"המהלך של שווייץ יתמוך בשווקים עקב הזרמת כסף זול"

פסגות: "ייתכן והרקע להודעה זו היה העובדה שהתשואה על אג"ח שווייצרי ל-10 שנים היא הנמוכה בעולם" ■ אלעד שמש מקולמקס: "השווייצרים חוששים מפני גלישה למיתון ומעוניינים באינפלציה ובהוצאת כספים מהבנקים"

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

בצעד מפתיע, הבנק המרכזי של שווייץ ביטל היום (ה') את שער הרצפה של 1.2 פרנק שווייצרי לאירו. במקביל, הבנק הכריז על הפחתה של שער הריבית עמוק לתוך טריטוריה שלילית - 0.75%-, הפחתה של 0.5% בריבית.

הבנק המרכזי הציג בפני השווקים את שער הרצפה במהלך תקופה בה הייתה אי ודאות גבוהה בשווקים הפיננסיים העולמיים והפרנק השווייצרי התחזק משמעותית ביחס לדולר ולאירו (החל מ-2011).

לפי הודעת הבנק, התחזקות הדולר מול האירו תרמה בצורה עקיפה גם להיחלשות משמעותית של הפרנק השווייצרי אל מול הדולר. על-פי הבנק, התנאים החדשים בהם הדולר חזק וצפוי להמשיך להתחזק, מצדיקים הפסקה של מדיניות שער הרצפה. במילים אחרות, הבנק השווייצרי מסתכל על שער החליפין מול הסל ולא רק מול האירו.

לטענת הבנק, שער הרצפה הגן על הכלכלה ואפשר לחברות במשק להתאים את עצמן למצב בו הפרנק הוא מטבע חזק יותר. להערכתם, תהליך ההתאמה של המשק עבר בהצלחה והצורך בתמיכת הבנק המרכזי פחת.

במחלקת המחקר של פסגות מציינים כי הפחתת הריבית החדה נועדה להוות עזר כנגד ההשפעה של התחזקות הפרנק שמטרתה להגביל את האפקט המוניטארי המצמצם כתוצאה מייסוף של הפרנק. כמובן, שהודעת ביטול שער הרצפה השפיעה הרבה יותר. "ייתכן והרקע להודעה זו היה העובדה שהתשואה על אג"ח שווייצרי ל-10 שנים היא הנמוכה בעולם ועומדת על 0.13%, מה שעשוי להיתפס על-ידי הבנק המרכזי כהתפתחות של בועה בשוק האג"ח הממשלתי".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון, מציין כי "נראה שהצעד של הבנק המרכזי בשווייץ מסמן עליית מדרגה במלחמת המטבעות העולמית. אני מעריך שבזמן הקרוב נמשיך ונראה היחלשות של המטבעות האירופאיים לאור הציפייה שהבנקים המרכזיים יציגו צעדים אגרסיביים להחלשת המטבעות. אחת התוצאות של הצעדים הללו תהיה ירידת תשואות בשוק בארה"ב שימשיך וייהנה מהסטה רבה יותר של כספים לאור התשואות השליליות באירופה".

אלעד שמש, האסטרטג הראשי של קולמקס, מציין כי "הודעתה של שווייץ על הורדת הריבית בחדות לריבית שלילית בשיעור של 0.75% הינה אחד המהלכים האלימים אשר ננקטו בשווקים בתקופה האחרונה. בפועל המשמעות היא שהשווייצרים חוששים מפני גלישה למיתון ומעוניינים באינפלציה ובהוצאת כספים מהבנקים. על פניו מדובר בהפעלת לחץ כבד על השווקים, אך בפועל המהלך צפוי לתמוך בשווקים דווקא באמצעות הזרמת כסף זול, עידוד הצריכה ושוק ההון. יחד עם זאת חשוב להבהיר כי רמת הסיכון בשווקים ממשיכה לעלות".

נציין כי תעודת הסל קסם שווייץ עולה היום בכ-1.3% בעקבות הזינוק בשער הפרנק השווייצרי. התעודה, היחידה בשוק הישראלי שעוקבת אחר המדד השווייצרי, חשופה גם למדד המניות בשווייץ וגם למטבע.