אירופה סגרה בעליות; מחירי הנפט בשפל של כ-5 שנים

בורסות יפן וגרמניה היו סגורות היום ■ מחירי הנפט יורדים בכ-2% ל-53 דולר לחבית

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות קלות במדדי המניות של לונדון ופאריז, בסיומו של יום מקוצר. בפרנקפורט לא התקיים מסחר. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות קלות.

הנפט ממשיך להיות במוקד המסחר בעולם. ההחלטה של ממשל אובמה לאפשר יצוא של נפט גולמי קל ללא קבלת אישור ממשלתי עשויה לספק זריקת עידוד לתעשיית פצלי השמן בארה"ב ולהכות בקרטל הנפט אופ"ק שמנסה לשבור את התעשייה הזו - כך מעריכים אנליסטים בבנק סיטי. עפ"י ההערכה, המהלך הנוכחי של ממשל אובמה עשוי לעודד את מפיקות הנפט האמריקאיות להמשיך להפיק נפט במלוא המרץ, להגדיל את ההיצע ולהוריד עוד יותר את מחיר הנפט.

מחיר הנפט מסוג WTI מאבד היום כ-2% לרמה של 53 דולר לחבית. החלטת ממשל אובמה שפורסמה הלילה תאפשר למפיקות הנפט לייצא סוג של נפט גולמי שנקרא "condensate" - ללא אישור ממשלתי. מדובר בנפט מעובד שלפי הערכות סיטי יגדיל את יצוא הנפט מארה"ב בכמיליון חביות ביום עד סוף שנת 2015.

עליות באסיה

באסיה נסחרו רוב הבורסות היום (ד') בעליות שערים ביום המסחר האחרון של שנת 2014. בורסות יפן, דרום קוריאה, אינדונזיה, תאילנד והפיליפינים היו סגורות היום. בסין נרשמו עליות חרף נתון מאקרו שלילי שפורסם היום, והונג קונג סיימה את המסחר בעלייה קלה וחתמה שנה בתשואה חיובית צנועה של 1.3%.

המסחר בוול סטריט נסגר אמש בירידות של עד 0.7% על רקע פרסום נתוני מאקרו שליליים, וכן על רקע הטלטלה ביוון - הקדמת הבחירות וחשש מעלייה לשלטון של מפלגה שמאיימת לפרוש מגוש האירו.

מחירי הנפט צנחו עד כה ב-2014 בכ-45% והם בדרך לרשום את השנה הגרועה ביותר מאז 2008 על רקע עודף היצע בעולם וסירובו של אופ"ק לצמצם את ההפקה. היום יפורסם בארה"ב דוח המלאים של הנפט ומוצריו, והוא צפוי להצביע על עלייה במלאים לשיא מאז 1982.

בורסת שנגחאי בדרך לרשום זינוק של מעל 50% בשנת 2014, העלייה השנתית החדה ביותר מאז 2009, ולהוביל את בורסות העולם בסיכום 2014.

בסין פורסם היום מדד מנהלי הרכש של HSBC במגזר הייצור שירד בדצמבר לשפל של 7 חודשים. הקריאה הסופית עמדה על 49.6 נקודות לעומת 50 נקודות בנובמבר וצפי האנליסטים ל-49.5 נקודות.