הכישלון הגדול של גוגל: הפסיקה למכור את הגוגל גלאס

גוגל הדגישה כי היא לא נוטשת את הפרויקט לחלוטין אלא תתמקד ב-Glass at Work, משקפיים מיוחדים לעובדי חברות ותאגידים, וכי היא מתכננת להשיק גרסה חדש לגוגל גלאס "ברגע שזה יהיה מוכן"

גוגל גלאס / צלם: רויטרס
גוגל גלאס / צלם: רויטרס

גוגל תפסיק מחר למכור את המשקפיים שלה - גוגל גלאס. במקביל החברה תפסיק ללקט מידע על האופן שבו הלקוחות שלה משתמשים במוצר. המשקפיים של גוגל, שנחשפו לראשונה בשנת 2012, נחשבו לאחד הפריטים הבולטים ביותר בתחום המיחשוב הלביש. למרות הכישלון, גוגל לא צפויה לנטוש את הפרויקט לחלוטין והיא תתמקד כעת במשקפיים שיתאימו למקומות עבודה (Glass at Work). החברה הצהירה כי תשיק דגם חדש של הגלאס "ברגע שיהיה מוכן".

גוגל מכרה עד כה את המשקפיים תמורת כ-1,500 דולר וקיוותה להוביל מהפכה, אולם נכון לעכשיו עושה רושם שהמהפכה כשלה. גוגל סיפרה שהיא מעבירה את האחריות על הפרויקט לטוני פאדל מ-Nest, חברה שמפתחת מוצרים לבית החכם (בין השאר תרמוסטטים וגלאי עשן), שאותה רכשה גוגל אשתקד תמורת 3.2 מיליארד דולר.

גוגל גלאס עוררו סקרנות עצומה כאשר נחשפו על ידי סרגיי ברין, אחד משני מייסדי גוגל. כאשר החברה השיקה אותן, היא הבינה שהן צריכות להתאים ללקוחות חובבי גאדג'טים. עם זאת, העיצוב הבעייתי והמחיר הגבוה הובילו לכך שהמוצר לא זכה להצלחה המיוחלת בקרב הקהל הרחב. החברה ניסתה להתגבר על בעיית העיצוב בעזרת שיתוף פעולה עם מעצבת האופנה דיאן פון פירסטנברג, אולם ללא הצלחה משמעותית. בפועל מי שהרכיבו את המשקפיים בפומבי היו בעיקר גיקים שרצו להשוויץ במוצר. רוב האנשים לא חיבבו את מרכיבי המשקפיים, התייחסו אליהם בחשדנות והוטרדו מכך שיצלמו אותם בפומבי ללא רשותם.

"מוזרים או גסי רוח"

בעלי המשקפיים זכו לכינוי הלא מחמיא Glassholes ואפילו החברה עצמה הפצירה בהם לאמץ קוד של התנהגות. בחודש פברואר אשתקד קראה החברה ללקוחותיה "להיות מנומסים ולהסביר מה הם עושים". החברה המליצה להם לבקש רשות וכתבה כי "אם תעמדו לבדכם בפינה של חדר ותנעצו מבטים באנשים תוך כדי שאתם מקליטים אותם באמצעות גלאס - לא תזכו בחברים חדשים" והזהירה אותם לא להיות "מוזרים או גסי רוח".

גוגל הציעה למשתמשים "לגלות כבוד אם שואלים אותם שאלות על הגלאס. אל תהיו חסרי סבלנות. תהיו מנומסים ותסבירו מה גלאס עושה, ותזכרו שהדגמה קצרה יכולה לחולל נפלאות... אם תשברו את הכללים או תהיו גסי רוח, חברות לא יתלהבו מהגלאס וכך תקלקלו למשתמשים אחרים".

היו מעטים שאימצו את הטכנולוגיה בהתלהבות, אולם רבים אחרים לא התייחסו אליה בחיוב. מרכיבי הגלאס התבקשו לצאת מבארים וממסעדות. אחת המסעדות כינתה לקוח שלה שהרכיב את המשקפיים בשם "גבר-ילד שמסריח את המקום". בתי קולנוע אסרו להרכיב את המשקפיים בתחומם מחשש שהם ישמשו להקלטה פיראטית של סרטים. בתוכנית Daily Show וכן בתוכנית משפחת סימפסון לעגו למשתמשים במוצר. אחרים הגדירו אותו כגאדג'ט חסר תכלית.

מדוע גוגל חשבה שאנשים ירצו להרכיב את גלאס בחיי היומיום שלהם? עם תמורה קטנה כל כך - סוללה שאורך חייה מגיע ל-45 דקות בלבד ועיצוב לא אסתטי - מי יטרח להרכיב אותם? האם הכישלון של הגלאס מבשר על הקושי שאיתו יתמודד תחום המיחשוב הלביש? מוקדם לדעת. עם זאת כדאי לעקוב אחרי ענקית נוספת שפעילה בתחום - אפל. השעון החדש של אפל מראה שהחברה יודעת שעיצוב של גאדג'ט כזה צריך להיות אופנתי. כמו כן, היא בוודאי חוששת שאנשים לא צריכים סתם עוד גאדג'ט שאותו ייאלצו להטעין כל ערב.

גלאס לא סתם היו זקוקות לטעינה. הן היו מכוערות והיו זקוקות להצדקה. חלק מהמשתמשים בהן אף התלוננו על כאבי ראש.

ייתכן שלמוצר יהיו שימושים רבים בעבודה בעתיד. ייתכן שהוא יהפוך לכלי נישתי המיועד לבעלי מקצוע כמו מנתחים, הזקוקים לקבלת מידע בזווית העין בשעה שהם מחליפים לב או כליה. עם זאת, בעולם הרחב, הקטגוריה של מוצרים לבישים טרם הוכחה כנחוצה. מה שכן הוכח לגבי המין האנושי הוא שהגאוותנות והעצלות המובנות בו זקוקות לפחות לסיבה אופנתית או לשימוש משכנע כדי לגרום למוצר כזה לשגשג. לגלאס לא היה אף אחד מן השניים.

המשקפיים היו ביטוי לתחכום של המהנדסים של גוגל, שכאילו ציפו מהקהל לא רק להעריץ את תחכומם, אלא גם להשתתף בו. זה לא הצליח. יותר אנשים נרתעו מהמוצר מאשר העריצו אותו.

בסופו של דבר המוצר של גוגל לא היה מוצר שהקדים את זמנו אלא יותר אמצעי ביטוי לקומץ של גיקים שרוצים להציג גרסה משלהם לעולם של מדע בדיוני. הציבור הרחב סירב לאמץ את הבשורה.

שוק של 1.5 טריליון בשנה

במקביל להודעה על כישלון הגלאס, מנהלת גוגל משא ומתן לרכישת סופטקארד (Softcard), חברה לתשלומים באמצעות מכשירים ניידים, כך אמרו מספר אנשים המקורבים לנושא. גופים נוספים מנהלים אף הם משא ומתן לרכישת החברה.

ענקית החיפוש מעוניינת לרכוש את קבוצת התשלומים הקטנה, שנמצאת בשליטת קונסורציום של חברות טלקום אמריקניות, תמורת 100 מיליון דולר, כך על פי אדם המקורב למשא ומתן. מכירתה של החברה עשויה לבשר על תמורה בשוק שירותי התשלום במכשירים ניידים. זאת בעקבות השקת Apple Pay, שהגורמת לחברות רבות לשקול מחדש את דרכן.

"לאחר ש-Apple Pay צברה פופולריות ו-PayPal עומדת להפוך לחברה עצמאית בהמשך השנה, כל חברת טכנולוגיה גדולה שוקלת מחדש את האסטרטגיה שלה בתחום התשלומים במכשירים הניידים", כך אמר בנקאי שאינו מעורב בעסקה, "ככל הנראה תהיה פעילות ערה בתחום המיזוגים והרכישות בענף זה".

המאמצים של חברות להפוך לשחקניות מובילות במגזר התשלומים באינטרנט מגיעים בשעה שהשוק הגיע להיקף של כ-1.5 טריליון דולר בשנת 2014, כך על פי נתונים מחברת המחקר eMarketer.

גוגל וחברות אחרות צריכות להתמודד עם האפשרות שאפל תשלוט בקרוב בתחום הארנקים האלקטרוניים. אפל השיקה בתקופה האחרונה את שירות Apple Pay, המאפשר למשתמשי אייפון 6 להתחבר באמצעות המכשירים שלהם לכרטיסי האשראי או כרטיסי החיוב ולשלם תמורת מוצרים של קמעונאים רבים בלחיצת כפתור. השירות מתברר כפופולרי יחסית בקרב צרכנים וקמעונאים גדולים.

גוגל עצמה לא הצליחה לערוך פריצת דרך בתחום התשלומים במכשירים ניידים. ה-Wallet שלה הושק לפני כארבע שנים - החברה רצתה להקדים את היריבות הטכנולוגיות העיקריות שלה בתחום זה, אולם מפעילים בתחום הסלולר גילו חשדנות לגבי שאיפותיה של גוגל והחברה לא הצליחה לרתום מספיק צרכנים וקמעונאים.

חברת סופטקארד היתה ניסיון של AT&T, חברת ורייזון ו-T-Mobile להיכנס לתחום של תשלומים ניידים, אך היא התקשתה להכניס את הארנק האלקטרוני שלה לשימוש בקרב סוחרים וצרכנים.

למרות שארנקים ניידים, אפילו כש-Apple Pay בתמונה, רחוקים מהמיינסטרים, הם מושכים קמעונאים וצרכנים מכיוון שהם יכולים לספק אבטחה טובה יותר, וכן - אם הם עשויים כראוי - מקלים על קמעונאים להציע לקונים מבצעים מיוחדים.

שורה של חברות סטארט-אפ מפעילות לחץ על גוגל להתקדם במהירות בתחום זה. חברת Stripe מסן פרנסיסקו גייסה לאחרונה 70 מיליון דולר לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר וחברת Adyen מאמסטרדם גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. שתי החברות נתפסות כיעד רכישה אפשרי, למרות ששתיהן שואפות להישאר עצמאיות.

עד לפני חודשים ספורים, סופטקארד נקראה בשם Isis Mobile Wallet, אך היא מיתגה את עצמה מחדש לאחר עלייתו של ארגון הטרור דאע"ש (Isis) בעיראק ובסוריה.

גוגל וסופטקארד סירבו להגיב לידיעה.

ההיסטוריה של הגוגל גלאס
 ההיסטוריה של הגוגל גלאס