האיום מומש: הוגש רשמית מסמך הפלסטינים לאו"ם

חברי המשלחת הפלסטינית לאו"ם הגישו רשמית את בקשתם להצטרף לאמנות הבינלאומיות ובראשן "אמנת רומא", המעניקה סמכות לפעילות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

מחמוד עבאס, אבו מאזן, רשות פלשתינאית / צלם רויטרס
מחמוד עבאס, אבו מאזן, רשות פלשתינאית / צלם רויטרס

המשלחת הפלסטינית הגישה למפקדת האו"ם באופן רשמי את המסמכים להצטרפות לאמנת רומא - כך דיווחה הערב (ו') סוכנות הידיעות רויטרס. בכך נפתח רשמית הניסיון להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג.

בתגובה לדחיית מועצת הביטחון את הצעת הפלסטינים לסיום הכיבוש הישראלי, חתם שלשום יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן על טפסי ההצטרפות ל-22 אמנות בינלאומית ובראשן "אמנת רומא" - המעניקה את הסמכות לפעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי שבהאג. מוקדם יותר כונסה ההנהגה הפלסטינית כדי לקבל "החלטות גורליות".

בתגובה על הצעד, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מי שצריך לחשוש מבית הדין הבינלאומי בהאג זאת הרשות הפלסטינית שנמצאת בממשלת אחדות עם חמאס, ארגון טרור מוצהר, שכמו דאע"ש מבצע פשעי מלחמה. ננקוט צעדי תגובה ונגן על חיילי צה"ל - הצבא המוסרי בעולם. גם את הניסיון הנוסף הזה לכפות עלינו תכתיבים נהדוף כפי שהדפנו את הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם".

לדברי נתניהו הצטרף שר החוץ אביגדור ליברמן, שהדגיש: "אבו מאזן יכול לחתום על איזו אמנה שהוא רוצה. היחידים שמבצעים פשעי מלחמה בסכסוך כאן הם הפלסטינים עצמם, שאחראים לטרור רצחני נגד תינוקות, ילדים, נשים וגברים ללא אבחנה במשך מאה השנים האחרונות. את זה גם שופט חירש, עיוור ואילם יודע. לכן שאבו מאזן לא יאיים עלינו - המדינה עם הצבא המוסרי ביותר בעולם".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הוסיף כי "אבו מאזן, מגדולי המסיתים לטרור ומכחיש שואה ותיק , יכול להגיע לבית הדין רק בתור נאשם. מי שראשו מרוח בטרור לא כדאי לו לצאת לשמש".

גם ארה"ב הגיבה לצעד ומסרה שהיא מתנגדת לפעולות הנעשות על ידי שני הצדדים שמטרתן לערער וליצור ספקות לגבי מחויבותם למשא ומתן. "אנחנו מתנגדים בתוקף לפעולה הפלסטינית", נמסר ממשרד החוץ האמריקני. "זה לא יתרום דבר לקידום השאיפות של העם הפלסטיני למדינה ריבונית ועצמאית".

קודם לכן אמר בכיר הרשות סאיב עריקאת אמר כי "אנו שוקלים לחתום על בקשת הצטרפות לבית הדין הבינלאומי ולסוכנויות בינלאומיות נוספות". הרשות לא פרסמה הודעה רשמית , אך בהודעה קצרה לתקשורת אמר עריקאת: "אנחנו משוכנעים כי הדיפלומטיה שכוללת חתימת הסכמים ופניה לארגונים בינלאומיים היא זכותו של העם הפלסטיני, יש להפסיק להתייחס אל ישראל כאל מדינה שנמצאת מעל לחוק. המדינה הזו מפרה את החוק הבינלאומי".

הבכיר הפלסטיני האשים כי ישראל מפירה את החלטות האו"ם באופן שיטתי ומכשילה בגלוי את המאמצים הבינלאומיים להביא להצלחת המשא ומתן. "מה שדרוש כעת הוא להפסיק לחשוב שלישראל יש חסינות ויכולת להימלט מעונש, כדי להשיג שלום צודק וכולל", אמר עריקאת. "אנחנו לא מבקשים דבר חדש, רק שהמדינות יישאו באחריות המוטלת עליהן ויתייחסו לסוגיה שלנו בהתאם".

"לא נמתין עוד, לא נהסס יותר ולא נקבל האטה", הבהיר עריקאת. "אנו עומדים להיפגש כדי לקבל החלטות מאוד רציניות".

"להפסיק את הסבל של העם הפלסטיני"

המשקיף הפלסטיני באו"ם, ריאד מנצור, הביע גם הוא אכזבה מתוצאות ההצבעה ואמר: "אנו חייבים לשקול את הצעדים הבאים שלנו כדי להפסיק את הסבל של העם הפלסטיני". בסאם סאלחי, אחד ממקורביו של אבו מאזן, אמר הבוקר כי המהלך המדיני הבא של הרשות הפלסטינית יהיה בקשת הצטרפות ל"חוקת רומא" - אמנת הייסוד של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

יו"ר הרשות עצמו איים בחודשים האחרונים לבצע את המהלך של פנייה לבקשת חברות בבית הדין הבינלאומי ולפעול להעמדת ישראל לדין על הפרת החוק הבינלאומי וביצוע פשעי מלחמה, במידה והמהלך באו"ם ייכשל.

בכיר החמאס, חוסאם בדרן, כתב בדף הפייסבוק שלו שברחוב הפלסטיני לא מופתעים מהכשלון באו"ם וטען שלרשות אין תכנית פעולה אמיתית לסיום הכיבוש הישראלי.