70% תספורת למחזיקי האג"ח: סינרג'י כבלים בדרך להסדר

חברת הכבלים חייבת למחזיקי האג"ח 86 מיליון שקל ולבנק הפועלים - 41 מיליון שקל ■ החוב לבנק יוחזר באמצעות מכירת הקרקע שעליה ממוקם המפעל

קרנות / צילום: טינקסטוק
קרנות / צילום: טינקסטוק

לאחר שבוע של דיונים אינטנסיביים בין חברת סינרג'י כבלים לנושיה, בתיווכו של עו"ד ארז חבר ממשרד עמית פולק מטלון, קרובים הצדדים להגיע להבנות בנוגע להסדר חוב בחברה, שתעבור לשליטתה של קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו.

עם השלמת ההסדר, מלוא מניותיה של סינרג'י יוחזקו בידיהם של הקרן, שבראשותו של יובל כהן, ובידי בעל השליטה הנוכחי, סטיבן אלבאום, כך שהן יימחקו מהמסחר וחלקה של פורטיסימו בהון יעמוד על לפחות 60%. תמורת המניות יזרימו פורטיסימו ואלבאום לסינרג'י באופן מיידי 15 מיליון שקל, שישמשו להתמודדות עם התחייבויותיה המיידיות של החברה, ובהן תשלום שכר עובדים. בהמשך צפויה פורטיסימו לבצע הזרמות הון משמעותיות נוספות לחברה, שככל הנראה עשויות להגיע לעשרות מיליוני שקלים נוספים.

הנושים הגדולים של סינרג'י הם מחזיקי האג"ח (86 מיליון שקל), המיוצגים על ידי משרד עו"ד קליר-בנימיני, ובנק הפועלים (41 מיליון שקל), המיוצג על ידי עו"ד עופר שפירא. במסגרת ההסדר, אם יאושר, מחזיקי האג"ח יוותרו על רוב חוב החברה כלפיהם, בתמורה להנפקת אג"ח חדשות בהיקף של כ-26 מיליון שקל - תספורת של 60 מיליון שקל (כ-70%).

ריבית האג"ח, בשיעורים שנתיים של 3%-6%, תשולם בתשלומים רבעוניים החל משלושה חודשים ממועד השלמת ההסדר, והקרן בתשלומים רבעוניים החל מהשנה הרביעית ממועד ההנפקה. בנק הפועלים יקבל את עיקר הסכום שאותו חייבת לה החברה, באמצעות מכירת קרקע מפעל החברה, בתמורה של 40 מיליון שקל. חובות סינרג'י, בהיקף של 14 מיליון שקל, לחברות של אלבאום - ובהן אלפיין, שבאמצעותה הוא מחזיק בסינרג'י - יבוטלו. בסך הכול חייבת סינרג'י לנושיה כ-220 מיליון שקל.

עו"ד חבר אמר היום: "עבדנו סביב השעון כדי להציל את המפעל, והצלחנו בדקה ה-90. אם היינו מגיעים להקפאת הליכים באמצעות ביהמ"ש, החברה הייתה מתה".

סינרג'י מייצרת ומשווקת כבלי כוח להולכת חשמל, במפעל המעסיק כ-230 עובדים וממוקם באזור התעשייה ליד שדרות. טרם גיבוש ההסדר היום הודיעה הסתדרות העובדים הכללית החדשה על סכסוך עבודה במפעל, בשל "הרעה מוחשית בתנאי העבודה במפעל על רקע מצבה הפיננסי הקשה של החברה".

גירעון של 28 מיליון שקל

סינרג'י כבר עברה הסדר חוב ב-2010, אולם מאז המשיכה לסבול מירידה חדה בהכנסות ומשחיקת הרווח, ועקב כך מנייתה צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-90%, והיא נסחרת בשווי מזערי של פחות מ-2 מיליון שקל. את החודשים ינואר-ספטמבר 2014 סיכמה סינרג'י עם ירידה של 13% בהכנסות, ל-271 מיליון שקל, ובהפסד של 64 מיליון שקל, המצטרף להפסד שנתי של 35 מיליון שקל שהציגה ב-2013. ההפסדים גררו את סינרג'י לגירעון של 28 מיליון שקל, והיא מציגה בדוחות הערת "עסק חי".

בעלת השלטה החדשה בחברה, קרן פורטיסימו, הוקמה לפני כעשור והיא אחת מקרנות ההשקעה הבולטות בישראל. מאז ועד היום היא גייסה כחצי מיליארד דולר, בעיקר ממוסדיים מקומיים. מייסדי הקרן - יובל כהן, אלי בלט, שמוליק בראשי, מרק לזניק, יוחאי הכהן ויואב היינמן - פועלים בצורה ממוקדת: הם משקיעים בחברות בוגרות הנמצאות לפני נקודת מפנה, כך ששינוי בהתנהלותן והזרמת הון עשויים להאיץ את הצמיחה שלהן. עיקר הדגש הוא על חברות מתחום הטכנולוגיה והתעשייה, שבהן הקרן מזהה פוטנציאל לאפסייד משמעותי.

עד היום האסטרטגיה הזו הוכיחה עצמה. גולת הכותרת של השקעות הקרן היא בחברת סודהסטרים, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות מוגזים; השקעה שבוצעה ב-2007, בעת שסודהסטרים הייתה נתונה בקשיים. כך, השקעה בסך כ-10 מיליון דולר בלבד הפכה לאקזיט מדהים של הקרן בסך כ-200 מיליון דולר לאחר הנפקת החברה בוול סטריט.

באחרונה נחשף ב"גלובס", כי פורטיסימו עומדת לצאת לגיוס של קרן רביעית - הגדולה בתולדותיה (כ-400 מיליון דולר) בשנה הקרובה; זאת כשנתיים בלבד לאחר שהשלימה את הגיוס לקרן השלישית שלה, בהיקף של 265 מיליון דולר. ההחלטה לצאת כעת לגיוס נוסף נובעת מכך שהקרן האחרונה האמורה כבר השקיעה קרוב ל-70% מהסכום שגייסה.

ההחלטה להגדיל את היקף גיוס הקרן הנוכחית נבעה בין היתר מהביקושים הגבוהים, אשר להם זכה הגיוס הקודם מצד המוסדיים; וכן על רקע העובדה שקרנות הפרייבט אקוויטי המקומיות - ובראשן קרן פימי, פורטיסימו, סקיי, טנא וויולה - הפכו בשנים האחרונות לשחקן הדומיננטי בשוק הרכישות והמיזוגים של עסקים ריאליים בישראל. רוב המשקיעים בפורטיסימו הם גופים מוסדיים מקומיים, אולם בשנים האחרונות גם מוסדיים זרים החלו להביע בקרן עניין.

עיקרי הסדר החוב המתגבש בסינרג'י

■ לפחות 60% ממניות החברה יועברו לפורטיסימו והיתרה לבעל השליטה הנוכחי, סטיבן אלבאום

■ פורטיסימו ואלבאום יזרימו לחברה מיידית 15 מיליון שקל

■ למחזיקי האג"ח תונפק סדרה חדשה בהיקף של 25.5 מיליון שקל

■ החברה תמכור את הקרקע שבה ממוקם המפעל תמורת 40 מיליון שקל, להחזר החוב להפועלים

■ אלבאום יוותר על חובות לחברות שלו בהיקף של 14 מיליון שקל