גאידמק מכר את ביה"ח ביקור חולים ב-100 מ' ש'

הרוכשת היא חברת טעמן נדל"ן שבבעלות איש העסקים שלום חיים ■ הרוכשת תשמר את בית החולים ובמקביל בוחנת הקמת מלון או בית אבות בשטח, באמצעות זכויות בנייה לא מנוצלות

בית חולים ביקור חולים / צילום: תמר מצפי
בית חולים ביקור חולים / צילום: תמר מצפי

איש העסקים ארקדי גאידמק מממש את בית חולים "ביקור חולים" בירושלים: ל"גלובס" נודע כי גאידמק מכר בימים האחרונים את המבנה לחברת טעמן נדל"ן שבבעלות שלום חיים תמורת 101 מיליון שקל בתוספת מע"מ. חיים מסר ל"גלובס" כי בכוונתו לשמור על בית החולים, שימשיך לפעול, ובמקביל החברה בוחנת הקמת מבנים לשימושים נוספים - נלווים לבית החולים - כמו מלון או בית אבות, באמצעות זכויות בנייה שטרם נוצלו על הקרקע. "אנחנו ירושלמים שורשיים ולכן יש לנו כוונה לשמור על הצביון הקיים של המקום", מסר חיים. בעסקת המכירה יוצג גאידמק על ידי עו"ד ישראל שלו. את הרוכשת ייצג משרד עוה"ד מלחם גיטליץ.

בית החולים ביקור חולים הוא המוסד הרפואי הוותיק ביותר בישראל. הוא הוקם בשנת 1826 בעיר העתיקה בירושלים, אך בשל הצפיפות הועבר ב-1910 למבנה חדש בקרן הרחובות הנביאים ושטראוס. לאורך השנים נקלע בית החולים לפירוק והיה נתון בסכנת סגירה ממשית. בית המשפט מינה את עו"ד שלמה שחר ככונס נכסים למכירת בית החולים והיה זה האוליגרך גאידמק - בתקופה בה ביצע מסע רכישות אגרסיבי בישראל (ראו מסגרת) - הציל את בית החולים כשרכש אותו מידי המדינה ביוני 2007 תמורת 32 מיליון דולר. זאת, לאחר שגבר על לב לבייב, שהגיש באמצעות אפריקה ישראל שבשליטתו, הצעה מתחרה.

בשלהי 2010, לאחר שנקלע לחובות כבדים ונאלץ לחסל את עסקיו בארץ, תבע גאידמק את ביקור חולים בסכום של 33 מיליון שקל. איש העסקים טען כי העמותה שמנהלת את ביה"ח לא שילמה לו שכירות חודשית "כמתחייב", ואף דרש תשלום עתידי בסך 890 אלף שקל בחודש. בבית החולים דחו בתוקף את הטענות, ואמרו כי גאידמק התחייב להפעיל את במקום במשך 5 שנים ואף להזרים לו כספים בתקופה זו. לדבריהם, האוליגרך לא קיים את הבטחותיו והותיר את בית החולים בחובות כבדים.

בדצמבר 2012 נחתם הסכם מיזוג בין בית החולים שערי צדק לביקור חולים, שסיים את המחלוקות בין גאידמק לעמותה, בזכות הסכמתו של גאידמק לוותר על דמי שכירות מבית החולים למשך שלוש שנים, ששוויים מוערך ב-10 מיליון שקל. לאחר המהלך, בוטלו תביעות הדדיות בין בית החולים לגאידמק בעניין הזרמת הכספים לבית החולים. לאחר המיזוג עם שערי צדק, ממשיכות כיום לפעול במבנה בית החולים ברחוב הנביאים מספר מצומצם של מחלקות.

רוכשת הנכס, טעמן נדל"ן מקבוצת טעמן, הוקמה בשנת 2000 ועוסקת בייזום ושיווק של פרויקטים למסחר ולמגורים לכלל האוכלוסייה, ובפרט לציבור הדתי והחרדי. הפרויקט הראשון שהקימה החברה היה המרכז המסחרי "נופי סלע" במעלה אדומים, ומיד לאחריו הקימה את הפרויקט "הבנק" - מבנה מסחרי ברחוב חגי 21 בירושלים.

מאז מקימה החברה פרויקטים בעיקר באזור ירושלים. באוגוסט 2011 רכשה טעמן נדל"ן (25%) יחד עם אקה נדל"ן (25%) שבבעלות היזם החרדי אליהו קליין, וחברת קרסו נדל"ן (50%), את מתחם כדורי בירושלים תמורת 266 מיליון שקל. המתחם הממוקם בצומת הרחובות ירמיהו ושמגר בשכונת רוממה, מיועד להקמת פרויקט יוקרה בן 285 דירות לציבור הדתי-חרדי ו-7,500 מ"ר שטחי מסחר. טעמן נדל"ן היא חברה אחות של "סופר דיל" ו"טעמן שיווק מזון", חברות ותיקות למזון כשר, שמייצרות ומייבאות מוצרי מזון מכל רחבי העולם.

קרוב למיליארד וחצי שקל הושקעו במסע של רכישות בלתי כלכליות בפרמיות של עשרות אחוזים

מסע הרכישות של ארקדי גאידמק בבורסה המקומית - שהחל ב-2007 בעת הגאות הקודמת בשוק - התבצע במהירות יחסית, פעמים רבות אף ללא בדיקת נאותות, וכלל תשלום פרמיות של עשרות אחוזים על מחירי השוק. העסקאות נראו רובן ככולן כבלתי כלכליות, והוכחו ככאלה בדרך כלל זמן קצר לאחר הרכישה. מי שנהנו מהמסע היו בעיקר מוכרי החברות ומתווכים שגזרו מהן קופונים שמנים.

בסך הכול השקיע גאידמק סכום עתק של קרוב ל-1.5 מיליארד שקל ברכישת חברות ישראליות, תוך פחות משנתיים, סכום שרובו ירד לטימיון, בעקבות שגיאות ניהוליות ובחסות המשבר הכלכלי העולמי שפגע אנושות בחוסן הפיננסי של האוליגרך.

את מסע הרכישות שלו החל גאידמק באפריל 2007, עם הקנייה היקרה ביותר שביצע: השקעה של כ-600 מיליון שקל במניות השליטה בחברת הנדל"ן אוסיף, מידי משפחת אביב, לפי שווי חברה של מיליארד שקל - שהיה גבוה בכ-80% משוויה בבורסה. פחות משנתיים לאחר מכן, בסוף 2008, נמכרה אוסיף באמצעות כונס נכסים מטעם בנק מזרחי-טפחות לחברת ההשקעות ישרס של שלמה אייזנברג, לאחר שנקלעה לסחרור בעקבות השקעות גדולות שביצע גאידמק באמצעותה במזרח אירופה.

בהמשך נכנס גאידמק לתחום הפיננסים, באמצעות חברת הברוקרים גילאון שהתמחתה בעיקר במסחר בנגזרים, כשרכש את מניות בעלי השליטה הדר שמיר ומנשה גלייזר, תמורת יותר מ-80 מיליון שקל (פרמיה של כ-40%). גם גורלה של גילאון לא שפר עליה מאז. המהלך הבא של גאידמק היה בסקטור האנרגיה - השקעה של כ-43 מיליון דולר ברכישת השליטה בחברת אמריס, שהחזיקה בחברת פטרו גרופ הציבורית, בעלת תחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב. אמריס נכנסה להליכי פירוק ב-2009, לאחר שלא עמדה בתשלומים למחזיקי האג"ח.

מתחום האנרגיה קפץ גאידמק לפעילות בתחום המזון, ותכנן לרכוש את רשת טיב טעם תמורת 100 מיליון דולר - מחיר ששיקף פרמיה של יותר מ-80% על שוויה. לאחר שעסקה זו לא יצאה לפועל, הוא רכש את השליטה ביצרנית ויבואנית המזון ויליפוד מידי המייסדים, האחים יוסי וצבי ויליגר, בעסקה בהיקף של כ-40 מיליון דולר. השליטה בויליפוד חזרה לידי האחים ויליגר ב-2008 לאחר שגאידמק לא עמד בתנאי הלוואה שנטל מהם, ובמסגרת זו קיבלו לידיהם גם את השליטה בחברת גילאון.

ההשקעות הגדולות של ארקדי גאידמק בבורסה
 ההשקעות הגדולות של ארקדי גאידמק בבורסה