חממת פיוצ'רקס משקיעה בסטארט-אפ חדש של רפי גדרון

תחום האלצהיימר היה בשנים האחרונות רווי כשלונות, אך החברה מעודדת מכך שמנגנון הפעולה של התרופה הוא חדש - היא תוקפת חלבון בשם CRMP2, שעד כה לא היה המטרה של אף תרופה שנכשלה

רפי גדרון / צילום: איל יצהר
רפי גדרון / צילום: איל יצהר

ד"ר רפי גדרון, אחד ממייסדי כרומטיס שנמכרה ב-2000 תמורת יותר מ-4 מיליארד דולר וכיום יו"ר הארגון הישראלי לטכנולוגיות המוח, עובר רשמית לתחום הביומד. גדרון, המשמש היום כיו"ר ארגון טכנולוגיות המוח שהקים הנשיא לשעבר שמעון פרס, החל לפעול גם כיזם בתחום בהקמת חברת Xonovo לטיפול באלצהיימר ומחלות אחרות הכרוכות בהתנוונות המוח. החברה נכנסה היום לחממה הביוטכנולוגית FutuRx של המדען הראשי שמופעלת על ידי הזכייניות קרן אורבימד וג'ונסון אנד ג'ונסון (באמצעות קרן ההשקעות JJDC) וטקדה.

XoNovo של גדרון הוקמה על בסיס טכנולוגיה שמקורה דווקא ב-Oklahoma Medical Research Foundation בארה"ב. מדובר במולקולה שכבר עברה נסויים בבעלי חיים בהם נמצא כי היא משפרת את המצב של חיות עם מחלות מודל המדמות אלצהיימר ו-ALS. אצל החיות החולות באלצמהיימר, התרופה הפחיתה את ההתדרדרות הקוגניטיבית וגם הפחיתה הצטברות במוח של חומרים המזוהים עם המחלה.

בשלב הראשון תפעל Xonovo לטיפול באלצהיימר וכן מחלת היתום הנדירה Batten. את החברה תנהל ד"ר ליאורה בראימן-ויקסמן. תחום האלצהיימר היה בשנים האחרונות רווי כשלונות, אך החברה מעודדת מכך שמנגנון הפעולה של התרופה הוא חדש - היא תוקפת חלבון בשם CRMP2, שעד כה לא היה המטרה של אף תרופה שנכשלה.

חברה נוספת שבה משקיעה החממה היא Hepy Biosciences, שמפתחת תרופה לסרטן ופועלת על ידי דיכוי אנזים מסוים בתוך הגידול הסרטני שהינו חיוני בצמיחת הגידול ושליחת גרורות. בשלב הראשון יפותח המוצר לתחום סרטן הריאות וסרטן הלבלב. היא מבוססת על מחקריו של פרופ' ישראל ולודבסקי ממכון רפפורט למחקר שבפקולטה לרפואה בטכניון והמחלקה לאונקולגיה שבמרכז הרפואי הדסה. שותף נוסף להקמת החברה הוא פרופ' עודד ליבנה, ראש המרכז לביולוגיה מבנית באוניברסיטה העברית. את החברה תנהל ד"ר נילי שוץ.

מדובר בשתי חברות תרופות בשלבים ראשונים, אשר עדיין אינן מתאימות לקרן הון סיכון בתחום, אך הן נתפסות על ידי הזכיינים כעתירות פוטנציאל.

ד"ר עינת זיסמן, מנכ"ל FutuRx, ציינה כי "אני מאמינה שבאמצעות החממה יהפכו החברות לגופים מובילים שלהם תרומה משמעותית בפיתוח טכנולוגיה לתועלת החולים".

"השקעה בחברות עם סיכון גבוה"

לדברי אניה אלדן, מנכ"ל תוכנית החממות הנכנסת, מסרה כי: "התוכנית של חממת הביוטק מאפשרת לכל חברת חממה שעומדת באבני דרך להגיע למימון של יותר מ-8 מיליון שקלים בתקופה של שלוש שנים. השתתפות המדינה ב-85% מהתקציב ומימון היתרה על ידי החממה, מאפשרת השקעה בחברות עם סיכון גבוה אשר אחרת לא היו מסוגלות להשיג מימון. מבנה זה יסייע לביסוס תעשיית הביו-פארמה במדינת ישראל".