פרשת לאומי: בעלי מניות דורשים הסברים מבכירי הבנק לשעבר

אוצר התיישבות היהודים, המחזיקה בכ-5% ממניות הבנק, מצטרפת לבעלי מניות נוספים בלאומי הדורשים הבהרות על הסדר הפשרה המתגבש בתביעה הנגזרת נגד בכירי הבנק לשעבר

איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי
איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי

בעלי מניות נוספים בבנק לאומי, פנו בדרישה אל הבנק לקבל פרטים נוספים על הסדר הפשרה המתגבש בתביעה הנגזרת. אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) המחזיקה בקרוב ל-5% ממניות הבנק פנתה ליו"ר בנק לאומי דוד ברודט בדרישה לכנס את אסיפת בעלי המניות בנוגע להצבעה בהסדר הפשרה בתביעה הנגזרת שהוגשה נגד בכירי הבנק לשעבר. באוה"ה מבקשים, כי לאסיפה יזומנו גם נושאי המשרה ובעלי התפקידים בעבר ובהווה, בכדי להבהיר את הנושא.

נזכיר כי בנק לאומי חתם על הסדר עם הרשויות האמריקאיות לפני כשבועיים והודה כי סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס, עבירה בגינה ישלם הבנק קנס של כ-400 מיליון דולר. בעקבות הפרשה הוגשו תביעות נגזרת כנגד בכירי הבנק לשעבר בראשם היו"ר לשעבר איתן רף והמנכ"לית לשעבר גליה מאור.

אלא שבאחרונה נודע כי ישנם מגעים לפשרה בתביעה הראשונה שהוגשה, ולפיה חברת הביטוח לוידס תשלם כ-60 מיליון שקל, בעוד בכירי הבנק לשעבר לא ישלמו מכיסם. בעקבות הפשרה המסתמנת פנו מספר בעלי מניות בבנק לקבלת הבהרות בינהם החשכ"לית מיכל עבאדי בויאנג'ו המחזיקה מטעם המדינה 5% ממניות לאומי, וכן המשקיעים המוסדיים שביצעו את הפנייה באמצעות איגוד בתי ההשקעות. כעת מגיעה אוה"ה בדרישה דומה.

"לאחרונה נודע לנו מפרסומים שונים, כי בעקבות בקשות שהגישו בעלי מניות בבנק, להגשת תביעות נגזרות כנגד נושאי משרה שונים בבנק, בעניין שבנדון, מתנהל מו"מ לפשרה בין הבנק לבין מגישי הבקשות הנ"ל ו/או מי מטעמם. אנו סבורים כי על פי הוראות חוק החברות, הרי שהסדרי פשרה כאלה מצריכים את קבלת האישורים של הגופים השונים של הבנק, ובראשם אסיפת בעלי המניות של הבנק. לפיכך, הנכם נדרשים להביא לאישורה של אסיפת בעלי המניות של הבנק, כל הסדר או הסכם כאמור, מראש וטרם חתימתו", כותבים באוה"ה.

באוה"ה מבקשים מלאומי פרטים נוספים, בינהם קבלת מידע ביחס למערכת האישורים והבדיקות שבוצעה בבנק בטרם אישר הבנק את ההסדר עם הרשויות בארה"ב, מי מבעלי המניות של הבנק ידע על פרטי ההסדר וניתנה לו ההזדמנות להגיב לתוכנו של ההסדר בטרם אושר, האם במסגרת ההסדר קיימת נטילת אחריות כלשהי או השתתפות בתשלום על ידי נושאי המשרה של הבנק, או שכל הנטל הכספי של ההסדר הוטל על בעלי המניות של הבנק, וכן פירוט מידע בדבר פוליסות הביטוח של נושאי המשרה הקיימות בבנק, וכן פירוט כתבי השיפוי שנתן הבנק לנושאי המשרה מטעמו, ככל שנתן.

נזכיר כי האקטיביות שמפגינים אוה"ה מגיעה במקביל לדרישה של חלק מבעלי המניות באוה"ה עצמה לחלק את מניות לאומי כדיבידנד בעין לבעלי המניות של אוה"ה. כך למשל, החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה, המחזיקה בקרוב ל-25% מהון המניות אוה"ה, פנתה השבוע בדרישה שכזו וזאת על רקע הדיסקאונט המשמעותי בו אוה"ה נסחרת לעומת שווי החזקותיה בלאומי.