מנכ"ל בנק אגוד: "אין תחרות בבנקאות? אמירה פופוליסטית"

בראיון למגזין בנקאות טוען טראו כי המעבר הנמוך בין הבנקים נובע מהשמרנות והפאסיביות של הלקוחות: "לציבור יש רתיעה מהתחום הפיננסי" ■ "לא רואה את מחירי הדירות יורדים בקרוב; אולי 10%-15% בעוד 3-4 שנים"

ישראל טראו / צלם: איל יצהר
ישראל טראו / צלם: איל יצהר

"יש תחרות גדולה מאוד בין בנקים. בשנים האחרונות הרבה מאד כוח עבר לצרכנים. לומר שאין תחרות בתחום הבנקאי, זו אמירה פופוליסטית ואנכרוניסטית שאינה מתארת את המציאות. החסם העיקרי המונע מעברים בשיעור גבוה בין הבנקים הוא השמרנות והפאסיביות של הלקוח", כך אומר ישראל טראו, מנכ"ל בנק אגוד, בראיון למגזין בנקאות של איגוד הבנקים.

לדברי טראו, "לציבור יש רתיעה מהתחום הפיננסי. רואים את זה גם באדישות הציבור בטיפול בפנסיה, בקופות בגמל, בהשקעות לטווח ארוך ובביטוחי חיים. אני נתקל לעיתים במנהלים בכירים בעולם העסקי, שכאשר זה נוגע לכסף שלהם, הם מפגינים חוסר רצון לעסוק בזה".

טראו, שמונה אשתקד לנהל את הבנק השישי בגודלו במערכת, נשאל האם פריסת הסניפים הקטנה של הבנק אינה מהווה מגבלה בצמיחתו, וענה כי הבנק בוחן פתיחת סניפים קטנים במבנה של קיוסק. "יש לנו 37 סניפים, ונפתח עוד שני סניפים השנה במתכונת של סניפי בוטיק. אנו בוחנים גם פתיחת קיוסקים, כהשלמה לפריסה הקיימת במיקומים שבהם אין לנו סניף. קיוסקים יכולים לשפר את הנגישות של הלקוחות לשירותים בסיסיים בלי להגיע לסניף".

טראו התייחס בראיון גם למצב המשק והסביר מדוע התחושה היא שהמשק בקיפאון: "בעשר השנים האחרונות ראינו עלייה משמעותית בתל"ג וכן ראינו פרמטרים חיוביים נוספים. למרות כל אלה, יש תחושה שהצמיחה לא מחלחלת למטה. מעמד הביניים והשכבה העיקרית שנושאת בנטל המסים, המילואים והעבודה לא נהנה מהצמיחה הזו. זה פוגע במכירות, בקמעונאות, והתחושה הכללית היא שהמשק נמצא בקיפאון. לא רואים בשנתיים האחרונות השקעות חדשות מלהיבות במשק. אין מפעלים חדשים גדולים ואין השקעות חדשות משמעותיות בתשתית".

"לא צופה ירידת מחירים בנדל"ן"

טראו נדרש גם לתחום הנדל"ן, ואמר, כי "הציפיות לחוק מע"מ אפס גרמו לבלבול ולהאטה במכירות. עתה, עם הקדמת הבחירות וההבנה של הצרכנים כי חוק מע"מ אפס איננו צפוי להיות מיושם, התמונה מתבהרת. רוכשים שהמתינו ליישום חוק מע"מ אפס ולירידת מחירי הדירות מבינים שזה לא יקרה וחוזרים להזרים ביקושים, שאינם נענים בהיצע מתאים. לכן, אני צופה שהמחירים יחזרו לעלות לפחות בטווח של השנה הקרובה".

"מדברים על שחרור והפשרת קרקעות, אבל יש הבדל בין הכרזה על יציאה למכרז על קרקע לבין השלב שבו הקרקע זמינה לבנייה ונבנות דירות", המשיך טראו. "ייתכן שתהליכים שנעשים בימים אלה יגיעו לבשלות, ויחד עם מחירי המטרה ותהליכים אחרים, זה יביא בעוד שלוש-ארבע שנים למסה קריטית של בנייה שתגרום לירידת מדרגה של 15%-10% במחירים. אני לא רואה את זה קורה בטווח הקצר".