בלומברג: אופ"ק הקטין את תפוקת הנפט בדצמבר

המלחמה על מחירי הנפט: למרות ההבטחות לא לחתוך את התפוקה, מאחורי הקלעים אופ"ק מפיק פחות נפט על רקע עודף ההיצע בשוק ■ סעודיה, לוב ואיחוד האמירויות הובילו את הורדות התפוקה בדצמבר

מתקן לחיפוש נפט / צילום: בלומברג
מתקן לחיפוש נפט / צילום: בלומברג

תפוקת הנפט של קרטל אופ"ק ירדה ב-1% בחודש דצמבר - כך עולה מנתוני סוכנות בלומברג שפורסמו היום (ה'). זאת, חרף ההבטחות החוזרות ונשנות של אופ"ק לא לקצץ בתפוקה למרות שמחירי הנפט ממשיכים לרדת.

לפי בלומברג, תפוקת הנפט של אופ"ק ירדה ב-122 אלף חביות ביום לרמה של 30.239 מיליון חביות. את ההורדה בתפוקה הובילו סעודיה, לוב ואיחוד האמירויות.

בלומברג מבססת את הנתונים עפ"י סקרים שערכה בקרב חברות הנפט הגדולות, מפיקים ואנליסטים. כזכור, בפגישה האחרונה של שרי הנפט של אופ"ק בווינה ב-27 בנובמבר הוחלט להותיר את תפוקת הנפט על כנה חרף הירידה החדה במחירי הנפט. זאת, מתוך מטרה לפגוע בתעשיית פצלי השמן בארה"ב ולהחזיר את המחירים לרמות גבוהות בעתיד.

"בסופו של דבר, מפיקי הנפט הגדולים יקצצו בתפוקה כדי לתמוך בהעלאת המחירים", אמר לבלומברג דן הקמן, יועץ אסטרטגי ל-U.S. Bank Wealth Management. "ייקח זמן לסגור את עודף ההיצע הגדול".

לפי נתוני בלומברג, סעודיה הורידה את התפוקה החודש שעבר ב-150 אלף חביות נפט ביום ל-9.5 מיליון חביות, לוב הורידה התפוקה ב-130 אלף חביות ביום ל-450 אלף חביות - הרמה הנמוכה מאז יולי. לשם ההשוואה, בינואר 2011, לפני הפלת שלטון קדאפי, לוב הפיקה 1.585 מיליון חביות נפט ביום. איחוד האמירויות הורידה את התפוקה ב-100 אלף חביות ביום ל-2.7 מיליון חביות.

מהצד השני ישנם מספר חברות באופ"ק שהעלו את התפוקה, כמו למשל עיראק שהוסיפה 150 אלף חביות ביום ל-3.52 מיליון חביות, או ניגריה שהוסיפה 110 אלף חביות ל-2.08 מיליון חביות נפט.

"מזה זמן רב, אופ"ק, במיוחד הסעודים, משנים את התפוקות שלהם. הם יחתכו את התפוקה כשהם ירגישו שמחירי הנפט נמוכים מדי", אמר אדם וייס, מנהל השקעות ב-John Hancock