הרובל קורס? הנפט צלל? משברים לחוד ותשואות לחוד

האטה עולמית ומשברי חוב? למרות כל אלה, לא הכול שחור מסביב לעולם: בסין נרשמה תשואה של 56%, ארגנטינה הפתיעה עם 59%, בארה"ב רשמו המדדים המובילים 10%-13% ובהודו - 32% ■ למדינות אירופה ורוסיה הייתה פחות נחת ב-2014

קריסת המטבע ברוסיה / צילום: רויטרס
קריסת המטבע ברוסיה / צילום: רויטרס

ירידת מחיר הנפט, חששות הנוגעים להמשך הצמיחה בסין, המשברים ברוסיה ואוקראינה והלחימה הנמשכת בחלק ממדינות המזרח התיכון, כל אלה היו ברקע למסחר בשוקי ההון העולמיים בשנת 2014. למרות הכול, זו הייתה שנה טובה למשקיעים ברוב הבורסות העולמיות. בוול סטריט, למשל, סגרו שנה חיובית נוספת, עם עלייה של 10% במדד דאו ג'ונס ושל 13.7% במדד S&P 500.

איפה נרשמו התשואות הגבוהות ביותר ב-2014, ובאילו בורסות המשקיעים סבלו מתשואות שליליות? אלו הנתונים, שנאספו בעזרת מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי.

59.1%

זו התשואה שהניב המדד הארגנטינאי, MERVAL, בשנת 2014, למרות היחלשות משמעותית של המדד בחודש האחרון (-12.5%). בשיאו בסוף ספטמבר נגע המדד ברמה של כ-12,600 נקודות, לעומת פחות מ-8,600 כיום, אך בהשוואה לכ-5,400 בתחילת השנה. העלייה השנתית מגיעה אחרי שהמדד הארגנטינאי עלה ב-117% שנה קודם לכן. לא שהמצב הכלכלי בארגנטינה מזהיר - רק השבוע דווח כי כלכלת המדינה התכווצה ברבעון השלישי ב-0.8%, גבוה מצפי האנליסטים, וזאת אחרי שבקיץ האחרון ארגנטינה שוב הגיעה לחדלות פירעון.

"ארגנטינה אמנם מציגה את התשואה הנומינלית הגבוהה ביותר בשנה שחלפה, אך הסיבות לכך מציירות תמונה פחות זוהרת", כותבים כלכלני מחלקת המחקר באי.בי.אי. "חשש ממשבר חוב הוא זה שיצר ביקושים למניות מקומיות, ככלי גידור מאינפלציה ומפני פיחות של הפסו המקומי. השנה האחרונה הפכה לשנה הגרועה בעשור האחרון עבור הפסו, וקצב האינפלציה אף הגיע ל-40%", הם מציינים.

עוד בורסה דרום אמריקאית שכיכבה בשנה החולפת, ולמען האמת גם בשנים שקדמו לה, היא ונצואלה. המדד המוביל בוונצואלה טיפס בשנה החולפת ב-44.7% - תשואה "מתונה" יחסית לכ-500% שהניב ב-2013, מעל 300% ב-2012 ו-80% ב-2011. הניתוק של תשואות המדד מהיסודות הכלכליים במדינה בולט במיוחד השנה, משום שוונצואלה תלויה מאוד בייצוא נפט שמחירו ירד מהותית השנה. בימים האחרונים דווח רשמית שכלכלת ונצואלה נכנסה למיתון, כשבמקביל האינפלציה ממשיכה להשתולל.

55.8%

זו העלייה שרשם המדד הסיני, CSI300. רוב העלייה התרחשה לקראת סוף השנה: בין ינואר לאמצע יולי המדד רשם תשואה שלילית של כ-6%, אך מאז ועד היום השתנתה המגמה ועיקר הזינוקים הגיעו החל מסוף נובמבר. נזכיר, שרק לפני כמה שבועות פרסמה קרן המטבע הבינלאומית (IMF) נתונים שהצביעו על כך שסין עקפה את ארה"ב והפכה לכלכלה הגדולה ביותר בעולם.

"סין נדרשת להמשיך ולצמוח בקצב של כ-7% כדי להמשיך להיות הכלכלה הגדולה בעולם", סבורים באי.בי.אי. "מאיפה תגיע הצמיחה בעת האטה גלובלית והשקעה ממשלתית דועכת? מביקושים פנימיים. עד שסייקל הצמיחה הגלובלית יחזור, סין עסוקה בהחלת רפורמות בסגנון ליברלי. לאחר ציפייה רבה, הממשל הסיני יאפשר למשקיעים זרים גישה ישירה לניירות ערך הנסחרים בסין, ללא ספק צעד משמעותי מאוד לקראת שילוב טבעי בשווקים הפיננסיים בעולם. זהו פרק בלתי נפרד מהרפורמות הפיננסיות המתבשלות במעצמה, כאלו הפותחות את סין לעולם המערבי".

בין המניות הבולטות במדד הסיני בשנה החולפת, אפשר להזכיר את חברות הנדל"ן Poly Real Estate, שנסחרת בבורסת שנחאי ומנייתה יותר מהכפילה את עצמה; China Merchants Property שנסחרת בשנזן וזינקה ב-96%; וכן את חברת התעשייה Shanghai Electric Group שקפצה ב-127%.

35.8%

טיפס בשנת 2014 המדד האוקראיני PFTS, ומדד אוקראיני נוסף, Ukrainian Equities Index (UX) עלה בכ-20% - למרות שרק לפני כמה חודשים התחוללו במדינה קרבות, על רקע רצונם של בדלנים פרו-רוסים לפרוש מאוקראינה וסיפוח חצי האי קרים על-ידי רוסיה.

שני המדדים האוקראיניים הגיעו לשיא בסוף יולי, ומאז נסחרו לרוב במגמה שלילית, אך לא מחקו את כל העליות מתחילת השנה. עם זאת, גם כאן נראה שהמדדים לא בהכרח משקפים את מצב הכלכלה, כשהתמ"ג צפוי להתכווץ השנה ב-7.5% ושער המטבע המקומי נשחק.

32%-33

אלה התשואות שרשמו המדדים בבורסה ההודית - מדד Nifty הכולל את החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסה, ומדד BSE Sensex. מניות ממגזרים שונים התחזקו השנה, ביניהן מניית בנק Axis שטיפסה ב-96%, חברת התעשייה Bharat שעלתה ב-52% ויצרנית התרופות Dr. Reddy's עם עלייה של 29%.

במהלך חודש מאי נערכו בהודו, המדינה הדמוקרטית הגדולה ביותר בעולם, בחירות כלליות שהובילו למהפך. מפלגת השלטון הוותיקה הודחה ולראשות הממשלה עלה נרנדרה מודי. באי.בי.אי מעריכים שגם ב-2015 יש להודו מה להציע למשקיעים. "לאחר שנתיים של חולשה, הודו מראה סימני התאוששות ומסתמנת כנקודת אור בשווקים הגלובליים לשנה הבאה", אומרים כלכלני מחלקת המחקר. "החלפת ראש ממשלה במאי האחרון הפכה לאחת הסיבות העיקריות למשיכת תשומת לבם של משקיעים. הממשל החדש נחוש להעביר מהלכים שצפויים להעיר את הכלכלה המקומית, באמצעות השקעה מסיבית בתשתיות ותעשייה כבדה, עידוד השוק הפרטי ואף פתיחת השוק הקמעונאי לחברות זרות".

29.2%

זה שיעור הירידה במדד היווני ASE בשנה האחרונה. שלוש שנים אחרי משבר החוב ביוון, שוב חוזרים חששות המשקיעים בנוגע למדינה הים-תיכונית; רק השבוע נפלה הבורסה ב-10% ביום אחד אחרי שמפלגת השלטון כשלה בהשגת רוב למועמד שלה לנשיאות, ונודע על בחירות מוקדמות. המשקיעים חוששים מסיכון תוכנית ההצלה של כלכלת יוון, על רקע בחירתה המסתמנת של מפלגה פופולרית שמתנגדת לצעדי הצנע.

מדד נוסף שמושפע מהמצב ביוון הוא המדד של בורסת קפריסין, CSE, שנחלש בשנה האחרונה ב-14.3%.

25.2%

זה שיעור התשואה השלילית שנרשם בבורסה של פורטוגל במדד PSI 20. המדד כולל את 20 החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסה הפורטוגלית, כולל למשל מניית Portugal Telecom שנפלה בכ-73% בשנה האחרונה.

בבורסות אחרות ברחבי אירופה המדדים המובילים סיימו את השנה ללא שינויים מהותיים בהשוואה לשעריהם בתחילת 2014. מדד CAC 40 הצרפתי, המדד הבריטי FTSE 100, המדד הגרמני DAX והאיטלקי FTSE MIB - עלו או ירדו בפחות מ-3% בשנה האחרונה.

ברוסיה, למרות התהפוכות הגיאופוליטיות - תחילה במשבר באוקראינה, ובהמשך בכל הקשור לסנקציות הכלכליות ולירידה החדה במחירי הנפט והנפילה בשער הרובל - מדד MICEX סוגר את השנה עם ירידה מתונה של 2.3% בלבד במונחי רובל. עם זאת, מדד RST הרוסי, שנמדד דולרית, משקף גם את הירידה במטבע המקומי ומצביע על נפילה של 42.4%.

שנה בריאה למגזרי הבריאות, ביומד וטק

2014 הייתה שנה חיובית ביותר למשקיעים במניות מגזר הבריאות. המדדים הסקטוריאליים של MSCI בתחום זה רשמו תשואות דו-ספרתיות - לדוגמה, השקעה במניות ביוטכנולוגיה הניבה תשואה של 31.3%, וחברות המספקות שירותי בריאות סיפקו תשואה של 25.5%. גם מגזר הטכנולוגיה בלט לטובה ברמה הגלובלית, בפרט תחומי החומרה והשבבים.

עוד תשואות חיוביות נאות הגיעו מתתי-תחומים צרכניים. לדוגמה, מניות מגזר המדיה הניבו תשואה חיובית של 9.7%, ויצרניות המוצרים לבית רשמו תשואה של 9.4%.

במגזר הפיננסי, השנה הייתה חיובית לקרנות השקעה בנדל"ן, לחברות שירותים פיננסיים ובמידה מסוימת גם לביטוח; עם זאת, המדדים של MSCI מראים על ירידות בבנקים ברחבי העולם.

במבט על המגזר התעשייתי, חברות מתעשיות שונות הניבו כצפוי תשואות שונות. מניות של חברות מתחום הבנייה וההנדסה רשמו תשואה שלילית של 10.6%, ומנגד חברות התעופה, שנהנו בשנה החולפת מהירידה במחירי הנפט, רשמו תשואה חיובית של 29%.

השקעה במגזר האנרגיה לא הייתה השקעה מוצלחת ב-2014, בלשון המעטה. לפי MSCI, מניות המגזר ירדו בשנה האחרונה ב-15.2%. מניות מתחום ציוד ושירותי אנרגיה נחלשו ב-23%, ומניות נפט וגז - ב-14.1%. גם מגזר התקשורת לא נהנה משנה חיובית, עם ירידות של עד 10.6% במדדים הסקטוריאליים שכוללים את מניות המגזר בשנה החולפת.

הבורסות הטובות והגרועות בשנת 2014
 הבורסות הטובות והגרועות בשנת 2014