצייר מטרה מראש, ועוד.

לדברי בזק, העבודה של חברת הייעוץ שקבעה את מחירי השימוש בתשתיותיה רצופה פגמים מהותיים, ולמרות זאת משרד התקשורת לא מוכן היה להעניק לה את ההזדמנות להשמיע את טיעוניה בצורה מסודרת, ושר התקשורת גלעד ארדן רץ לחתום על רפורמה כה מהותית שעות ספורות לפני שסיים את תפקידו, למרות שהחברה התריעה בפניו שהיא עתידה להיפגע מכך.

וכך כותבת בזק: "משהתחוור לעותרת כי קיים חשש שיתממש התסריט הדמיוני לפיו השר יקבל החלטה אף שהליכי השימוע טרם הושלמו, היא פנתה שוב במכתב בהול למשרד התקשורת על מנת שלא יקבל החלטה במצב דברים זה, אולם חרף פנייתה, בשעות הערב המוקדמות, שעות ספורות לפני עזיבתו של השר את המשרד, התקבלה ההחלטה.

"כה אצה לשר הדרך, עד שכפי עולה מההחלטה הוא חתם על התקנות הנלוות לה ללא הסכמתו של שר האוצר, כמתחייב על-פי החוק, תוך שהוא מציין כי בכוונתו לפנות אל שר האוצר בהקדם על מנת לקבל את הסכמתו (למפרע), ואף לא למותר לציין כי הנימוקים להחלטה הועברו לידי העותרת רק כעבור 10 ימים.

"זוהי תמצית ההתנהלות השערורייתית שאפיינה את תהליך קבלת ההחלטה, תהליך שסופו מעיד על ראשיתו, ושניהם יחד מעידים על הפגמים שדבקו בו; מכאן קצרה הייתה הדרך להחלטה פוגענית ובלתי סבירה, רצופת פגמים מהותיים".

בתגובה אמרו גורמים במשרד התקשורת כי "במקום להיערך ליישום השוק הסיטונאי תוך 3 חודשים, בבזק מסמסו חודש וחצי מתוכם, ובחרו לפנות שוב להליכים משפטיים. כוונתם ופרצופם האמיתי בנושא נחשף שוב".