הנפקת הזכויות המזורזת באי.די.בי מתעכבת

גם בישיבת דירקטוריון, שהתקיימה אתמול, לא הוסרו המכשולים בין אלשטיין ובן משה ■ אלשטיין טרם העביר מכתב מבנק אמריקאי להוכחת יכולתו הפיננסית

אדוארדו אלשטיין  ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

צמד בעלי השליטה באי.די.בי, מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, ממשיכים להתכתש על השליטה בקונצרן החבוט, ובינתיים החלטת הדירקטוריון מתחילת חודש ינואר, לצאת להנפקת זכויות מזורזת, תקועה ואינה יוצאת לדרך.

ל"גלובס" נודע, כי אתמול התכנס דירקטוריון אי.די.בי לצורך קידום המהלך, אולם טרם הוסרו המכשולים שיאפשרו לחברה, שבניהולו של חיים גבריאלי, להגיש לבורסה את תשקיף הנפקת הזכויות.

התשקיף, שאמורה החברה לפרסם, מבוסס על הצעתו של אלשטיין לביצוע הנפקת זכויות מיידית בהיקף של 800 מיליון שקל, אשר תכלול גם הנפקת אופציות שמימושן המלא יגדיל את היקף התמורה לאי.די.בי ב-400 מיליון שקל נוספים - סכומים שיספקו לחברה אוויר לנשימה עד 2016. לפי שעה, שני הצדדים לסכסוך מאשימים זה את זה בעיכוב ההליך, אולם דומה כי הסיבה האמיתית היא מאבק השליטה ביניהם וחוסר ההסכמה הבסיסי על השאלה כיצד יש לנהלו.

בישיבת הדירקטוריון, שהתקיימה אתמול, טען כל אחד מבין השניים, כי הבעיה נמצאת אצל הצד שכנגד. בסביבתו של אלשטיין טוענים, כי מייד לאחר החלטת הדירקטוריון, בנוגע להנפקת הזכויות לפני כשבוע וחצי, דיבר אלשטיין עם המנכ"ל גבריאלי, וביקש ממנו לקדם את העניין במהירות. מצד שני, אלשטיין טרם העביר מכתב נוחות מבנק אמריקאי להוכחת יכולתו הפיננסית לעמוד בהזרמות הצפויות, כפי שנכתב בהודעת אי.די.בי לבורסה.

אנשי אלשטיין מסבירים, כי אין צורך במכתב כזה, וכי הסעיף הוכנס להודעה מסיבה לא מובנת. בן משה, מצדו, טרם הכריז אם ישתתף בהנפקת הזכויות, והדבר מחזק את הסברה כי הוא אינו משוכנע שזהו הפתרון הטוב ביותר לאי.די.בי. עם זאת, במקרה שהנפקת הזכויות תצא לפועל ובן משה לא ישתתף בה על פי חלקו, הוא ידולל בהחזקותיו לעומת אלשטיין וכוחו ייחלש לעומת שותפו, כך שעדיין לא ברור כיצד ינהג בזמן אמת.

בינתיים הזמן דוחק. בחודשיים הקרובים עומדת אי.די.בי בפני פירעונות גדולים לבנקים, שיש בכוחה לשלם, אולם אין היא רשאית לעשות זאת כל עוד לא יעמדו לרשותה מקורות נוספים לפירעון איגרות החוב בחודש יוני. כל הצדדים יודעים זאת היטב, וחוששים מהאפשרות שעיכוב בפירעון החובות יתניע מהלך השתלטות על אי.די.בי פתוח מצד מחזיקי האג"ח.

בימים הקרובים יתכנס דירקטוריון החברה לישיבה נוספת, ומהדח"צים, שבראשם יו"ר ועדת הביקורת, גיורא ענבר, מצופה לקבל החלטה כדי להוציא את העגלה מהבוץ.

הפסד "על הנייר" של 1.1 מיליארד ש'

כאמור, בתחילת החודש אישר דירקטוריון אי.די.בי את מהלך גיוס ההון. החברה, שנסחרת כעת לפי שווי של כ-500 מיליון שקל, דיווחה לבורסה כי ההחלטה התקבלה "על סמך התחייבות בלתי חוזרת ובלתי מותנית של דולפין (החברה שבאמצעותה מחזיק אלשטיין באמצעי שליטה בקונצרן, ע' כ') להשתתף בהנפקת זכויות שתבצע החברה". עוד מסרה החברה, כי "תפעל לגייס הון בדרך של הנפקת זכויות בהתאם למתווה הצעת דולפין, ולשם כך מנחה הדירקטוריון את הנהלת החברה לבצע את ההכנות הדרושות להנפקת זכויות, על מנת שניתן יהיה לבצע את ההנפקה בהקדם האפשרי".

במהלך השבוע שקדם לישיבת הדירקטוריון הצהיר בן משה על התנגדותו למהלך, אך הוא לא התנגד לו בעת ההצבעה בדירקטוריון וגם לא הציג חלופה.

אי.די.בי פתוח ציינה בזמנו, כי "דולפין תהא אחראית לכך שעמידתה בהתחייבויותיה תיעשה על פי הדין, בהתאם לשיחות שנערכו עם נציגיה ועל פי הצעתם. דולפין מתבקשת להמציא מכתב נוחות מבנק בארה"ב, כי ברשותה מזומנים ליישם את התחייבויותיה".

אלשטיין מאמין, כי הדרך היחידה שבה תוכל אי.די.בי לעמוד בהתחייבויותיה, היא באמצעות גיוס הון משמעותי. הוא עצמו התחייב לממש את מלוא חלקו בהנפקת הזכויות בהיקף של 256 מיליון שקל, וישקיע עד 144 מיליון שקל נוספים באמצעות רכישת זכויות מבעלי מניות שיבחרו לא להשתתף במהלך. בנוסף, אלשטיין התחייב גם להמיר אופציות א' ולהזרים לחברה עוד 150 מיליון שקל. בסך הכול מדובר, אם כך, בהזרמה של כ-550 מיליון שקל מצד אלשטיין, שמקווה שבן משה - שכאמור טרם התחייב למהלך - יזרים סכום דומה, כך שההזרמה הכוללת לחברה תסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

עד היום מסתכמת ההשקעה של השניים במסגרת הסדר החוב, שאושר לפני כשנה, בכ-1.4 מיליארד שקל; ונכון להיום הם מופסדים עליה "על הנייר" 1.1 ממיליארד שקל.