התוכנית של כיל: לפטר כ-600 עובדים בדרום בתוך שנתיים

135 עובדים ממפעלי ים המלח זומנו לשימוע לפני פיטורים ■ במפעלי ברום דנים בפיטורי 144 עובדים נוספים ■ ההסתדרות הקימה מטה פעולה משותף של כל ועדי העובדים בחברה לישראל: "נהדק הפעילות ונדע להגיב בעת הצורך"

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

135 מעובדי מפעלי ים המלח שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל), שזומנו לשימוע לפני פיטורים, הם רק ההתחלה: במקביל לתוכנית הפיטורים במפעלי ים המלח (מי"ה), הנהלת כיל, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, ממשיכה בניסיונותיה לסיים את עבודתם של 144 מעובדי חברת תרכובות ברום שבנאות חובב. עם השלמת הפיטורים באתרים אלה, החברה מתכוונת לאחד בשנתיים הקרובות מטות בקבוצה ולקיים שינוי במבנה הארגוני שלה - מהלך שבמסגרתו יפוטרו כ-300 עובדים נוספים.

בכיל הסבירו את ההחלטה לקיים שימוע לעובדי מי"ה בהתאמת מהלכיה של הקבוצה לשוק האשלג בעולם וליישום המלצות ועדת ששינסקי 2. הוועדה קבעה כי החל מינואר 2017 כיל תשלם למדינה מס על רווחי יתר בשיעור של 54%. כיל הודיעה על כוונתה לצמצם את מספר עובדיה ולהקפיא תוכניות השקעה של מיליארדים בישראל כבר לפני זמן רב, והזמינה את ועד העובדים במי"ה למו"מ לקראת יישום חלק מתוכניתה. אלא שהמו"מ עלה על שרטון, ובוועד העובדים במי"ה נטען כי החברה נוקטת צעדים חד-צדדיים. בחודשיים וחצי האחרונים ועד העובדים, בראשות ארמונד לנקרי, פתח בעיצומים, שהתאפיינו בשיבושי עבודה ובשיבושים באספקת אשלג ללקוחות החברה, ובהם חברת חיפה כימיקלים.

המהלך במי"ה נעשה בזמן שנמשכים המגעים בין ועד העובדים בחברת הברום, בראשות אבנר בן סניור, לבין ההנהלה בניסיון להגיע להסכמות בנוגע לפיטורי 144 עובדים. בהוראת ביה"ד האזורי לעבודה בב"ש שבוע שעבר, הצדדים מנסים להגיע להבנות עד סוף החודש. "בינתיים אין הבנות ואנחנו רחוקים מסיכומים", אמר בן סניור והתייחס לתוכנית לפטר עובדים גם במי"ה. "יש הסכמה בין כל הוועדים של כיל: אם עובד אחד במי"ה יפוטר - כל המפעלים של הקבוצה יושבתו".

אמש, בזמן שעובדים במי"ה זומנו לשימוע לפני פיטורים, שעתיד להיערך בהמשך השבוע, כינס יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, בלשכתו בתל אביב את ראשי הוועדים של כיל ושל שאר החברות שבבעלות החברה לישראל. בפגישה השתתפו גם נציגי הוועדים של בזן, צים, דשנים ועוד. בתום הפגישה, נמסר כי כל נציגי הוועדים בחברה לישראל החליטו על הקמת מטה פעולה משותף שיוביל יו"ר ההסתדרות, בטענה שהחברה לישראל מתנהלת באופן חד צדדי כלפי נציגי ועדי העובדים בכל החברות שלה בארץ.

"עובדי הקבוצה יפעלו ביחד נגד כל צעד של פגיעה בעובדים המאורגנים ובעבודה המאורגנת והמטה יפעל בנחישות", אמר ניסנקורן בתום הפגישה. "ההסתדרות לא תאפשר לאף מעסיק, ובלי קשר לגודלו, לפגוע בעובדים ולקדם צעדים חד צדדיים, שמנוגדים למקובל ביחסי עבודה קיבוציים".

גורם בכיר בהסתדרות אמר ל"גלובס" כי המהלך להקמת מטה משותף של כל ועדי העובדים בחברה לישראל מתבקש על רקע הצפי למשברים שעשויים לפרוץ בתקופה הקרובה. "כל ועד חזק בפני עצמו, אבל ראוי במצב הדברים הנוכחי שתהיה בקרב כלל העובדים בחברה לישראל ערבות הדדית. נהדק את הפעילות ונדע להגיב בעת הצורך. לא נקבל מצב של הפרד ומשול", אמר.

כיל: "מתאימים עצמנו למציאות"

מכיל נמסר בתגובה, כי "לאור גזירות הממשלה, ובהן ההחרגה מהחוק לעידוד השקעות הון, הסכם קציר המלח והמלצות ועדת ששינסקי 2, כיל תאלץ לשלם עוד מיליארד וחצי שקל תקבולים למדינה, בנוסף למיליארד שקל בשנה שהיא משלמת כבר היום. מציאות קשה זו מחריפה נוכח המשבר הקשר שעובר על שוק הדשנים, המלווה בירידת מחירים חדה. כתוצאה מכך כיל חייבת לנהוג באחריות ולהתאים את האסטרטגיה העסקית שלה בישראל למציאות הנכפית עליה".

עוד נמסר מכיל, כי "במסגרת שינוי האסטרטגיה של החברה, גובשה תוכנית התייעלות מקיפה שהוצגה לוועד בהרחבה כבר לפני מספר חודשים מכוונה לקיים מו"מ רציני וענייני לקראת הסכמה על מימוש תוכנית התייעלות. לצערנו, במשך חודשים ארוכים ועד העובדים סרב לקיים מו"מ רציני ונקט בשורה של מהלכים חד צדדיים, שלוו בעיצומים ובפגיעה בחברה. לאור ההתנהגות של הוועד לא נותרה בידי ההנהלה ברירה, אלא לזמן באופן ישיר את העובדים לשימוע לפני הפסקת עבודה".

עובדי מפעלי ים המלח מוחים - ועובדי חיפה כימיקלים נשארו בלי עבודה

עשרות מעובדי חיפה כימיקלים הפגינו היום (ב') בצהריים מול משרדי כימיקלים לישראל (כיל) בתל אביב. ההפגנה התקיימה על רקע החלטת הנהלת חיפה כימיקלים להוציא את 600 עובדי החברה לחופשה כפויה החל מהיום בעקבות שיבושים באספקת אשלג ממפעלי ים המלח, המשמש כחומר גלם בסיסי בתהליכי הייצור של החברה בשני אתריה, במישור רותם ובמפרץ חיפה.

חיפה כימיקלים, שעוסקת בייצור של דשנים ירוקים לחקלאות צורכת מדי יום כ-1,200 טון אשלג ומי"ה היא הספק היחיד שלה. בעקבות שיבושי העבודה במי"ה, בחיפה כימיקלים סבלו בחודשים האחרונים מהפרעות באספקת האשלג באופן שאילץ את ההנהלה להשבית את העבודה.

"נמאס לנו להיות שבויים בידי האחים עופר ומפעלי ים המלח. כשהם מחליטים שנעבוד - אנחנו עובדים וכשהם מחליטים שלא נעבוד - אנחנו לא עובדים. מפעלי ים המלח הם מונופול בתחום האשלג, מדובר במחצב ששייך למדינה ולא של משפחה מצומצמת", אמר ל"גלובס" אלי אלבז, מחברי ועד העובדים של חיפה כימיקלים. גם הנהלת החברה פנתה בעבר לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, בבקשה שיכפה על כיל את אספקת האשלג.

מכיל נמסר, כי "ועד עובדי מפעלי ים המלח נוקט בעיצומים שבמסגרתם הוא מונע באופן מכוון הוצאת סחורה מהמפעל. הוועד נוהג בחוסר אחריות כלפי העובדים, המפעל והלקוחות בכך שהוא נמנע מלקיים מו"מ רציני עם ההנהלה על תוכנית התייעלות, ובמקביל הוא נוקט עיצומים מתמשכים הפוגעים בחברה ובלקוחותיה בארץ ובעולם".