ת"א ננעלה בירידות; קנון עלתה 6.5%, מניות האנרגיה ירדו

החוזים על הנפט מסוג WTI נסחרים בירידה של כ-4.3% סביב 46.3 דולר לחבית ■ בלומברג: פריגו היא מועמדת מתאימה לרכישה ע"י טבע

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ב') בירידות שערים, חרף המגמה החיובית ששלטה במסחר לאורך שעות היום. הסיבה למעבר לירידות לקראת סיום המסחר היא היפוך המגמה הדומה בוול סטריט, על רקע הצניחה החדה במחירי הנפט. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.37 מיליארד שקל. מניית קנון החלה להיסחר אתמול וממשיכה לרכז עניין. מניות האנרגיה בלטו ברקע המשך צניחת מחירי הנפט.

רן שמואלי, מנהל השקעות בבית ההשקעות אלומות מציין הבוקר כי "אירועי סוף השבוע בצרפת והמשך הירידה במחיר הנפט מבשרים על המשך התנודתיות בשווקים, שחזרו לנוע בימי המסחר האחרונים בין האופוריה של הציפיות להרחבה כמותית באירופה לדיכאון שיביאו גלי הפיטורים בתעשיית הנפט העולמית והיציאה האפשרית של יוון מגוש האירו. גורמים אלו דוחפים את המשקיעים חזרה למקלט הבטוח של אגרות החוב האמריקאיות לעשר שנים שמחירן ממשיך לטפס למרות הציפיות להעלאת ריבית ע"י הפד באזור הרבעון השני של השנה".

"הירידה המפתיעה בשכר הממוצע במשק בארה"ב אשר הראה דוח התעסוקה ביום שישי, התחזקות הדולר אל מול האירו והחששות מיציאה אפשרית של יוון מהגוש, דוחפים שוב את התשואות בארה"ב כלפי מטה. תהליך זה מזין את עצמו וזוכה לרוח גבית מנפילת מחירי הנפט ואבדן החשש מאינפלציה, כך שלא נראה שבטווח הקצר יהיה מה שיהפוך את המגמה הזאת. אנו לא צופים עליית תשואות בקרוב למרות הסימנים האחרונים מהפד לגבי הרבעון השני של השנה".

מחיר הנפט ממשיך היום לאבד גובה ועדיין לא רואים את התחתית. החוזים על הנפט מסוג WTI נסחרים בירידה של כ-4.3% סביב 46.3 דולר לחבית. החוזים על הנפט מסוג ברנט צוללים ב-4.7% לרמה של 47.7 דולר לחבית. בקרטל הנפט אופ"ק מאותתים שוב שאין בכוונת הקרטל לחתוך את תפוקת הנפט. בנוסף, הנסיך הסעודי אלווליד בן-טלאל אמר היום כי מחיר הנפט לעולם לא יעלה שוב מעל 100 דולר לחבית. ביום שישי סגרו מחירי הזהב השחור 7 שבועות רצופים של ירידות.

יוסף אל-עוטייבה, שגריר איחוד האמירויות לארה"ב, אמר בסוף השבוע כי ארצו לא מתכננת לחתוך את תפוקת הנפט - לא משנה כמה המחיר ימשיך לרדת. לפי סוכנות בלומברג, נציגים מסעודיה, כוויית ואיחוד האמירויות הבהירו תריסר פעמים ב-6 השבועות האחרונים כי אופ"ק לא יקטין את התפוקה כדי להפסיק את הירידה במחיר הנפט. "מלחמת המחירים נמשכת ויש עודף היצע גדול", אמר לבלומברג פיל פלין, אנליסט ב-Price Futures Group. "הצהרותיו של שגריר איחוד האמירויות מראות שאופ"ק לא לוקח שבויים. זו תהיה מלחמה ארוכה".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך בסקירתו השבועית כי "הירידה במחירי הנפט, המשך שיפור בכלכלה האמריקאית, תמיכה צפויה של ה-ECB ועלויות מימון נמוכות יחסית יסייעו לכלכלה העולמית לשפר את קצב הצמיחה בשנת 2015".

מניות במוקד

ב"בלומברג" פרסמו היום ידיעה נרחבת על טבע וציינו כי החברה תצטרך "לקפוץ" על עגלת המיזוגים והרכישות בקרוב, בין היתר בשל תחרות גנרית מצד תרופות זולות יותר - תחרות שתתחיל כבר השנה לנגוס ברווחיה. להערכתם, חברת פריגו היא אחת המועמדות לרכישה ע"י טבע.

ביו לייט , באמצעות החברה הבת, וחברת אינטגרה הולדינגס מדווחות היום על השקעה משותפת בחברה ישראלית פרטית, אשר תפעל לפיתוח תרופות לטיפול במחלות עיניים באמצעות טכנולוגיה חדשנית להחדרת תרופות עיניים.