יכול להיות שתצטרכו לגוון את התיק, אבל זה לא יציל אתכם

המקום האטרקטיבי ביותר לכסף בשנה החולפת היה מניות לארג'-קאפ אמריקאיות, ופיזור כספים במקומות אחרים הניב תשואות נמוכות יותר משמעותית ■ למה גם השנה הולכת להטריד את מי שיחפש לפזר סיכונים

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

בשנה שעברה לא הייתם באמת צריכים לפזר סיכונים, והוא לא ממש עזר לכם. השנה יכול להיות שתצטרכו לגוון את התיק, אבל זה לא יציל אתכם.

אנשים תוהים ממילא אם פיזור כספם בין סוגי נכסים שונים כדי שתיאורטית יישאר להם משהו שמפצה על הסיכונים - שווה את המאמץ.

במדיה הרגילה ואצל רוב היועצים הפיננסיים, לטעון נגד פיזור סיכונים זה כמו לטעון נגד אמהות או עוגת תפוחי עץ. למשקיעים שקונים לטווח ארוך, כסף באפיקים שונים של השקעות - מקומיות ובינלאומיות, מניות גדולות וקטנות, אג"ח, סחורות, מזומנים ועוד - נוטה להשקיט את הראש באופן שמאפשר להישאר בהשקעות בכל תנאי. פיזור הסיכונים מספק את הרכיבה החלקה לטווח ארוך, גם בזמנים של תנודתיות מטרידה בשוק.

הבעיה היא בדיוק המצבים הללו שמוציאים מהשלווה.

בשנה שעברה פיזור הסיכונים הטריד את המשקיעים, מפני שהמקום האטרקטיבי ביותר לכסף היה מניות לארג'-קאפ אמריקאיות, ופיזור כספים במקומות אחרים הניב תשואות נמוכות יותר משמעותית.

מדד S&P 500 עלה בכ-13%, והקרן הממוצעת של מניות גדולות עלתה ב-11.3%, לפי חברת ליפר. הקרן הממוצעת של מניות סמול-קאפ עלתה ב-3.85% בלבד, והקרן הממוצעת שמתמחה במניות בינלאומיות הפסידה 4.8%. בתחום האג"ח, ליפר דיווחה שקרן האג"ח הכללית הממוצעת עלתה ב-6.4%, וקרן אג"ח תשואה גבוהה ממוצעת הניבה רק 1%.

כאשר השוק נמנע מכל סוג של ירידה מתמשכת גדולה בשנה שעברה, מה ש"הרגיש הכי טוב" - לזרוק את הכסף לתוך מניות אמריקאיות ולתת לו לרוץ - היה גם מה שנתן את התשואה הטובה ביותר. לקחת סיכונים נוספים היה כמו לרוץ עם משקולות ולוותר על תשואות.

הבעיה עם אמצעי גיוון לא-מסורתיים

אבל אנחנו כבר לא ב-2014, והתחזית של רוב המשקיפים לשנה זו היא הרבה יותר נייטרלית, עם פוטנציאל לבעיות שיסיימו את השוק השורי הזה שנמשך כבר קרוב לשש שנים. מסורתית, המשקיעים מפזרים סיכונים כדי להגן על עצמם מפני אירועים כאלו, אבל ממש כמו שפיזור הסיכונים לא עזר בדרך למעלה בשנה שעברה, כמה מומחים חוששים שהוא לא יעזור השנה בדרך למטה.

"מי שמשקיע במניות חושב על אג"ח כמכשיר לפיזור סיכונים, וחושב על מוצרים מחוץ לארה"ב כעל מכשיר כזה, אך בהתחשב בשינוי שעבר על הכלכלות בארה"ב ובעולם בשנה האחרונה, אנחנו בהחלט חוששים משימוש בפיזור סיכונים כזה בתיק ב-2015", אמרה אנוויטי בהוגאנה, מנהלת תיקים בכירה בקולומביה מנג'מנט. "שוקי האג"ח נראים לנו מנופחים במידה חריגה, ושימוש באג"ח אוצר כדי לפזר סיכונים בתיק שלכם נראה כמו מתכון להפסדים".

בריאיון בתוכנית הרדיו שלי היא הוסיפה: "מה שאנחנו רואים הוא תרחיש, שבו להישאר בתחומי ארה"ב ולגוון את התיק עם אמצעי פיזור סיכונים לא-מסורתיים, היא אופציה עדיפה בהרבה לצורך אופטימיזציה של התיק".

אמצעי הגיוון הלא-מסורתיים הללו יכולים להיות קרנות חלופיות - למרות שרובן רשמו ביצועים נוראיים ב-2014 - או אולי להיות "טקטיים" יותר, כלומר לצאת ולהיכנס מהשוק ואליו, ולהשתמש באסטרטגיה של שמירה על הכסף, כלומר יציאה למזומנים.

הבעיה עם האסטרטגיה הזו פשוטה - רוב המשקיעים פועלים בתזמון איום ונורא, וזה כולל גם רבים מהמקצוענים.

הבעיה, כמובן, היא שהמשקיעים הולכים לדברים ש"מרגישים טוב", ונשארים איתם עד שהם מתעוררים ומרגישים בחילה. הם נוטים לקנות אחרי שהעלייה כבר בשלב מתקדם, ולהישאר במסיבה הרבה אחרי שהבירה כבר נגמרה, יחד עם קערת הפונץ'.

ויותר מזה: המשקיעים נוטים להסתכל על תקופות, ולומר שפיזור הסיכונים נכשל מפני שהוא לא הניב את התשואות שבאו מהכנסת כל הביצים לסל נכון אחד; או משום שהוא לא הגן על התיק מהתמוססות שפגעה בכל סוגי הנכסים, וזאת כאשר האמת היא שאלו לא היו תפקידי האסטרטגיה הזו מלכתחילה.

התרופה מרה, יש טובה ממנה?

"להמר על הווינרים של השנה שעברה זה אסטרטגיה ללוזרים. הגיוני שבמרוצת הזמן, ההובלה בשוק מתחלפת", אמר סת מסטרס, מנהל ההשקעות הראשי בברנסטין גלובל וולת מנג'מנט. "כתוצאה מכך, מה שאתם רוצים לעשות זה לשמור על תיק מגוון ולהיות פתוחים להזדמנויות ככל שאתם יכולים. זה אומר לשמור על חשיפה לנכסים לא אמריקאיים - זה אמנם פגע ברוב המשקיעים ב-2014, אך ההיסטוריה אומרת שזו סיבה טובה שנכסים כאלו ישתפרו ב-2015 - ויש עוד כמה סיבות להאמין שמניות לא-אמריקאיות מתומחרות בצורה אטרקטיבית מאוד, ורבות מהן מספקות יותר ממה שהמשקיעים מצפים, כי הציפיות נמוכות".

"התשואות שאתם צפויים לראות מהאג"ח בשנתיים-שלוש הקרובות יהיו די נמוכות", הוסיף מסטרס. "ולמרות זאת, אנחנו חושבים ששווה להחזיק את האג"ח הללו. הסיבה לכך היא שכאשר המניות מתחילות להיות תנודתיות - מה שצפוי - חיוני להחזיק די אג"ח כדי לרכך את התנודתיות ולישון היטב בלילה. הדבר העיקרי שיכול להרוס אסטרטגיית השקעה ארוכת-טווח, הוא שהמשקיע מאבד את עשתונותיו בתקופה של תנודתיות, ועובר למזומנים או לנכס בטוח אחר".

בקיצור, פיזור סיכונים לא מקסם את התשואות שלכם בשנה שעברה, והוא לא יגן עליכם לחלוטין מירידות השנה, אבל הוא יחזיק אתכם במשחק ויסייע לכם לעבור תקופות מורטות עצבים.

פיזור סיכונים אולי ירגיש כמו תרופה מרה, אבל אתם תבלעו אותה בידיעה שאולי לא תהיה תרופה טובה יותר למציאת ההשקעות הנכונות. בטווח הארוך, כדאי לקחת את מה שהדוקטור רשם, ולא חשוב כמה בחילה תרגישו בדרך.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015