שנת הדולר: זינק מול השקל ב-12% בשנת 2014

בנק ישראל קבע את היציג בירידה של 0.48% לרמה של 3.889 שקלים לאחר שאתמול רשם הדולר ירידה של כ-0.5% ■ האירו נקבע בירידה של כ-0.6% לרמה של 4.72 שקלים

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

הדולר ממשיך לאבד גובה מול השקל. בנק ישראל קבע את היציג בירידה של 0.48% לרמה של 3.889 שקלים לאחר שאתמול רשם הדולר ירידה של כ-0.5%. האירו נקבע בירידה של כ-0.6% לרמה של 4.72 שקלים.

את שנת 2014 התחיל הדולר ברמה של 3.471 שקלים כך שהמטבע האמריקאי השלים השנה זינוק של כ-12%. האירו מנגד רשם השנה ירידה של כ-1.2%.

הלמ"ס פרסמה היום נתון ראשוני על צמיחת המשק. התמ"ג של ישראל עלה בשנת 2014 ב-2.6%, בהמשך לעלייה של 3.2% בתוצר בשנת 2013, ועלייה של 3% בשנת 2012. נתונים מנוכי עונתיות על התפתחות התוצר לפי רבעונים מראים שברבעון השלישי של שנת 2014 נשמרה יציבות בתוצר לאחר עלייה של 2.0% ברבעון השני ו-2.7% ברבעון הראשון של 2014.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות אפסילון, מציין בתגובה כי "נתוני התוצר לא הפתיעו והצביעו על צמיחה מתונה של המשק ב-2014. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שהצמיחה השנה הושפעה מ'צוק איתן' ומכך שההשקעה בנכסים קבועים הושפעה לרעה מחוק מע"מ אפס שפגע בענף הבנייה. לקראת 2015, ניתן להגיד שיותר מכך שהמשק זקוק לקטר צמיחה, הוא זקוק לקונדוקטור טוב. הנתונים שפורסמו היום מראים שיש למשק פוטנציאל צמיחה רב, הוא רק צריך שמישהו יידע איך לממש אותו".

בעולם נסחר האירו סביב 1.214 דולרים. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים כעת על פתיחה חיובית ובאירופה הבורסות נסחרו בעליות קלות ביום מסחר מקוצר. המסחר בוול סטריט נסגר אמש בירידות של עד 0.7% על רקע פרסום נתוני מאקרו שליליים, וכן על רקע הטלטלה ביוון - הקדמת הבחירות וחשש מעלייה לשלטון של מפלגה שמאיימת לפרוש מגוש האירו.

ברקע למסחר בשוקי העולם היום, מחירי הנפט (WTI) שהתאוששו מעט אמש יורדים היום במסחר לשפל של כ-5 שנים - 53.5 דולר לחבית. מחירי הנפט צנחו עד כה ב-2014 בכ-45% והם בדרך לרשום את השנה הגרועה ביותר מאז 2008 על רקע עודף היצע בעולם וסירובו של אופ"ק לצמצם את ההפקה. היום יפורסם בארה"ב דוח המלאים של הנפט ומוצריו, והוא צפוי להצביע על עלייה במלאים לשיא מאז 1982.

עוד בארה"ב יתפרסם היום מדד מנהלי הרכש של שיקגו (צפי ל-61 נק') ומדד בטחון הצרכן לדצמבר (צפי ל-76 נק'). התביעות השבועיות לדמי אבטלה צפויות לעמוד על כ-287 אלף. מחר, נזכיר, אין מסחר באירופה ובארה"ב לרגל השנה החדשה.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל ציינו הבוקר: "למרות החשיבות הטכנית של הירידה מתחת ל-3.90, אין צורך לייחס יותר מדי חשיבות לתנועות הללו, שמתרחשות בשוק דליל מאוד ובתנודתיות נמוכה וכמעט אקראית. אף על פי כן, חודש דצמבר סימן תיקון בדולר-שקל, לאחר כמעט חצי שנה של עלייה מסחררת עד לרמת 4, וייתכן בהחלט שנראה את המשך התיקון כלפי מטה עם חידוש המסחר לאחר חופשת ראש השנה האזרחית".

"בעולם, שנת המסחר, שהתנהלה ברובה בעליות שערים ובאופטימיות, ננעלת באקורד צורם, וזאת על רקע הטלטלה הפוליטית ביוון והמשך צלילת מחיר הנפט לרמות שפל רב שנתיות. הסנטימנט השלילי מעט מכביד על הדולר, כאשר המשקיעים מעדיפים למצוא מפלט במטבעות הבטוחים יותר של הין והפרנק השוויצרי. במבט קדימה, 2015 אמורה להמשיך ולסמן את מגמת ההתחזקות של הדולר, וזאת על רקע הצפי להעלאות ריבית מצד הפד. מנגד, מצבו של השקל, לפחות בפתיחת השנה, די עגום, וזאת על רקע הבחירות והחשש כי בהינתן יחסי הכוחות במערכת הפוליטית גם הקואליציה הבאה תתקשה להחזיק מעמד זמן רב. כמו כן, בנק ישראל צפוי להמשיך ולהשאיר את הריבית ברמות אפס, ובכך פער הריבית בין הדולר לבין השקל צפוי לגדול".

מנכ"ל מט"ח 24 דוד מסיקה, מציין כי "אמש רשם הדולר ירידה של 0.6% ונעמד על 3.908. נקודת התמיכה של 3.90 תמשיך ללוות את הדולר בתקופת החגים האזרחיים וצפי להמשך הדשדוש הדולרי צפוי להמשך בתקופה זו. חשוב לזכור כי מדובר בתקופת ביניים רדומה שמלווה את המטבע בדישדוש בעקבות המסחר הדליל ברחבי העולם. בסיומה של תקופת החגים האזרחית קיים צפי חיובי לפתיחת שנת 2015 בזינוק משמעותי בשער הדולר ונסיקה נוספת לכיוון נקודות ההתנגדות של 3.95 שקלים לדולר".