בנק ישראל: מחירי הדירות זינקו לפני ביטול מע"מ אפס

כך מציינים חברי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל בפרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה ■ לגבי שער החליפין, ציינו בבנק ישראל כי מגמת הפיחות אמנם נחלשה אך כבר ניכרים סימנים ראשונים לכך שהפיחות משפיע על היצוא

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

"חלה עלייה חדה במחירי הדירות וברכישת דירות חדשות, ועמה עלייה בהיקף המשכנתאות החדשות. במקביל חלה עלייה בהתחלות הבנייה ובהשלמותיהן", כך לפי פרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה של בנק ישראל שפורסמו היום (ב'). חברי הוועדה המוניטארית מציינים במפורש כי השינויים בשוק הדיור "התרחשו עוד לפני שנודע על ביטול חוק מע"מ אפס, והם מהווים תיקון להמתנה הממושכת".

הוועדה המוניטארית הביעה חשש מהתחדשות המגמה של עליית מחירים, אך מנגד ציינה כי הרמה הגבוהה של מלאי הדירות הלא-מכורות עשויה לבלום מגמה זו.

נזכיר, בדיון על הריבית לחודש ינואר 2015 התקבלה ההחלטה להשאיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.25%. בדיון, חברי הוועדה התייחסו למספר נושאים, ביניהם האינפלציה, שוק הדיור והכלכלה הריאלית.

בהתייחסם לשוק המט"ח, חברי הוועדה ציינו כי מגמת הפיחות אמנם נחלשה אך כבר ניכרים סימנים ראשונים לכך שהפיחות משפיע על היצוא. בנוסף, בבנק ישראל מדגישים כי האינדיקטורים הכלכליים מציגים התאוששות מהשפעת "צוק איתן" וחזרה לקצבי הצמיחה שאפיינו את המשק במהלך השנה, אף כי אין עדיין תיקון מלא של נזקי המבצע.

בנוגע לקצב האינפלציה הנמוך, חלק מחברי הוועדה סבר שירידת המחירים אינה מעידה על ירידה בביקושים המקומיים. "קצב העלייה השנתי של המדד עלה במקצת, אף כי הוא עודנו שלילי, ונבלמה הירידה שנצפתה בחודשים האחרונים בציפיות לאינפלציה לטווחים השונים", כך ע"פ הפרוטוקולים.