אפריקה ישראל תרכוש מהאג"ח שלה בעד 400 מיליון שקל

בפעמים קודמות לא ניצלה את מסגרות הרכישה החוזרת שאושרו לה ■ באפריקה מעריכים שרכישת האג"ח לא תפגע ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה

לאחר מספר שבועות שבהם סדרות האג"ח של אפריקה ישראל ספגו ירידות שערים חדות, בעקבות החשש מהשפעות המשבר הכלכלי ברוסיה על פעילותה שם, אישר דירקטוריון החברה לבצע רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של עד 400 מיליון שקל.

באפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, ציינו כי "נראה כי רכישה עצמית של איגרות החוב מהווה הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה לחברה". עוד הוסיפו, כי "למרות שביצוע התוכנית עשוי להקטין את יתרות המזומנים הנזילות שבידי החברה, אפריקה מעריכה שלא יהיה בביצועה כדי לפגוע ביכולתה של החברה להמשיך ולפעול במתכונת פעילותה הקיימת והצפויה, או ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה".

מאז 2011 פרסמה אפריקה ישראל תוכניות לרכישות עצמיות של אג"ח בהיקף מצטבר של עד 2.1 מיליארד שקל. בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו היום כי בשנים קודמות לא ניצלה החברה את המסגרות שאושרו לה, וכי גם אם תנצל את מסגרת האשראי, "יהיה זה בהיקפים נמוכים משמעותית מ-400 מיליון שקל". בסך הכול עומד חוב האג"ח של אפריקה ישראל היום על כ-3.9 מיליארד שקל, ושלוש הסדרות שלה, שנהנו היום מעליות שערים, נסחרות בתשואות של כ-15%-16%.

בשל הפיחות החריף בשווי הרובל הרוסי למול הדולר בתקופה האחרונה, וההשפעה הצפויה על צמיחת הכלכלה הרוסית, סובלות איגרות החוב של אפריקה ממגמה שלילית בשבועות האחרונים, וירידות השערים בשלוש הסדרות הצטברו לכ-20%-25% מתחילת חודש דצמבר.

מניית אפריקה ישראל צנחה במהלך דצמבר ב-30%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-830 מיליון שקל.

"תשואה רעיונית עודפת"

באי.בי.אי חוששים מהסיכון הרב הגלום בהשקעה בקבוצה, וממליצים על מכירת המניה. בבית ההשקעות מעריכים כי אסטרטגיית השקעה טובה היא רכישת סדרות האג"ח (כ"ו או כ"ז), יחד עם מניית אפי פיתוח.

הנהלת אפריקה ישראל מעריכה כי רכישת האג"ח שהנפיקה החברה בעבר, "תהווה שימוש נאות בחלק מן המזומנים שבידי החברה, הואיל והיא צפויה להניב תשואה רעיונית עודפת על פני השקעות אחרות, וכן ליצור חיסכון משמעותי בהוצאות המימון העתידיות של החברה". כן מעריכים שם כי "ביצוע התוכנית יוביל לשיפור מבנה ההון של החברה והיחסים הפיננסיים שלה, וכפועל יוצא מכך צפוי לגרור הפחתה בעלויות גיוסי ההון והחוב על ידי החברה".

אפריקה ישראל, המנוהלת על ידי אברהם נובוגרוצקי (נובו), משקיעה באמצעות כמה חברות בנות בתחומי הנדל"ן והתשתיות, וכמחצית מנכסיה מרוכזים בחברה הבת אפי פיתוח, הפועלת עבורה בתחום הנדל"ן המניב והיזמי ברוסיה.