הטלטלה במט"ח: FXCM ניצלה, קרן גידור ענקית התמוטטה

מניית FXCM התמוטטה עד 90% במסחר המוקדם בוול סטריט ביום שישי - והמסחר לא נפתח ■ החברה גייסה הון ושלחה מייל לכל לקוחותיה: כספכם בטוח, ממשיכים לעבוד כרגיל ■ בלומברג: קרן גידור ענקית של אוורסט קרסה

דרור ניב / צילום: רויטרס
דרור ניב / צילום: רויטרס

הבנק השוויצרי המרכזי (SNB) הרעיד ביום חמישי את שוק המט"ח העולמי, ובחדרי העסקאות של הבנקים הגדולים עסקו בסוף השבוע בספירת ההפסדים. פוזיציות השורט על הפרנק השוויצרי התפרקו באחת, וגופים כמו סיטי גרופ, גולדמן זאקס, ברקליס ודויטשה בנק נאלצו לספוג הפסדים של 100-150 מיליון דולר, כל אחד.

מה שהוביל לטלטלה היה החלטת הבנק השוויצרי לבטל את הרצפה שקבע לשער הפרנק מול האירו בקיץ 2011. שער הרצפה הזה - 1.2 פרנק לאירו - מנע עד יום חמישי מהפרנק להתחזק יתר על המידה, אך הפך בעייתי בשבועות האחרונים כשהאירו נחלש מול הדולר וגרר בעקבותיו גם את הפרנק. בשל שער הרצפה של הפרנק מול האירו, סוחרים רבים בעולם הימרו נגדו בשבועות האחרונים (כשם שהימרו נגד האירו), וההחלטה הפתיעה של ה-SNB טרפה עבורם את הקלפים, כשבעקבותיה הפרנק זינק ב-20% מול האירו וב-18% מול הדולר.

אלא שעם כל הכבוד להפסדי הבנקים הגדולים, את המכות הקשות באמת ספגו גופים קטנים בהרבה המפעילים זירות מסחר במטבעות. בין הגופים הללו בולטת חברת המסחר FXCM שהוקמה ומנוהלת בידי הישראלי לשעבר דרו (דרור) ניב. בלילה שבין חמישי לשישי (שעון ישראל) דיווחה FXCM, הנחשבת לגדולה מסוגה בארה"ב, כי תנודתיות חסרת תקדים בשער הפרנק מול האירו, הסבה ללקוחותיה הפסדים מהותיים, ועקב כך הם לא יוכלו לעמוד מאחורי התחייבויות שנתנו לה בסכום של 225 מיליון דולר.

עבור FXCM מדובר בשינוי מצב דרמטי, שכן כל הונה העצמי עמד בסוף ספטמבר האחרון על 263 מיליון דולר, והפסד של 225 מיליון דולר מוחק למעשה כמעט את כולו. לאור זאת דיווחה החברה כי ייתכן שאינה עומדת עוד בחלק מדרישות ההון של הרגולטורים בארה"ב.

בתגובה, עצרה ביום שישי הבורסה בניו יורק את המסחר במניה, אולם במסגרת המסחר בין הברוקרים היא נפלה ב-66% למחיר של 4.3 דולר, המשקף לחברה שווי של כ-200 מיליון דולר בלבד.

מה שהציל בינתיים את FXCM הייתה הלוואת ענק של 300 מיליון דולר, שקיבלה מחברת ההחזקות האמריקאית לוקאדיה, ששולטת בין השאר בבית ההשקעות ג'פריס. את ההלוואה קיבלה FXCM לשנתיים והיא נושאת ריבית נשך של 10% לשנה ומעניקה בכירות בהחזר החוב. לוקאדיה גם קיבלה מ-FXCM שיעבוד על חלק מהחברות הבנות שלה והתחייבות לקבל שיעור מסוים מהתמורה, במקרה של מכירת FXCM או חלק מנכסיה.

דרו ניב ציין בהודעת החברה כי הוא אסיר תודה למנהלי לוקאדיה על התגובה המהירה והיעילה, וכן לרגולטורים שהסכימו לפעול עמו בתהליך המאתגר. "התמיכה של לוקאדיה והמימון שקיבלנו הן לבטח האלטרנטיבה הטובה ביותר עבור FXCM, הלקוחות שלנו, בעלי המניות שלנו וציבורים רלבנטיים אחרים", מסר ניב.

לפי שעה, ניב יכול כנראה להירגע. העסק בניהולו ניצל והוא יוכל להמשיך לשרת את לקוחותיו ברחבי העולם. אלא שהאירוע האחרון צריך לשנות את גישתו של ניב להשקעות בכלל, ולשוק המט"ח בפרט, במיוחד לאור הצהרותיו הקודמות (ראו בהמשך).

ההנפקה הראשונה מסוגה בניו יורק

ניב (40), נולד בישראל אולם כבר בגיל תשע עבר להתגורר עם משפחתו בבוסטון. בשנת 1999 הוא הקים את FXCM, אחרי שקודם לכן כבר הספיק לרכוש תואר באוניברסיטת מסצ'וסטס. בין לבין הוא גם התגייס לצה"ל ושירת עם גדוד השריון שלו בלבנון.

מאז הקמתה הלכה FXCM והתפתחה כזירת מסחר עולמית במט"ח, עד שבסוף 2010 היא הפכה לחברת המט"ח הראשונה שמונפקת בניו יורק, ועוד לפי שווי גבוה של כמיליארד דולר. עם זאת, מאז התקשתה המניה להתרומם, ורשמה תשואת חסר ביחס לשוק המניות האמריקאי הגועש.

בראיונות לתקשורת לאורך השנים הסביר ניב כי שוק המט"ח מסוכן פחות עבור המשקיעים הפרטיים, כיוון שהתנודות היומיות במטבעות אינן חריפות בהשוואה לאלו שיכולות להיווצר במניות. משום כך, הסביר לאחרונה למגזין בלומברג מרקטס, "ללא מינוף בתחום זה יהיה השוק יבש ממסחר".

אלא שהמינוף של לקוחותיו הוא גם הסיבה למצב הקשה אליו נקלעה החברה שבניהולו, ששירתה ברבעון השלישי של 2014 עסקאות בהיקף של 1.4 טריליון דולר, והשיגה רווח נקי של 2.4 מיליון דולר (בכל שנת 2013 הסתכמו רווחי החברה ב-14.8 מיליון דולר). ל-FXCM היו בסוף ספטמבר 184 אלף חשבונות פעילים של לקוחות, ובמצב קיצוני כמו שקרה ביום חמישי, לקוחות רבים ספגו בתוך רגעים בודדים הפסדים כה גדולים, עד שחשבונותיהם התאפסו ופגעו גם בחברת המסחר עצמה.