855 מיליון דולר מחפשים סטארט-אפים ישראליים

קרנות ההון סיכון גייסו בחצי השנה השנייה של 2014 סכומי עתק שיושקעו בשנים הקרובות בחברות היי-טק ■ בין המגייסות האחרונות: כרמל ונצ'רס, JVP, מאגמה, קיינן ישראל ושותפי גריילוק ישראל

הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ  סטארט אפ  הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as
הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ סטארט אפ הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as

שנת 2015 הולכת להיות שנה של לא מעט השקעות בסטארט-אפים המקומיים ובכלל. עדות לכך אפשר למצוא באינטנסיביות שבה השלימו בחודשים האחרונים כמה מהקרנות המובילות בישראל - כרמל, מאגמה, JVP ויוצאי גריילוק ישראל - סבבי גיוס חדשים. אם מוסיפים לכך סבבי גיוס נוסף של הקרנות גלילות קפיטל, קיינן פרטנרס ישראל ו-First Time של אילן שילוח, אפשר למצוא 855 מיליון דולר שגויסו בחצי השנה האחרונה ורובם צפויים להגיע בשלב כזה או אחר ליזמים ולסטארט-אפים המקומיים. סכומים אלה לא סופיים, כיוון שחלק מהקרנות עדיין לא השלימו את הגיוסים.

בסוף ספטמבר הייתה זו מאגמה ונצ'רס שהשלימה גיוס של 150 מיליון דולר לקרן הרביעית שלה, שצפויה להתחיל ולהשקיע במיזמים מקומיים בתקופה הקרובה. הגיוס מגיע כשנתיים בלבד לאחר גיוס הקרן השלישית והיא צפויה להשקיע בסדרי גודל של חצי מיליון ועד 6 מיליון דולר בשלבי סיד ו-A בכמות של כ-25-30 מיזמים.

קרן מאגמה הוקמה ב-1999 על-ידי יהל זילקה ומודי רוזן, שמנהלים אותה יחד עם השותפים שרגא כץ, צבי לימון, שחר צפריר, רן אחיטוב ועדי יראל-טולדנו. האקזיט המפורסם ביותר של הקרן הוא של Waze שנמכרה לגוגל וכן של Onavo שנמכרה לפייסבוק. אקזיטים נוספים הם של Provigent שנמכרה לברודקום, DesignArt שנמכרה לקוואלקום ו-Wintegra שנרכשה על-ידי PMC-Sierra. חברות אלה, טוענים בקרן, יצרו ערך מצטבר של למעלה מ-2 מיליארד דולר.

חודש לאחר מאגמה, בסוף אוקטובר, הודיעה כרמל ונצ'רס כי גם היא השלימה גיוס קרן רביעית, אך בהיקף של 194 מיליון דולר. כרמל היא אחת מהקרנות הגדולות והוותיקות בישראל ולמעשה ההודעה באה לאחר שהקרן כבר החלה להשקיע בסטארט-אפים, בהם Playbuzz שגייסה 3 מיליון דולר ו-LuckyFish שגייסה 1.6 מיליון דולר.

בין המשקיעים בקרן הרביעית של כרמל אפשר למצוא כמה שמות אסיאתיים בעלי פרופיל גבוה, בהם ענקית החיפוש באידו.

בין האקזיטים המשמעותיים האחרונים של הקרן אפשר למנות את מכירת Kontera לחברת אמובי הישראלית לשעבר, שמוחזקת על-ידי סינגטל מסינגפור, DesignArt שנמכרה לקוואלקום, CooperGate שנמכרה ל-Sigma ו-Wanova שנמכרה ל-VMware. עם זאת, על הנייר יש לכרמל כמה השקעות בולטות ובעלות פוטנציאל להפוך לאקזיטים משמעותיים בשנה-שנתיים הקרובות, בהן החברות איירון סורס, myThings, eXelate, Payonner ו-Clarizen.

במקביל לכרמל, גם הקרן הירושלמית JVP השלימה בסוף אוקטובר גיוסים בהיקף של 160 מיליון דולר לשתי קרנות שלה, בהובלת השותפים גדי תירוש וקובי רוזנגרטן. בשנה החולפת ליוותה JVP, ששמה באחרונה דגש חזק על עולם אבטחת הסייבר, את ההנפקה המוצלחת של חברת סייבר ארק עם שווי של 1.1 מיליארד דולר. בשנים האחרונות רשמה הקרן אקזיטים מוצלחים נוספים כמו זה של XtermIO ושל Cyoptics. בפורטפוליו הקרן נמצאות חברות כמו Cyactive ו-Reduxio.

אתמול (א') היו אלה השותפים של קרן גריילוק ישראל שהצטרפו לחגיגת הגיוסים והשלימו גיוס של 200 מיליון דולר לקרן חדשה שמסמן את פרידתם הרשמית מגריילוק העולמית. השותפים - ארנון דינור, יורם שניר, ארז עופר ולורל בודן, שניהלה את השלוחה האירופית של הקרן - ימשיכו להשקיע בסטארט-אפים מישראל ומאירופה תחת הקרן החדשה שתיחשף בקרוב. מדובר בשלב סופי בתהליך שהחל בקרן הראשונה שהייתה שלוחה של גריילוק האמריקאית בישראל, המשיך בפעילות עצמאית תחת גריילוק ישראל ומסתיים בקרן חדשה לגמרי.

גריילוק ישראל השקיעה לאורך השנים בסטארט-אפים שונים דוגמת mySupermarket, Payonner, Wonga, Via ו-CoolaData. בין האקזיטים שרשמה הקרן אפשר למנות את Wanova שנמכרה ל-VMware, ScaliO שנמכרה ל-EMC ועוד.

אל ארבע הקרנות הגדולות אפשר לצרף גם גיוסים של כמה קרנת קטנות יותר. כך, למשל, אפשר להזכיר את גלילות קפיטל שקרובה לסגירת גיוס של 70 מיליון דולר לקרן השנייה שלה. קרן גלילות הוקמה על-ידי השותפים קובי סמבורסקי ואריק קליינשטיין, אליהם חברו סלי מרידור, אהרן אברמוביץ' וגורדון אינגלנד.

גלילות רשמה עד היום שני אקזיטים: הראשון של הסטארט-אפ אאורטו שנמכר בכ-200 מיליון דולר ו-Insightera שנמכר בכ-30 מיליון דולר.

קרן נוספת שגייסה עד כה 30 מיליון דולר היא קינן פרטנרס ישראל, השלוחה העצמאית של קיינן פרטנרס העולמית שמונהגת בישראל על-ידי יזהר שי ואהוד לוי, ושמתכננת לגייס עוד 30-40 מיליון דולר לקרן. עד כה פעלה הקרן מתוך ישראל ורשמה הצלחה, בין היתר, עם האקזיט של פריים סנס. בין השקעות הקרן אפשר למנות את LiveU ואת N-trig.

קרן נוספת היא First Time של אילן שילוח, מי שעומד מאחורי חממת thetime והוא מהמשקיעים הבולטים בחברת מטומי. החברה גייסה עד כה כ-50 מיליון דולר.

אך על רקע ההצלחה של הקרנות הללו לגייס עשרות ומאות מיליוני דולרים, אפשר לראות גם מספר קרנות שלא ממש מצליחות לגייס או כלל לא הצליחו. כך, אפשר למנות את קרן ג'מיני, שמנהליה החליטו אשתקד שלא לגייס קרן נוספת, כמו גם קרן אוורגרין שלא גייסה קרן נוספת. במקביל, קרן ג'נסיס פרטנרס נמצאת בתהליך גיוס מתמשך לקרן חדשה אך עדיין לא הצליחה להשלים את הגיוס.

הגיוסים הבולטים של הקרנות בחצי השנה האחרונה
 הגיוסים הבולטים של הקרנות בחצי השנה האחרונה