אקסלנס: "מחירי הדירות ימשיכו לעלות בחודשים הקרובים"

יניב חברון: "רוכשי הדירות ישבו על הגדר וחיכו לירידת מחירים - והיא לא באה" ■ "המשבר בשוק הנפט מייצר הזדמנויות השקעה מעניינות - אבל בהחלט יכול להיות שיהיה עוד הרבה יותר גרוע לפני שיהיה טוב" ■ ומה עם הבורסה המקומית?

תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי

"העליות האחרונות בנתוני הביקוש לדירות חדשות מצביעות על גודל הביקושים שהצטברו במהלך השנה האחרונה בעקבות הקיפאון של שוק הדיור. הרי הביקושים לא באמת נעלמו, אלא הרוכשים ישבו על הגדר וחיכו לירידת מחירים - והיא לא באה. מכאן, שבחודשים הקרובים צפויים מחירי הדיור להמשיך במגמת העלייה המאפיינת אותם בשנים האחרונות" - כך כותב יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, על רקע הנתונים שפורסמו בימים האחרונים בנוגע לעלייה בביקוש לדירות חדשות בחודש נובמבר.

חברון מתייחס גם להמשך ירידת מחירי הנפט והשפעתה על השווקים. "אנחנו חוזרים ואומרים: או שמחירי הנפט אכן יעלו ויתייצבו מעל מחיר של 70 דולר בשבועות הקרובים, או שמדדי המניות חוזרים לרדת".

חברון מזהה הזדמנויות השקעה שנוצרו בשווקים בעקבות ירידת מחירי הנפט: "המשבר בשוק הנפט מייצר ככל הנראה הזדמנויות השקעה מעניינות, אבל בהחלט יכול להיות שיהיה עוד הרבה יותר גרוע לפני שיהיה טוב. סקטור האנרגיה ותעשיות נוספות המושפעות ישירות אות בעקיפין ממחיר הנפט יהיה ככל הנראה הסיפור של שנת 2015.

רכישת מניות אנרגיה עשויה להתגלות כהזדמנות השקעה לא רעה בכלל ובמחיר מבצע. חברות התעופה בעולם נהנות מזה חודשים מהחולשה במחירי הנפט, וענף התעופה ממשיך להיות אטרטקטיבי בתקופה הקרובה. התמחור שלו נמוך ביחס לסקטורים אחרים. עם זאת, המשך העליות בסקטור תלוי במידה רבה במחירי הנפט. במידה שיישארו ברמה נמוכה, המגמה החיובית תימשך. במידה שיעלו, המשקיעים יסיטו כספים מחדש ויממשו רווחים".

"הירידה במחירי הנפט תספק רוח גבית גם לענף הרכבים בארה"ב ובעולם. על אף השיפור במצבו של הצרכן האמריקאי וחבורת הרכבים, התמחורים עדיין זולים ביחס לתעשיות אחרות. כמו כן, התמחור של הגדולות, פורד וג'נרל מוטורס, זול יחסית. לגבי הספקיות, ביצוען ברבעון האחרון מרשים והתמחור גם הוא נוח". חברון סבור גם כי "על אף הירידות החדות בערכי אג"ח high yeild שהנפיקו חברות האנרגיה האמריקאיות, שווה לבחון השקעה באג"ח מסוג זה, השייכות לסקטורים נבחרים בתעשיית הנפט".

חברון מציין עוד ביחס למחירי הנפט כי "הכלל המרכזי המנחה אותנו במשברים מסוג זה הוא להבין ששינויים במחיר ובמגמה קורים ביום בהיר אחד, אבל שינויים מאקרו כלכליים של ביקוש והיצע קורים לאורך זמן, לא בימים, לא בשבועות וספק אם בחודשים. בחודש יוני השנה מחיר הנפט נשק לשיא של 107 דולר ותוך חצי שנה ירד לפחות ממחצית. הביקושים לא באמת התרסקו וההיצע באמת לא הוכפל, כל זה קרה הרבה קודם לכן".

ביחס לשוק המקומי מעריך חברון כי "האפקט החיובי של תחילת השנה האזרחית צפוי להגיע גם לבורסה המקומית. הריבית עדיין נמוכה, היעדר האלטרנטיבות קיים ותיקון כלפי מעלה מתבקש".

עם זאת, הוא מזהיר כי "המסקנה הזו צריכה להילקח בזהירות אופיינית לאור גורמים שעדיין מכבידים על השוק המקומי: רגולציה! רגולציה! רגולציה! בנוסף, התחרות בקמעונאות הולכת ומחריפה, הבנקים צפויים להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי, סקטור הביטוחים צפוי לחוות היעדר רווחים בתיקי ההשקעות, הנדל"ן המניב תחת סביבה עסקית מכבידה של היצע הולך וגדל ותחום התקשורת (שסיפק השנה תשואה חיובית) עדיין תחת תחרות שהולכת ומעצימה בתחום הסלולר".