גילה מגביל מתן אשראי משותף של בנק הפועלים ובנק לאומי

הודיעה כי קונסורציום לווים שיכלול את שני הבנקים הגדולים יצטרך לקבל אישור מיוחד מהרשות ■ הערכות: המגבלה לא צפויה לטלטל את שוק האשראי, שכן כיום אין כמעט שיתופי פעולה חדשים בתחום בין הפועלים ולאומי

פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום
פרופ' דיויד גילה / צילום: יונתן בלום

שני הבנקים הגדולים פועלים ולאומי יצטרכו לקבל אישור מיוחד מהממונה על ההגבלים העסקיים בכל פעם שירצו להעניק אשראי במסגרת קונסורציום לווים משותף. הממונה על ההגבלים העסקים פרופ' דיויד גילה שלח בימים האחרונים מכתב לבנקים המודיע זאת.

"בדיקת הרשות העלתה חשש כי במקרים בהם בנק לאומי ובנק הפועלים חוברים יחד לקונסורציום אשראי, עלול לעלות ביתר שאת חשש מפני הפעלת כוח שוק כלפי לווים", כותבת רשות ההגבלים.

לפי הערכות מגבלה זו לא צפויה לטלטל את שוק האשראי, שכן כיום אין כמעט שיתופי פעולה חדשים בתחום הקונסורציום בין בנק הפועלים ולאומי. הסיבה לכך היא שחלקם של המשקיעים המוסדיים בתחום ההלוואות הפרטיות גדל מאד בשנים האחרונות, והיקף ההלוואות שלהם עומד כיום על כ-50 מיליארד שקל. חלק לא מבוטל מאותן הלוואות נעשה באמצעות שיתופם בקונסורציום שמובילים הבנקים. לרוב, כאשר אחד הבנקים הגדולים זוכה בהובלת קונסורציום, הוא ממילא מעדיף לשתף את המשקיעים המוסדיים והבנקים הבינוניים, מאשר את הבנק הגדול השני, הנחשב למתחרה ישיר שלו גם בשאר השירותים הבנקאיים.

נזכיר כי לפני קרוב לארבע שנים החליטה רשות ההגבלים העסקיים לאפשר שיתופי פעולה בקונסורציום למתן אשראי ללא אישור מיוחד לתקופה של שנתיים, שהוארכה מספר פעמים עד לסוף שנת 2014. אלא שכעת הוחלט כי האישור יחריג מקרים של שיתוף פעולה בין בנק הפועלים ובנק לאומי שהם בעלי נתח שוק של מעל ל-60% במערכת הבנקאית. מגבלה זו לא תחול על אשראים שניתנו עד היום.

בנימוק להחלטה מציינת הרשות כי שיתוף הפעולה בין השתיים בעייתי במיוחד במקרים של פרויקטים בתחום התשתיות, בהם רק לשני הבנקים הגדולים מומחיות במתן אשראי, וכך אם הם חוברים יחד במתן אשראי עם מתחרה מסוים באחד המכרזים בתחום, כמעט ונחסמת לחלוטין האפשרות של אחד המתחרים לקבל מימון: "הובלת קונסורציום אשראי בתחום ליווי פרויקטים בעיקר בתחום התשתיות דורשת מומחיות גבוהה וייעודית בתחום, אשר נתונה כיום כמעט לחלוטין בידי לאומי ופועלים, לפיכך בנוסף לחשש להפעלת כוח שוק כלפי לווים, עלול לעלות במקרים אלו חשש מפני השפעה שלילית של חבירת שני הבנקים הגדולים על התחרות בשוקי המשך כגון נדל"ן ותשתיות. בשווקים אלה יכולתם של היזמים להתחרות על ביצוע פרויקטים רחבי היקף מושפעת ישירות מיכולתם לגייס הון. במידה ושני הבנקים הגדולים יחברו יחד לאחד המתמודדים במכרז, מתמודדים אחרים עלולים להתקשות בהשגת מימון כל שתישלל מהם הלכה למעשה היכולת להתמודד במכרז", כותבת הרשות.