צפו בטבלאות: אילו משכורות מקבלים עובדי ההיי-טק?

הביקושים החזקים לעובדי היי-טק מגיעים היום מחברות בתחומי האינטרנט, האבטחה, המובייל, האחסון והביג דאטה, בדגש על אחסון בענן ■ היכנסו וצפו בטבלאות: כמה מרוויחים עובדי ההיי-טק ואיך אנחנו ביחס לארה"ב ואנגליה?

קריירה עבודה תעסוקה ניהול מנהל הייטק / צלם: save as
קריירה עבודה תעסוקה ניהול מנהל הייטק / צלם: save as

שנת 2014 שמחוץ לבועת ההיי-טק הייתה שנה לא קלה ורבת אירועים. קיצוצים, פיטורים, צוק איתן, מחאת המילקי, הכל קרה השנה. ומנגד הייתה זו שנת שיא להיי-טק בכמעט כל פרמטר אפשרי: החל בגיוסי הון, הנפקות, אקזיטים וכלה בביקושי שיא למתכנתים. לפי נתוני הלמ"ס, בחודש נובמבר לבדו הייתה עלייה של למעלה מ-20% בכמות המשרות הפתוחות ביחס לאותה התקופה אשתקד. מתוכם כ-7.7% ביקוש למהנדסים. כלומר שליש מכלל הגידול במשק הוא בהיי-טק.

למרות השיח הציבורי הגדול על יוקר המחייה בישראל ובריחת המוחות מהארץ, השוואת המשכורות בענף ההיי-טק בארץ לעומת חו"ל מציגה נתונים מרגיעים, שכן ההבדל בממוצעי השכר ברוב התפקידים אינו משמעותי. השוואת ממוצע השכר של נתוני חברת ההשמה CPS JOBS מול נתוני Glassdoor, אחד מאתרי חיפוש המשרות הגדולים בעולם מגלה נתונים מעניינים: אנשי אבטחת האיכות הישראלים מרוויחים בממוצע יותר מבארה"ב וקצת מתחת לאנגליה. שכר המפתחים הישראלים גבוה מזה של האנגלים והגרמנים, ובממוצע מפתחי מובייל ומנהלי הפיתוח הישראלים מרוויחים יותר מעמיתיהם מעבר לים. באשר למנהלי קמפיינים המבוקשים היום מאוד בתחום האונליין הישראלי, ההבדל בשכר בארץ שני רק לארה"ב וגם זה בכ-5% בלבד.

עליות בשכר

השכר בשנת 2014 עלה או שמר על יציבות לעומת השנה שעברה. מפתח בשפת ג'אווה עם עד שנתיים ניסיון, הרוויח שכר זהה של 15 עד 18 אלף שקל. לעומת זאת, אותו מפתח עם עד 5 שנות ניסיון הרוויח 17 עד 25 אלף שקל, לעומת 16 עד 25 אלף שקל אשתקד. מפתח דוט נט עם עד 6 שנות ניסיון הרוויח 23 עד 28 אלף שקל לעומת 22 עד 25 אלף שקל בשנת 2013.

מפתח למכשירי אנדרואיד או אייפון עם עד שנתיים ניסיון הרוויח 14 עד 18 אלף שקל בשנת 2014 לעומת 13 עד 18 אלף שקל אשתקד. אותו מפתח בתפקיד ניהולי הרוויח 26 עד 30 אלף שקל, לעומת 25 עד 28 אלף שקל.

מגמות בולטות בביקושים

חברת CPS Jobs ריכזה את הביקושים המרכזיים בתעשיית ההיי-טק עבור "גלובס". הביקושים מגיעים כיום מחברות בתחומי האינטרנט, האבטחה, המובייל, האחסון והביג דאטה, בדגש על אחסון בענן. במהלך 2014 חברות גייסו סכומי כסף גדולים באמצעות קרנות הון סיכון רבות הפועלות בארץ ובעולם. מגמת הדרישה העולה היא למומחים בעלי ניסיון עשיר בתחומים מאוד ספציפיים לרבותBig Data, LINUX KERNEL Java Web, Angular, ופיתוח ב Low level. כיום מנהלי צוותי פיתוח נדרשים לקחת חלק בפיתוח עצמו ולא להתעסק רק בניהול- זאת כחלק מתפיסה ארגונית חדשה לגבי ארגון, ששכבת הניהול שלו יכולה לייצר גם תוצרים בפיתוח.

למרות העלייה בביקושים החברות לא מוותרות על הדרישות המסורתיות של ציוני תואר של לפחות 80 ומעלה, גם שנים רבות לאחר סיומו, בעיקר במשרות פיתוח תוכנה ואלגוריתמיקה. תעודת הצטיינות ממוסדות ההשכלה המובילות בארץ שווה כיום לכסף רב. לדוגמא, בוגר מצטיין ללא כל ניסיון יוכל לקבל הצעות של עד 12 אלף שקל בבדיקות תוכנה ואפילו כ-16 אלף שקל בחודש במשרות פיתוח.

שני תחומי הפיתוח היחידים שמתנהגים בצורה הפוכה הם פיתוח למובייל והביג דאטה, הצמיחה בעולמות תוכן אלו גדלה בצורה כה משמעותית, עד שהשוק צריך ומעדיף בעלי ניסיון מהתחום אפילו אם הם ללא כל השכלה.

עוד נקודה מעניינת, מגמת המעבר למערכות פיתוח בקוד פתוח מסביבת ווינדוס הולכת ומתעצמת. מה שבעבר היה כאחוז מהשוק, כיום מוגדר כבר כרוב. כפועל יוצא הדרישה לידע בלינוקס עוברת מתחום הפיתוח, והדרישה לניסיון ועבודה עם התחום מגיעה גם לאנשי התמיכה וכמובן הסיסטם.

שינוי תפיסתי בענף השיווק

גם ב-2014 הירידה בביקוש לאנשי השיווק הקונבנציונלי הולכת ונעלמת והדרישה המרכזית היא לאנשי שיווק עם ידע ויכולות מוכחות גם בזירת השיווק באונליין. גם חברות שהמוצר שלהם לא קשור לעולמות האונליין, מבינות שתחום זה צריך להוות נתח גדול יותר מעוגת תקציבי השיווק מעבר לדרך המסורתית שהייתה נהוגה עד כה. הדרישה היא לעובדים ממוקדים יותר בתחום התמחות, אנליטיים וטכניים יותר. זאת על מנת שינתחו את נתוני המכר/הקמפיינים ויישרו קו עם הקצב המשתנה על בסיס יום יומי של עולם האונליין. הביקושים לעובדים בתחום האונליין ממשיכים במגמת העלייה של השנים האחרונות והמשכורות שומרות על יציבות.

באשר לאנשי הפיתוח העסקי והמכירות, ישנה ירידה ברורה בביקושים למומחים מרקע הטלקום. לעומתם עלייה גוברת ליוצאי תעשיית האונליין בדגש על שיווק במובייל, ניהול פרויקטים ומוצר בעולם הForex והגיימינג. השימוש האדיר של הרשתות החברתיות יחד עם השימוש באתרי עיצוב ביכולת עצמאית (לדוגמת WIX הישראלית) הן הסיבות העיקריות לירידה בצורך במעצבי ווב. כחלק מהמגמה הכללית אותה, הדרישות כיום הם לשילוב ידע בHtml , CSS ועדיפות לעיצוב חווית משתמש UI\UX.

אבטחת איכות: התחרות גוברת

תחום אבטחת האיכות ממשיך להתרחב ולהיות תחרותי יותר, אם בשנים קודמות ענף ההיי-טק התמלא באנשי בדיקות תוכנה ידניים עם ניסיון מועט, 2014 התקדמה בשני כיווני ביקושים מרכזיים: אנשי אוטומציה ופיתוח כלי בדיקה אשר יחליפו את הבדיקות הידניות. מומחים אשר יקימו ויבצעו הן את פיתוח כלי הבדיקה והן את כלל הבדיקות. לסיכום, עליות השכר התמקדו השנה במתכנתים ומהנדסי תוכנה.

לדברי עפרה עפגין חדד, מנכ"לית CPS Jobs, "מגמת העלייה בשכר ובביקושים בהיי-טק לרבעון האחרון של 2014 תלווה את פתיחת 2015 ואף תתעצם לאור אישורי התקציבים והתקנים לשנה הקרובה".

טבלאות שכר בהייטק / קרדיט: CPS JOBS
 טבלאות שכר בהייטק / קרדיט: CPS JOBS