הזעזוע בשוק המט"ח: אלפרי פשטה רגל, ברוקרים בצרות

התנודות החריגות בפרנק השווייצרי פגעו קשות בברוקרים בשוק המט"ח והעבירו לקוחות רבים להפסדים שחרגו מהביטחונות שלהם - והברוקרים סופגים פגיעה קשה ■ מניית FXCM נחתכת במסחר המוקדם בוול סטריט

פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק
פרנק שוויצרי / צילום: שאטרסטוק

המהלך של הבנק המרכזי בשווייץ פגע קשות בברוקרים מובילים בשוק המט"ח העולמי.

הברוקר הבריטי המקוון אלפרי (Alpari) הודיע היום על חדלות פירעון בעקבות החלטת שווייץ להסיר את התקרה בפרנק השווייצרי, מהלך שהוביל לתנודות חדות במטבע שטס עד 40% מול הדולר והאירו לאחר פרסום ההחלטה.

אלפרי מסרה בהודעה רשמית כי המהלך של הבנק המרכזי השווייצרי יצר תנודות "חריגות" בשוק וגרם לחוסר נזילות.

"זה הוביל לכך שלקוחות רבים שלנו ספגו הפסדים שחרגו מהביטחונות שלהם בחשבונות", נמסר בהודעת אלפרי.

במילים אחרות, התנודות החריפות בפרנק התרחשו כ"כ מהר והנזילות לא הייתה מספיק גבוהה, עד שחשבונות רבים נמחקו וההפסדים התגלגלו לפתחה של אלפרי, מה שגרם לברוקר לפשוט את הרגל.

ברוקר מקוון בריטי אחר - IG Group - הודיע אמש כי יספוג הפסד של 45 מיליון דולר בגלל התנודות בפרנק.

גם FXCM, הברוקר הקמעונאי הגדול ביותר באסיה ובארה"ב, מסר כי בשל התנודות בפרנק הוא עבר להון עצמי שלילי של 225 מיליון דולר. החברה תרה אחר מקורות מימון לחיזוק ההון העצמי ובעקבות כך מניותיה קרסו אתמול ב-15% והיום במסחר המוקדם בוול סטריט נחתכות ב-90%.

אך הפגיעה לא מסתיימת בארה"ב ובבריטניה אלא מגיעה עד ניו זילנד, שם הברוקר Excel Markets נכנס גם כן לחדלות פירעון - עפ"י דיווח ב"פייננשל טיימס".

מדוע הברוקרים במט"ח סופגים מכה קשה כ"כ מהפרנק השווייצרי? בגלל המינוף שמורשים הלקוחות לקחת בפוזיציות שלהם. הדוגמה הבא תמחיש זאת הכי טוב: לקוח עם חשבון של 1,000 דולר יכול לפתוח עסקה של 10,000 דולר (אפילו יותר) באמצעות מינוף, כאשר ההפסד המקסימלי מכוסה באמצעות הכסף שיש לו בחשבון (אותם 1,000 דולרים). אם הפוזיציה שלו מפסידה 1,000 דולר - הברוקר יסגור אותה ולא יאפשר לו להפסיד יותר (בפועל, סגירת העסקה מתבצעת עוד לפני כן).

אולם אתמול, לאחר הודעת הבנק המרכזי השווייצרי, הרבה מאוד לקוחות של אותם ברוקרים הפסידו סכומי עתק שחרגו מעבר לאותם ביטחונות, וזאת משום שהתנודה הייתה חדה ומהירה ולברוקרים לא הייתה אפשרות לסגור פוזיציות ללקוחות.