מנכ"ל טבע: "המניה עלתה יפה ויש פוטנציאל לאפסייד נוסף"

מנכ"ל טבע בהופעתו הראשונה בכנס הבריאות של גולדמן זאקס: "לא פוסלים רכישת חברה שלא תתרום מיידית לרווח, אם נשכנע את בעלי המניות"

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

"העננה של הקופקסון מאפילה על כל הפעילויות שאנחנו עושים בחברה", כך אמר אתמול (ג') מנכ"ל טבע , ארז ויגודמן, בכנס הבריאות השנתי של גולדמן זאקס בארה"ב. עבור ויגודמן, המנהל את טבע זה כשנה, זו ההופעה הראשונה בכנס, שנחשב לאחד החשובים בתעשייה, והוא הציג בו את מה שהוא מזהה כהזדמנויות והאתגרים שעומדים בפני טבע ב-2015 ואחריה.

"ב-2015 אנחנו מחויבים להמשך ביצוע תוכנית החיסכון בעלויות, לשיפור הרווחיות בגנריקה תוך השקת מוצרים גנריים חדשים ולהעברת הפורטפוליו לכיוון של מוצרים מורכבים", הבטיח ויגודמן. "האתגרים המרכזיים השנה כוללים גורמים שאין לנו שליטה עליהם, כמו שערי חליפין שלא פועלים לטובתנו, ואולי גם יהיה קופקסון גנרי ב-2015, אך אין ודאות לכך".

מניית טבע עלתה ב-47% ב-2014 (לאחר ביצועי חסר ב-2013), אך ויגודמן נשאל על העובדה שהמניה "נתקעה" בטווח מחירים מסוים ולא עולה מעבר לו, על רקע החששות הנמשכים מפני תחרות גנרית לקופקסון. לדבריו, "המניה עלתה יפה ב-2014, ואני מאמין שיש פוטנציאל אפסייד נוסף. אנחנו לא עובדים רק על חיזוק הבסיס של טבע, שימור הקופקסון ויצירת צמיחה אורגנית, אלא יוצרים עתיד חדש לטבע".

אחת השאלות שטבע נשאלת שוב ושוב היא מה קורה עם רכישות - בפרט על רקע קדחת המיזוגים בפארמה, שטבע לא השתתפה בה באופן פעיל. "אנחנו יכולים 'לשחרר' הרבה ערך רק מהצמיחה האורגנית בגנריקה בלי צורך ברכישות, עם מעבר לגנריקה מורכבת וחדירה לשווקים צומחים", אמר ויגודמן, אך הוסיף "כן, רכישות מציעות עוד פוטנציאל אפסייד לאורך זמן".

לדבריו, בתחום התרופות הייחודיות, סוג הרכישות שטבע עשויה לבצע כולל חברות שתואמות לאסטרטגיה ומייצרות ערך, כולל תרומה לרווח למניה - בעיקר במסגרת הזמנים של 2015-2017 שבה התחייבה טבע על "תחתית" של 5 דולרים למניה. עם זאת, הוא לא פסל אפשרות לרכוש חברה שלא תתרום מיידית לרווח, בתנאי "שנוכל לשכנע את בעלי המניות שזה צעד אסטרטגי חשוב ושהרכישה תייצר ערך לאורך זמן".

לשאלה מה יבטיח שטבע לא תרד מרמת רווח למניה של 5 דולרים, בנטרול מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר שלה שהוא הקופקסון, ציין ויגודמן ארבעה גורמים. הראשון הוא השיפור בגנריקה, השני חיסכון בעלויות בסך מצטבר של 1.35 מיליארד דולר ב-2014-2016 (ב-2014 הסכום עמד על 650 מיליון דולר), השלישי הוא הארכת חיי המוצרים הייחודיים החשובים (לדוגמה, מעבר מטופלים בקופקסון לגרסת ה-40 מ"ג המוגנת בפטנט) והרביעי - הפוטנציאל הקיים בפייפליין של טבע.

שני נושאים נוספים שעליהם נשאל ויגודמן קשורים לפעילות של טבע בתחום הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות) וה-OTC (תרופות ללא מרשם). בתחום הביוסימילר היה לטבע מיזם משותף שבוטל, והיה נראה שהתחום נזנח.

"ככל שהביולוגיה הופכת יותר חשובה בתעשייה, אנחנו צריכים לפתח יותר יכולות בתחום - לא רק בביוסימילר אלא בכלל בביולוגיה. אנחנו צריכים למצב את עצמנו טוב יותר לקראת הגל הבא של תרופות ביוסימילר", אמר ויגודמן.

"חלשים במוצרים ביולוגיים"

"יש לנו יכולות טובות מספיק במו"פ ובניסויים קליניים, אבל אנחנו חלשים בייצור מוצרים ביולוגיים וצריכים לשפר את האמינות בתחום ה-go-to-market. אנחנו לא פוסלים שותפות שתשלים אותנו בתחומים שבהם אנו חלשים. לאור העובדה שבעבר לא הצלחנו להציג ביצועים בהתאם להבטחות, נצטרך להיות זהירים יותר במסרים שלנו. אבל זה תחום חשוב, וטבע מחויבת לפתח יכולות בתחום הביולוגי".

בקשר ל-OTC, תחום שבו לטבע יש מיזם מוצלח עם פרוקטר אנד גמבל, אמר ויגודמן: "זה תחום מעניין, והמיזם נמצא בעמדה טובה לתפוס את ההזדמנויות הקיימות. אנחנו מתמקדים ב-7-10 שווקים חשובים מחוץ לארה"ב, עם מותגים חזקים ויכולת לייצר ערך".

ויגודמן לא פסל ביצוע רכישות בתחום. הוא גם נשאל האם יש כוונה להיכנס לתחום המותג הפרטי ב-OTC - כלומר, ייצור תרופות תחת מותג של הרשת הקמעונית המוכרת (כניסה לתחום זה תהווה תחרות ראש בראש מול חברת פריגו). "העדיפות הגבוהה יותר היא למותגי החברה, אבל אני לא רוצה לפסול את האפשרות של התפתחות כזאת", השיב.

טבע נסחרת בשווי 47 מיליארד דולר. החברה הודיעה אתמול והיום על השקת שלוש תרופות גנריות חדשות בארה"ב, הגדולה בהן היא Diovan לטיפול בלחץ דם, תרופה של נוברטיס שנמכרת ב-1.8 מיליארד דולר בשנה.