ביינארט: "הבורסה תחזור להיות רלוונטית; אני מאושר"

מנכ"ל הבורסה בכנס סיכום 2014: צריכים להגיע למצב בו לא תהיה חברה שנמצאת בתחילת דרכה, תרצה הון ותתאים להיות חברה ציבורית, שלא תבוא אלינו

יוסי ביינארט / צילום: אלון רון
יוסי ביינארט / צילום: אלון רון

בכנס לסיכום שנת 2014 שהתקיים היום (ג') בבורסה לני"ע בתל אביב, התייחס מנכ"ל הבורסה יוסי ביינארט לירידת קרנה בעיני משקיעים רבים בתקופה האחרונה ואמר כי "כשנצליח לעשות כל מה שעומד על הפרק, אני חושב שהבורסה תחזור להיות רלוונטית ותחזור למלא את תפקידה בכלכלת ישראל".

ביינארט הציג את תכנית העבודה של הבורסה ל-2015, הכוללת כמה מרכיבים עיקריים, בהם התאמתה לפעילות חברות המהוות מנוע צמיחה למשק, התאמת הפעילות בה למתרחש בעולם, פיתוח מקורות הכנסה נוספים עבורה, פיתוח טיפול בחברות פרטיות ורישום כפול של חברות הנסחרות בחו"ל.

ביינארט הציג את האתגרים השונים איתם מתמודדת הבורסה ואמר כי "יש בשוק הרבה כסף מוסדי שמחפש סחורה, ואנחנו צריכים לספק אותה. יש ריכוזיות גדולה בניהול כספי החיסכון, עם שמונה גופים שמנהלים בין 100 ל-200 מיליארד שקל כל אחד, והמשמעות היא שקשה לאותם גופים להיכנס להשקעות קטנות".

"בנוסף", הוא אמר, "יש עלייה בערוצי מימון והשקעה אלטרנטיביים. אם אלה ערוצים שמספקים תשואה טובה יותר, זה חיובי, אבל צריך לראות אם המעבר לשם הוא לא בגלל שאין אלטרנטיבה".

עוד הוא ציין כי "נבנה פה שוק הון לחברות גדולות, אבל בישראל יש רק חברה גדולה אחת - טבע, וגם אין הרבה חברות תעשייתיות. לטבע הרגולציה לא מפריעה, אבל לחברה בשווי של כ-400 מיליון שקל שצריכה להוציא 3 מיליון שקל בשנה על רגולציה זו בעיה. אין מענה לחברות אחרות, שמספקות מקומות עבודה, ואת זה צריך לפתור. הרגולציה בישראל זזה יותר מדי רחוק, וצריך לעשות הקלות משמעותיות לחברות בצמיחה".

מנכ"ל הבורסה: זו הייתה השנה הכי מעניינת בחיי

לדבריו, "אנחנו צריכים להגיע למצב בו לא תהיה חברה שנמצאת בתחילת דרכה, תרצה הון ותתאים להיות חברה ציבורית, שלא תבוא אלינו, אבל זה תהליך לא קצר".

ביינארט גם התייחס לתכנית לשינוי ימי המסחר, ומעבר לעבודה בין יום שני ליום שישי. לדבריו, "נקבל תשובות מהבנקים בנושא עד סוף השנה ולאחר מכן נכריז אם יהיה שינוי. זה תהליך ארוך שמשנה קצת את פרופיל הסיכון שלנו".

ביינארט, שמציין בשבוע הבא שנה בתפקיד, גם התייחס למישור האישי ואמר כי "אני מאושר להיות פה, זו הייתה השנה הכי מעניינת בחיי".

במבט על השנה שחלפה אמר ביינארט כי "2014 לא הייתה שונה דרמטית משנה שעברה. נמשכו מחיקות של חברות מהבורסה, הייתה עלייה קלה במחזורי המסחר במניות וירידה קלה במסחר באג"ח, ובהנפקות שמרנו על יציבות, עם 5 חברות חדשות שהצטרפו לבורסה, וחברה אחת נוספת דואלית שנרשמה למסחר".

ביינארט ציין שלושה אירועים משמעותיים שעברו על הבורסה בשנה החולפת, והם המעבר למשכנה החדש, ברחוב אחוזת בית שבתל אביב, שיפור ושידרוג מערך ניהול הסיכונים, וגיבוש תכנית אסטרטגית לפעילות.

יו"ר הבורסה אמנון נויבך התייחס בכנס לתכנית לשינוי מבנה הבעלות בבורסה ואמר כי "ברוב הבורסות בעולם הפרידו בין הזכות לסחור בבורסה לבין הזכות להחזיק מניות בבורסה, והרעיון הוא לעשות זאת גם פה. כל אחד מחברי הבורסה יקבל את חלקו לפי תרומתו למסחר ולהכנסות. אנחנו גם במו"מ עם עובדי הבורסה מה יהיה חלקם בבורסה בעתיד. כנראה לקראת מחצית 2016 מבנה הבורסה יהיה שונה, ויפתח אופציה לכניסת בורסה זרה אלינו ויאפשר לבורסה לפעול בצורה יותר חופשית כחברה עסקית. המודל יהיה ללא גרעין שליטה, כפי שקיים בבורסות העולם".