אלביט מערכות קצרה חוזים של כ-350 מיליון דולר בשבועיים

מהפרטת התחזוקה של מטוסי ה-F-16 של חיל האוויר ועד לשדרוג מערכת צי"ד של צה"ל - 4 הזמנות גדולות של משרד הביטחון מאלביט מערכות בתוך כשבועיים

אחרי חוזים שמנים שקיבלה ממשרד הביטחון בשבועיים האחרונים לתחזוקת מערכות האוויוניקה של כל מערך מטוסי ה F-16 של חיל האוויר, רכישה של מטוסים נוספים לטייסת כיבוי האש וחוזה נוסף לאספקת מערכות אלקטרו-אופטיות מתקדמות עבור צה"ל - אלביט מערכות דיווחה הבוקר (ה') על חוזה משמעותי בהיקף של 117 מיליון דולר ובמסגרתו היא תספק לצה"ל מערכות תקשו"ב מתקדמות ותפתח עבורו את הדור החדש של מערכת צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי).

סך החוזים שקיבלה החברה הביטחונית-ציבורית בשבועיים האחרונים הוא מעל 350 מיליון דולר. בעל השליטה בחברה הוא איש העסקים מיקי פדרמן והמנכ"ל שלה הוא בצלאל (בוצי) מכליס.

במסגרת החוזה שעליו דיווחה החברה הבוקר, היא תספק את רוב מערכות התקשו"ב החדשות לצה"ל במהלך 6 השנים הקרובות. מערכת צבא יבשה דיגיטלי שפיתחה אלביט מערכות משמשת את הצבא בעשור האחרון, לאחר שהוטמעה בזרוע היבשה שלו. מדובר במערכת שליטה ובקרה המשמשת את הדרג הלוחם ומאפשרת העברת תמונת מצב אינטגרטיבית בו זמנית לכלל הגורמים המעורבים באירוע של לחימה.

צה"ל כבר עשה שימוש במערכת צי"ד במהלך סבבי הלחימה שלו בשנים האחרונות ברצועת עזה ובהם המבצעים "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן" - מהקיץ האחרון. גורמים בשוק הביטחוני העריכו כי במסגרת ההתקשרות החדשה, החברה תשלב במערכת צי"ד יישומים חדשים באופן שיאפשר לחבר אליה גם כוחות מחיל הים ומחיל האוויר הפועלים במתאר של לחימה באותם תאי שטח. זאת, בעיקר על רקע הגישה של צה"ל להרחיב עד כמה שניתן את שיתוף הפעולה הבין זרועי תוך הידוק התיאום והקשר בזמן אמת בין כוחות היבשה, הים והאוויר. המערכת החדשה עתידה גם לאפשר העברת קבצי וידאו ונתונים רלוונטיים משדה הקרב בזמן אמת לכוחות שמעורבים בלחימה.

בשבוע שעבר החברה דיווחה על הרחבת טייסת הכיבוי שהוקמה כאחד הלקחים מהשריפה בכרמל מסוף שנת 2010, שנקראת טייסת אלעד, על שם צופה האש הנער אלעד ריבן ז"ל שהוא מבין 44 הנספים באסון. כיום מונה הטייסת 8 מטוסי כיבוי מתוצרת Air Tractor שנרכשו במסגרת עסקה קודמת בידי אלביט מערכות והיא מוכרת למערכת הביטחון שעות טיסה.

במסגרת החוזה שעליו דווח בשבוע שעבר, החברה תרכוש 6 מטוסי כיבוי נוספים ועד חודש מאי השנה היא תכיל 16 מטוסי כיבוי, תוך פריסת המטוסים במספר מנחתים ברחבי הארץ במטרה לשפר את זמן התגובה למקרים של שריפות גדולות. היקף החוזה הוא כ 100 מיליון דולר, ומלבד רכש של מטוסים חדשים הוא כולל גם את תחזוקתם השוטפת למשך תקופה של 8 שנים.

במסגרת חוזה אחר, סוכם כי בשנים הבאות צוותים טכניים של אלביט מערכות יתחזקו את מערכות האוויוניקה של כלל מטוסי הקרב F-16 של חיל האוויר. עיקר הכח האווירי של ישראלי מבוסס על מטוסים אלה, ולמעשה בהתקשרות זו מערכת הביטחון מפריטה את תחזוקת מטוסי הקרב המרכזיים שלה. היקף החוזה הוא כ 90 מיליון דולר.

לדברי גורמים בתעשיות הביטחוניות מהלך זה מבטא יישור קו מצד צה"ל למגמה המתרחבת בצבאות המערב, להוצאת פעילויות שנעשו עד כה בתוך הצבאות לחברות חיצוניות במטרה לחסוך בכסף. במהלך זה, הצבא מבטיח לעצמו תחזוקה טובה של כלי טייס- אך אינו צריך להחזיק לשם כך מערך טכני ייעודי גדול.

לפחות חלק מהרכישות של מערכת הביטחון באלביט מערכות מהשבועות האחרונים נעשה במטרה לחדש מלאים בעקבות המבצע המתמשך בעזה בקיץ האחרון. החוזים עם אלביט זוכים לחשיפה נרחבת יחסית לחברות ביטחוניות אחרות, כי מדובר בחברה ציבורית. לדברי גורמים שמעורבים בנושא- הזמנות בסדרי גודל שונים זורמות בשבועות האחרונים מצד משרד הביטחון גם לחברות ביטחוניות גדולות אחרות כמו רפאל, תעש והתעשייה האווירית - כולן בבעלות הממשלה.