זכיינות מפעל הפיס מניבה לרקח רווח לפני מס של כ-3 מ' ש'

לצד עסקי התרופות של רקח, פועלת החברה בה מתכוונת קרן פימי להיכנס להשקעה גם כזכיינית של מפעל הפיס באזור ירושלים

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

המגעים המתקדמים שמנהלת קרן פימי של ישי דוידי להשקעה בחברת רקח , אמורים להכניס את הקרן לתחום פעילות חדש עבורה - תעשיית התרופות. על הדרך, אם וכאשר תיחתם עסקה סופית בין הצדדים, פימי תיכנס לתחום פעילות חדש נוסף: הפצה עבור מפעל הפיס.

רקח, שבשליטת מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי, עוסקת זה שנים בייצור תרופות גנריות, וכן בשיווק תרופות, מוצרים רפואיים ופרא-רפואיים ומוצרי קוסמטיקה. לפני כחמש שנים גיוונה החברה את פעילותה והחלה לפעול כזכיינית ומפעילה של מפעל הפיס באזור ירושלים. הזיכיון של רקח היה עד סוף 2014, והיא דיווחה שהיא מתמודדת במכרז להמשך זיכיון ההפצה.

פעילות ההפצה למפעל הפיס מתבצעת באמצעות אחת מחברות הבנות של רקח, א.מ.פ.י שמוחזקת בבעלות מלאה, ומועסקים בה 33 עובדים (מתוך מעל 650 עובדים ברקח). א.מ.פ.י, שבסיסה בהר חוצבים בירושלים, מפעילה מערך סוכנים, מערך לוגיסטי ושירותי מחסן ומשרד, כאשר ההפצה מתבצעת על בסיס יומי לכ-200 נקודות הפצה שונות.

כפי שמוסבר באתר האינטרנט של רקח: "החברה עוסקת במכירה והפצת מוצרי הפיס ועזרי המכירה השונים, הרחבה ותחזוקת רשת ההפצה באזור ירושלים, בהדרכות הזכיינים, בפיקוח על תנאי ההיתר, בניהול כל המערך הכספי של הפעילות: ערבויות, גביה מהזכיינים והתשלומים לפיס".

הכנסותיה של א.מ.פ.י מבוססות על עמלות הפצה, ולפיכך, מוסבר בדוחות רקח, הרווח הגולמי של החברה הבת שווה להכנסותיה מעמלות. רקח אינה מפרסמת את נתוניה הפיננסיים של א.מ.פ.י על בסיס רבעוני, אלא רק על בסיס שנתי. וכך, בשנת 2013 הכנסות א.מ.פ.י הסתכמו ב-10.1 מיליון שקל, צמיחה מ-9.6 מיליון שקל ב-2012 ומ-8.3 מיליון שקל ב-2011. הרווח לפני מס שרשמה הפעילות ב-2013 הגיע לכ-3 מיליון שקל והרווח הנקי ל-2.2 מיליון שקל.

מפעל הפיס מוכר את מוצריו, המגלגלים מחזור של מיליארדי שקלים בשנה, באמצעות דוכני מכירה הפזורים ברחבי הארץ. בעלי הדוכנים רוכשים את כרטיסי ההגרלה מהמפיצים האזוריים, דוגמת רקח, אשר זוכים בתמורה לעמלה המוערכת ב-1.5%-2% ממחזור המכירות - עמלה המבטיחה להם רווח חסר סיכון כמעט.

א.מ.פ.י משמשת כמפיצת כרטיסי ההגרלה של הפיס מאז אוגוסט 2009, לאחר שזכתה במכרז (הנערך אחת לחמש שנים) שבו נבחרו תשעה זכיינים אזוריים מתוך 75 מועמדים. אלו נדרשו להגיש תוכנית עסקית מפורטת להשגת גידול במכירות ופיתוח רשת ההפצה, כמו גם להציג ניסיון בניהול עסק בתחום המכירות וההפצה הקמעונאית.

שעבדו 3.5 מ' ש' לטובת הזיכיון

לא כל יזם בעל יכולות שיווק והפצה יכול לרכוש את הכרטיס הזוכה להפעלת מערך הפצה של הפיס. לשם כך צריך כסף, והרבה. לצורך קבלת הזיכיון, עולה מדוחות רקח, שיעבדו בני הזוג אלגרבלי לבנק הפועלים תיק ניירות ערך אישי בהיקף 3.5 מיליון שקל, כדי שהבנק יעמיד ערבות בסך 11.2 מיליון שקל לטובת מפעל הפיס - תנאי לקבלת הזיכיון. נכון לסוף 2013 עומדת הערבות הבנקאית על 14.9 מיליון שקל.

בעבר הסביר אלגרבלי ל"גלובס" מדוע רקח נכנסה לפעילות ההפצה הזו. "המומחיות של החברה הבת שלנו היא בהפצה". למרות שפעילות הפיס אינה בליבת העסקים של רקח, ההערכה היא שגם לאחר כניסת קרן פימי תימשך הפעילות, לפחות בשלב הראשון, ותיבדק תרומתה לרווחיות לעומת ההשקעות הניהוליות הנדרשות בה.

רקח נסחרת בשווי של 82 מיליון שקל. אתמול דווח על מו"מ מתקדם לכניסת פימי להשקעה בחברה, במסגרתו הקרן תשקיע 80 מיליון שקל בתמורה להקצאת מניות, לפי שוי של 108 מיליון שקל לרקח לפני הכסף. עם השלמת העסקה פימי תחזיק ב-42.6% מרקח, ויהיה לה הסכם שליטה עם בעלי השליטה הנוכחיים.

בעקבות הדיווח זינקה אתמול מניית רקח ב-37% והשלימה זינוק של לא פחות מ-70% מתחילת החודש.