"המוצר שלנו ייחודי. יכולנו לגייס - אבל בחרנו למכור"

הסטארט-אפ הישראלי אינטלינקס, שמנטר את הפעילות הממוחשבת בארגונים גדולים, נמכר תמורת 67 מיליון דולר ל-Bottomline האמריקנית ■ המנכ"לית אורנה מינץ דב: "לבוטום ליין יש 100 אנשי מכירות, ולנו שניים. זה מסביר את כל העניין"

הישג נוסף לסייבר הישראלי: חברת אינטלינקס (IntellinX) נמכרה תמורת 67 מיליון דולר לחברת Bottomline Technologies.

החברה הרוכשת היא חברה ציבורית אשר שווי השוק שלה הוא כ-850 מיליון דולר. עובדי IntellinX יקבלו בנוסף מניות בהיקף של כ-18 מיליון דולר, על מנת שימשיכו לעבוד בחברה הרוכשת.

לפי הנתונים של מאגר המידע IVC, אינטלינקס שהוקמה בשנת 2005 גייסה סכום של 6 מיליון דולר, כך שהעסקה משקפת למשקיעים החזר מרשים של יותר מאשר פי 10 על הכסף. המרוויחים הגדולים מהעסקה הם המייסדים, קרן Ascend הישראלית שכבר נסגרה, קרן אוסטרלית ומשקיעים פרטיים. ככל הידוע, המייסדים מחזיקים אחוזים בודדים מהחברה.

אינטלינקס מעסיקה קרוב ל-100 עובדים בעולם, מתוכם כשמונים באור יהודה והשאר בניו-ג'רזי. את החברה מובילים המייסדים אורנה מינץ דב (שמכהנת גם כמנכ"לית) ובועז קרלבאום, יוצא 8200. השניים כבר שיתפו פעולה בעבר במסגרת חברה סברהטק, אשר נמכרה בשנת 2005 ל-Software AG הגרמנית.

מינץ דב סיפרה היום ל"גלובס" על המסע שנמשך 10 שנים מאז הקמת אינטלינקס ועד לאקזיט. "החברה קמה ב-2005, אחרי שמכרנו את סברהטק ובעצם חילקנו אותה לשני חלקים, שאחד נמכר והשני היווה בסיס להקמת אינטלינקס. המשקיעים באינטלינקס הם ברובם אותם המשקיעים".

החברה מפתחת פלטפורמה אשר מנטרת את הפעילות הממוחשבת בארגונים גדולים. "המוצר שלנו ייחודי", אומרת מינץ דב, "אנחנו מקליטים למעשה את כל המידע שמייצרים כל המשתמשים, הפנימיים והחיצוניים. המטרה היא לא רק לאסוף את המידע, אלא גם לבצע אנליזה שלו. זה מסייע ללקוחות שלנו להתמודד עם דרישות של רגולציה וגם למנוע הונאות בתחומים שונים". מינץ דב מספרת כי החברה רווחית ויש לה כ-200 לקוחות בכל רחבי העולם.

"אנחנו קצת שונים", היא מוסיפה, "אנחנו קצת מיוחדים. גייסנו כסף רק בהקמה וגם בסוף 2006. הצלחנו לגדול ולהתקדם על בסיס ההכנסות שלנו, שזה קצת שונה ממה שמקובל. אנחנו מוכרים היום בארה"ב, ארופה, אפריקה, דרום אמריקה, סין, טאיוואן ואוסטרליה.

את הפעילות באמריקה הוביל קרלבאום. "הוא באמת אחד מהאנשים היותר מוכשרים שיש", מפרגנת השותפה, "הוא היה ה-CTO של החברה וב-2007 עשה רילוקיישן לארה"ב והפך גם למנהל הפעילות שלנו שם. בועז עשה עבודה מדהימה. היום יש לנו כ-70 לקוחות בארצות הברית וכשהוא טס לשם היו שניים. חשוב להבין שזה לא קל למכור לבנקים אמריקאים. גם בישראל זה לא קל, אתה צריך מוצר טוב, אבל בכל זאת בתוך עמנו אנחנו חיים ומכירים אותנו ואם אתה יוצא 8200 אז זה יותר קל. בועז עשה עבודה יוצאת דופן והאקזיט בא כתוצאה מהפעילות שלנו בארה"ב".

הפעילות של אינטלינקס עוררה עניין בקרב שחקניות גדולות בענף והחברה קיבלה הצעות משלוש חברות אמריקאיות גדולות. "היו שלוש חברות שרצו אותנו ובחרנו את Bottomline כחברה ששמה דגש על השירות ללקוח. מאוד התלהבנו מהחברה, צורת הניהול וצורת העבודה. הם חושבים כיצד לשרת את הלקוח הכי טוב וחשבנו שזה ראוי. גם אנחנו נוקטים בגישה זו", היא אומרת.

"כל ארגון גדול צריך אותנו"

המוצר של אינטלינקס "מקליט" למעשה את כל הפעילות הארגונית ויכול להציג מידע על שאילותות שונות שמבצעים העובדים או הלקוחות. אינטלינקס יודעת לזהות אירועים חריגים, למשל מצב שבו לקוח של בנק פעיל בדרך כלל מנקודה גיאוגרפית אחת ופתאום עובד באזור אחר. המערכת יודעת גם לגלות מתי הלקוח מחליף דפדפן, או מבצע פעולה לא שגרתית עבורו. נתון שעלול להצביע על כך שהמערכת נפרצה. "אנחנו יכולים להתריע ואפילו לעצור את הטרנזקציה", אומרת מינץ דב.

היא מתארת גם סיטואציה שבה עובד במחלקה מסוימת ובדרגה מסוימת מבצע כמות חריגה של פעילות. "או שהוא מצטיין, או שיש איזו בעיה", היא אומרת.

כל הלקוחות שלכם הם בנקים?

"לא. מעל ל-60% מהלקוחות שלנו הם מוסדות פיננסים, אבל כל ארגון גדול בעולם צריך אותנו. אפילו חברה ציבורית. תראה למשל את המקרה של סוני שבו דלף מידע מאוד רגיש על ידי עובד שהיתה לו גישה למידע. אנחנו יכולים לדעת מי זה היה או להתריע למשל שמישהו הסתכל על הרשומה של אובמה.

"לטעמנו כל ארגון ציבורי שהדוחות שלו מוגנים או שמחזיק אצלו נתונים פרטיים, צריך מוצר כזה. אנחנו עובדים גם עם הסקטור הציבורי, למשל מס הכנסה, ביטוח לאומי או משטרות ברחבי העולם. תחום אחר הוא הבריאות. לארגונים האלה יש מידע מאוד רגיש על אנשים והם צריכים להגן עליו".

מה אתם הייתם עושים במקרה של סוני?

"יש לנו למשל רשימה של שמות רגישים. במקרה של כרטיסי אשראי אתה יכול להתריע בכל פעם שבה מישהו מנסה לחפש פרטים של אנשים חשובים. זה נורא סקסי להדליף מי קנה מה ואנחנו מתריעים על זה. במקרה של סוני עובד לקח מידע של כל הלקוחות. עובד עשה פה פעילות חריגה ששונה מהפרופיל שלו".

למה החלטתם למכור?

"היינו צריכים פלטפורמה חזקה משני טעמים. כיום אין לנו ארגון מכירות. יש לנו עכשיו חברת אם עם יותר מאלף לקוחות שהם בנקים שכל אחד מהם הוא לקוח פוטנציאלי. חברה שעושה דברים שמשלימים. חברה לא יכולה לגדול ב-100% בשנה ללא פלטפורמת מכירות רצינית. יכולנו לגייס 20 מיליון דולר אבל בחרנו למכור".

נו, וחגגתם?

"לא, מה קרה לך. להיפך, עכשיו יש לנו מלא מלא עבודה. לבוטום ליין יש 100 אנשי מכירות, ולנו שניים. זה מסביר את כל העניין. זה די מדהים".

הצמיחה של שוק הסייבר
 הצמיחה של שוק הסייבר