חשש בשוק נוכח צניחה של כ-40% בסלקום ופרטנר בשבועיים

בכיר בשוק ההון: "פרטנר קנתה את סמייל ב-1.5 מיליארד שקל, והיום פרטנר כולה שווה כ-2 מיליארד שקל - אז מה אתה יכול להבין מזה?"

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

יומיים לאחר שהתבררו תוצאות המכרז לדור הרביעי בסלולר, ושבועיים וחצי מאז סלקום נכנסה לטלוויזיה והביאה לתגובת שרשרת בשוק הסלולר, והחברות פרטנר וסלקום משלימות ירידה מדאיגה של קרוב ל-40% בערך מניותיהן מתחילת השנה.

גורמים בכירים בשוק התקשורת ובשוק ההון מציירים תמונה עגומה מאד בעקבות תגובת השוק לדרמה הקשה שמתחוללת בשוק הסלולר ומעריכים שמדובר בתגובה קיצונית מדי שבאה לידי ביטוי בהמשך הירידות בשערי המניות.

בכיר בשוק התקשורת אמר ל"גלובס": "פרטנר קנתה את 012 מובייל ב-1.5 מיליארד שקל ב-2010, והיום כל פרטנר שווה כ-2 מיליארד שקל בלבד. ניתן להבין מזה שהמשקיעים חוששים שרווחיות החברות תמשיך לרדת בשנה הקרובה ותיצור מצב שבו החברות יצטרכו להחליט כיצד הן ממשיכות מכאן והלאה לשרת את החובות שלהן. זו תהיה נקודת מפנה כי ברור לכולם שמשהו יקרה כאן ואי אפשר יהיה להמשיך במצב הזה. הבעיה היא שגם אין שר תקשורת ולא יהיה כאן עד יוני לפחות, כך שאי אפשר לצפות שהרגולטור ינסה להתערב ולעצור את המפולת".

גורמים אחרים בשוק מעריכים שהצהרות משרד התקשורת לפיהן הוא לא מתכוון לאפשר מיזוגים בענף בשנה הקרובה החריפו עוד יותר את החשש בקרב המשקיעים משום שאם העריכו שיתאפשרו מיזוגים שייצבו את השוק, נראה שהשוק הולך למלחמת מחירים עד הסוף, וזה כמובן יאיים על החברות הוותיקות.

ברקע לדברים, משרד התקשורת מכניס עוד שחקן לשוק הסלולר בדמות אקספון שרכשה תדרים במכרז, והתוצאה היא לחץ נוסף על המחירים מכיוון שברור שאקספון תהיה חייבת לבוא עם בשורה ברמת המחיר, משום שכספי הערבות שהפקידה במכרז מותנים ביכולתה לקחת נתח שוק.

"בלי שתיקח נתח שוק על פי הנוסחה שקבע משרד התקשורת היא לא יכולה לקבל כ-17 מיליון שקל ערבות. זה אומר ששפכו עוד שמן למדורה", אומרים בכירים בשוק.