נוע תנוע - ב-2021

בימים האחרונים הוזכרה חברת נת"ע (נתיבי-תחבורה-עירוניים) בתקשורת בהקשרים שונים, שאינם נוגעים לה כלל ועיקר, כשהיא "זוכה" לפרסומים שכל קשר בינם למציאות הוא דמיוני ובחלקו אף הזוי.

זאת ועוד, רק לפני מספר חודשים החלה לפעול בנת"ע הנהלה חדשה, מקצועית, נחושה מאוד, שנתונה בכל מאודה לקידום בנייתו, סוף-כל-סוף, של הפרויקט ההנדסי הגדול והמורכב ביותר אשר נבנה אי פעם בישראל - הרכבת הקלה של מטרופולין גוש דן.

כדי לעשות סדר בתוך הסבך התקשורתי המבולבל והמבלבל בחלקו, אעדכן כאן כמה עובדות, ותוך כך אנסה להמחיש את הפער בין הביקורת האופנתית במקומותינו נגד גוף ממשלתי כמו נת"ע, לבין המציאות.

גוש דן רבתי נתון בפני מצב חירום תחבורתי, שאם לא יטופל כראוי ומהר, ניקלע בעוד מספר שנים לאסון תחבורתי של ממש. יש לכך רק פתרון אחד - בניית הרכבת הקלה.

מאז כניסתה של ההנהלה החדשה לתפקיד לפני כתשעה חודשים, היא מוצאת יד מושטת ומקבלת גיבוי ממשרדי התחבורה והאוצר וכן מהרשויות המקומיות השונות. ההנהלה עוסקת במימוש המטרה הלאומית שלשמה נקראה לדגל. כן, כך אני רואה זאת וברוח זו היא פועלת.

העבודות להקמת "הקו האדום", הקו הראשון והמרכזי של הרכבת הקלה, שינוע בחמש ערים - מפתח-תקווה, דרך בני-ברק, רמת-גן, תל-אביב, עד בת-ים ובחזרה - כבר החלו. אם לא יתרחשו שינויים בלתי-צפויים, כבר השנה, ביוני, נראה בעינינו את שלב חפירת התחנות התת-קרקעיות. זה הוא שלב דרמתי, שלב האל-חזור. מאותו שלב, יחלו ההפרעות הבלתי-נמנעות הכרוכות בעבודות, ואלה ילוו אותנו במשך כשבע שנים. אנשי נת"ע נערכים להסברה ולחיבוק שלו ראוי הציבור לעת ההקמה, בפרט אלו המתגוררים ו/או עובדים לאורך התוואי שבו תנוע הרכבת.

אני מודע לספקנות ולסקפטיות של רבים. לא אכחיש כי נת"ע "הרוויחה" ביושר חלק מהביקורת שהושמעה נגדה בזמן ההנהלות הקודמות. החברה קיימת 17 שנים, ומבחינת הציבור הושמעו רק הבטחות, הופרחו לוחות-זמנים, שלא קוימו; והעלויות - על חשבונו - רק הלכו ועלו. היו גם קשיים אובייקטיביים והייתה גם ביקורת מוצדקת, בין השאר מצד מבקר המדינה. אני בטוח כי נעשה כל אשר ניתן, על מנת שהפעם זה יקרה.

ההנהלה החדשה של נת"ע מיישמת הליכי ניהול וייעול מקצועיים, ביניהם ההחלטה לעבור מהמשרדים היוקרתיים במגדלי עזריאלי בת"א לחולון, בעוד שלושה חודשים. מעבר שהוא רק נדבך שמשקף את הרוח החדשה בנת"ע. רוח שפועלת ללא פשרות כדי שעכשיו תמומש גם המטרה האמיתית - והרכבת הקלה נוע תנוע!

עפ"י התכנון, ובזכות הגיבוי שלו זוכה הנהלת נת"ע החדשה ממשרדי התחבורה והאוצר, בעוד שש-שבע שנים, בחודש אוקטובר 2021, כולנו ניסע בקו האדום. בד בבד מתוכננים גם הקווים הנוספים של מערכת הסעת ההמונים.

אציין כי פרויקטים בהיקפים דומים בעולם (אמסטרדם, דיסלדורף, סלוניקי) נמשכים אף הם שנים רבות, וכך גם פרויקטים שבנייתם כבר נסתיימה, כמו למשל בסינגפור, הונג-קונג, לונדון, פריז ובברצלונה, נמשכו שנים רבות, חלקם אף יותר מעשור. בכל הערים הללו הכול מבינים היום שלא ניתן היה לנוע ללא הקמת מערכת הסעת המונים יעילה, כמו זו שנת"ע מקימה.

בהנהלת נת"ע נוטים להמעיט בשלב זה בדיבורים, ומעדיפים שהמעשים ידברו. גם מאמר זה לא היה נכתב אלמלא חשתי צורך להעמיד דברים על דיוקם בעקבות המאמרים הכל-כך שגויים, ואף מקוממים בחלקם, שפורסמו לאחרונה בתקשורת.

הכותב הוא מהנדס העיר תל-אביב-יפו, וחבר דירקטוריון בנת"ע