גיוסי אג"ח קונצרניות של כ-2 מיליארד שקל בימים האחרונים

ינואר ממשיך את המגמה של 2014, ובתכנון הנפקות של מגדל וקבוצת עזריאלי ■ נוכחות ניכרת לבנקים ולחברות נדל"ן, שגיוסיהם זוכים לדירוגים גבוהים

שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא
שרי אריסון / צילום: ורדי כהנא

למרות החששות מתקופה של אי-ודאות בשווקים, ממשיך שוק גיוסי האג"ח הקונצרני בפעילות אינטנסיבית, כפי שהתאפיין בשנת 2014. בימים האחרונים הושלמו גיוסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, כשבין המגייסים הבולטים - הבנק הבינלאומי, שממשיך לשמור על הדומיננטיות של הבנקים בשוק והשלים גיוס של קרוב ל-700 מיליון שקל. הבינלאומי נהנה מביקושי יתר ניכרים, ושיעור הריבית על הסדרה (ח') נקבע ברמה של 1.95%, לא צמוד למדד.

לקראת הגיוס אישרו חברות הדירוג מידרוג ו-S&P מעלות דירוג של Aa1 ו-AA פלוס לבנק. האג"ח ייפרעו בשלושה תשלומים שנתיים, בין השנים 2019-2021. עוד בין הבנקים, לפני כמה ימים השלים בנק דקסיה גיוס של כ-750 מיליון שקל בהנפקת שתי סדרות, בריבית שנתית קבועה של 1.5%, ובריבית משתנה של 0.95%.

גם חברות הנדל"ן ממשיכות לקחת חלק משמעותי בפעילות גיוסי החוב, וגם הן נהנות מביקושי יתר נאים. חברת איי.די.או (ADO) מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון עדכנה הבוקר על השלמת גיוס של כ-375 מיליון שקל, שישולמו בין השנים 2015-2022, ויישאו ריבית שנתית קבועה של 4.1%. גיוס זה נעשה במטרה לסייע לחברה המתרכזת בפעילות נדל"ן למגורים בברלין שבגרמניה, להשלים עסקה לרכישת כ-5,800 דירות שם, עליה דיווחה לאחרונה, בהשקעת ענק של כ-2 מיליארד שקל.

איי.די.או מתכננת לגייס סכום דומה בקרוב באמצעות הנפקת זכויות, בה מתכננת בעלת השליטה, שיכון ובינוי, להזרים סכום שבין 140 מיליון שקל (חלקה היחסי במניות החברה, 37%) ועד 200 מיליון שקל.

קרן ההשקעות בנדל"ן סלע קפיטל עדכנה הבוקר על השלמת גיוס של מעל ל-200 מיליון שקל, במסגרת המכרז המוסדי שקיימה. הריבית בהנפקה נקבעה על 2.75%, צמודה למדד. מהלך זה הוא צעד ראשון לקראת גיוס כולל של כ-250 מיליון שקל שהקרן מתכננת להשלים בימים הקרובים, ועבורו קיבלה אישור דירוג של A2 מחברת מידרוג.

פעילות זו ממשיכה את 2014, שהייתה שנת שיא בגיוסי אג"ח בבורסה המקומית, עם היקף גיוס כולל של כ-42 מיליארד שקל - סכום המשקף קפיצה של כ-20% ביחס לגיוסים ב-2013, ואשר מיוחס לתנאים ששררו אשתקד בשווקים הפיננסיים בארץ ובעולם, שהתאפיינו בסביבת ריבית נמוכה ובעודפי נזילות.

על הפרק נמצאים גיוסי חוב גדולים נוספים, והיום קיבלה חברת מגדל ביטוח דירוג Aa2 באופק יציב להנפקת כתבי התחייבות בהיקף של 1 מיליארד שקל.

במידרוג ציינו כי "הדירוג משקף את מעמדה של מגדל כמובילה בענף ביטוח החיים והחיסכון ארוך הטווח, את היעילות התפעולית, תמהיל העסקים המפוזר, עודף הון של כ-1.5 מיליארד שקל (כ-36%) ביחס לדרישות ההון של הרגולטור, ויכולת גיוס הון (משני ושלישוני) המוכר בהתאם להנחיות הרגולטור, בסך של כ-2.3 מיליארד שקל".

ענקית הנדל"ן עזריאלי עדכנה אמש כי תפעל להנפקת אג"ח לציבור, לראשונה, לאחר שדירקטוריון החברה הסמיך אותה לכך, על בסיס תשקיף מדף שפרסמה במהלך 2013. בעזריאלי ציינו כי היקף ותנאי ההנפקה טרם נקבעו, וכי הגיוס ישמש "בין היתר לצרכי מימון שוטפים של החברה". לעזריאלי דירוג חוב גבוה של AA, בזכות הנכסים האיכותיים שברשותה והמינוף הנמוך שבו היא פועלת, ועל פי ההערכות בשוק הקבוצה תפעל בשלב הראשון לגייס כ-0.5-1 מיליארד שקל.

בנק י-ם: הזדמנות באג"ח של פישמן

כלכלני בנק ירושלים מזהים הזדמנות באג"ח של קבוצת כלכלית ירושלים, שבשליטת אליעזר פישמן, והחלו בסיקור חברות הקבוצה, תוך שציינו כי "אנו ממליצים לנצל את המרווחים והתשואות הנוכחיים להשקעה". בירושלים ברוקראז' מזהים הזדמנות לקבלת תשואה גבוהה ביחס לסיכון בסדרות רבות באג"ח החברות כלכלית ירושלים, מבני תעשיה ודרבן, שרבות מהן סבלו באחרונה מירידות חדות, ששלחו לא מעט מהן להיסחר בתשואות גבוהות.

אלו באו על רקע המשבר בכלכלה הרוסית, עם צניחת מחירי הנפט ושווי מטבע הרובל, שעוררו חששות בנוגע לפעילות הקבוצה ברוסיה, אותה מרכזת מירלנד, וגם ביתר מדינות בריה"מ לשעבר, באמצעות חברת סוויטלנד הפרטית.

בעניינה של כלכלית ירושלים, מציינים במחלקת המחקר בבנק בראשותו של מאיר סלייטר, כי לחברה "יכולת לעמוד בהתחייבויות שלה, בעיקר באמצעות מחזור חוב כנגד שעבוד נכסים. בנוסף, החברה צפויה להמשיך באסטרטגיית מימוש הנכסים, אשר עשויה לצבור תאוצה לאור מצבה. גם בתרחיש שבו החברה נדרשת להזרמת כסף למירלנד וגם לסוויטלנד, היא צפויה לעמוד בהתחייבויותיה".

לגבי מבני תעשיה, סבורים בבנק ירושלים כי "רמת הנזילות הנמוכה של החברה אינה חריגה בקבוצת כלכלית. לאורך מרבית הזמן, החברות בקבוצה מחזיקות בנזילות נמוכה מצד אחד ובנכסים פנויים משעבוד מצד שני. נכסים אלו יכולים לשמש במקרה הצורך להגדלת הנזילות, מבלי לשאת בעלויות השוטפות של החזקת הנזילות".

בנוגע לדרבן מציינים בבנק כי הכנסותיה מתפלגות בין ישראל (54%), קנדה (9%) וגרמניה (37%), ומייצרות רווח תפעולי נקי (NOI) שנתי של כ-195 מיליון שקל. לפי בנק ירושלים, "תזרים זה, אשר אינו קשור נכון להיום למשבר ברוסיה ואוקראינה, מהווה מקור תזרימי שוטף לפירעון התחייבויותיה של החברה".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

גיוסי האגח הגדולים האחרונים בבורסה-1
 גיוסי האגח הגדולים האחרונים בבורסה-1