החלטת ארה"ב בנוגע לנפט עשויה להוריד עוד יותר את המחיר

אופ"ק ניסה להוריד זמנית את מחירי הנפט כדי לשבור את תעשיית פצלי השמן בארה"ב, אבל האמריקאים לא מוותרים ■ ממשל אובמה סיפק הלילה הקלות ביצוא כדי לסייע למפיקות הנפט האמריקאיות ■ סיטי: הנפט ימשיך לרדת

ברק אובמה / צילום: פליקר
ברק אובמה / צילום: פליקר

ההחלטה של ממשל אובמה לאפשר יצוא של נפט קל ללא קבלת אישור ממשלתי עשויה לספק זריקת עידוד לתעשיית פצלי השמן בארה"ב ולהכות בקרטל הנפט אופ"ק שמנסה לשבור את התעשייה הזו - כך מעריכים אנליסטים בבנק סיטי.

עפ"י ההערכה, המהלך הנוכחי של ממשל אובמה עשוי לעודד את מפיקות הנפט האמריקאיות להמשיך להפיק נפט במלוא המרץ, להגדיל את ההיצע ולהוריד עוד יותר את מחיר הנפט.

מחיר הנפט מסוג WTI מאבד היום כ-1% לרמה של 53.5 דולר לחבית.

החלטת ממשל אובמה שפורסמה הלילה תאפשר למפיקות הנפט לייצא סוג של נפט שנקרא "condensate" - ללא אישור ממשלתי. מדובר בנפט מעובד וקל שלפי הערכות סיטי יגדיל את יצוא הנפט מארה"ב בכמיליון חביות ביום עד סוף שנת 2015.

ההחלטה מספקת הקלה משמעותית למפיקות האמריקאיות שכן לטענתן הן יוכלו למכור את הנפט בחו"ל במחיר הגבוה ב-15 דולר לחבית מאשר בארה"ב, שם יש עודף היצע. ההגבלות על יצוא נפט מארה"ב קיימות מאז חרם הנפט הערבי בשנות ה-70. כמו כן, הנפגעת העיקרית מההחלטה של הממשל האמריקאי היא ניגריה, שמפיקה נפט מסוג דומה (condensate).

מעבר למספרים היבשים, ההחלטה של ממשל אובמה מראה כי ארה"ב משיבה מלחמה בקרטל הנפט אופ"ק שביקש לשמור על מחירי נפט נמוכים לתקופה מסוימת כדי לגרום לחוסר כדאיות כלכלית בהפקת נפט עבור האמריקאים, ובכך לפגוע באופן קשה בתעשיית פצלי השמן מתוך מטרה להחזיר את מחירי הנפט לרמות גבוהות בעתיד.

"המפיקות האמריקאיות תחת לחץ להקטין את הוצאות המימון שלהן בגלל הנפילה במחירי הנפט", נכתב בסקירה של סיטי. "כעת, ההקלות ביצוא עשויות להגדיל את התפוקה, להוריד עוד יותר את מחיר הנפט ולהשיב מלחמה אל מול המהלך של סעודיה".

לפי סיטי, ארה"ב מייצאת היום כ-200 אלף חביות נפט מדי יום, כאשר המספר הזה אמור לעלות לכ-500 אלף חביות כבר באמצע 2015.