סלינגר: קשירת העמלות לדמי הניהול בחיסכון הפנסיוני - פסול

"הגופים המוסדיים ובעלי הרישיון מחויבים לדאוג לטובת לקוחותיהם ולא להעדיף כל עניין אחר, לרבות רווחיהם האישיים, על פני טובתם"

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הפיקוח על הביטוח באוצר יוצא היום (א') בהנחיה דרמטית שמשנה את אופי ההתקשרות ואת יחסי הכוחות בין היצרנים הפנסיוניים - קופות הגמל, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, ובין סוכני הביטוח, ובין סוכני הביטוח לבין הלקוחות שלהם. מדובר במהלך חשוב שקורא לשינוי חלק משמעותי מהסכמי ההתקשרות בין הסוכנים לגופים המוסדיים, ובעצם קובע את התשתית לתקנות דמי העמילות (עמלות הסוכנים), עוד בטרם אלה הפכו למחייבות, ומנתק את הקשר בין גובה דמי הניהול לתגמול לסוכן. ההסדרה המלאה של אופי ההתקשרות בין המוסדיים לסוכנים, והעמלות שמשולמות לאחרונים, יוסדרו סופית עם החלת תקנות דמי העמילות.

היום פרסמה המפקחת על הביטוח דורית סלינגר עמדת ממונה לפיה "תשלום גוף מוסדי לבעל רישיון" (סוכני הביטוח, ר"ש), במסגרתו קבעה כי "תשלום דמי עמילות באופן כזה שדמי העמילות נגזרים מדמי הניהול שמשלם העמית או המבוטח, שמעודד בעלי רישיון להציע ללקוחות דמי ניהול גבוהים יותר, הוא פסול ואינו עולה בקנה אחד עם חובת הנאמנות שמוטלת הן על הגופים המוסדיים והן על בעלי הרישיונות".

עקב כך, קובעת עתה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, "הגופים המוסדיים ובעלי הרישיון מחויבים לדאוג לטובת לקוחותיהם ולא להעדיף כל עניין אחר, לרבות רווחיהם האישיים, על פני טובתם".

באוצר מסבירים כי עמדת הממונה האמורה נדרשה משום כך ש"נבחנו לאחרונה מספר חוזים שחל גופים מוסדיים עם בעלי רישיון", בהם נמצא שגופים מוסדיים נוהגים לשלם את העמלות לסוכנים באופן האמור, "כך שדמי העמילות שישולמו לבעל הרישיון יהיו גבוהים יותר ככל שדמי הניהול שישלם הלקוח יהיו גבוהים יותר". באוצר מציינים שעל פי דרישות החוק, על הגוף המוסדי ועל הסוכן מוטל לפעול לטובת הלקוחות ולא להעדיף טובה אחרת על פני טובתם, בהקשר של החיסכון הפנסיוני.

על פניו, סלינגר, דרך עמדתה האמורה, קוראת למעשה לשינוי הסכמים רבים של עמלות סוכנים, על שלל אפיקי החיסכון בו (גמל, פנסיה וביטוח). לדברי גורם המעורה בקורה בשוק, הסכמי עמלות רבים קובעים כי ככל שדמי הניהול יהיו גבוהים יותר כך תגדל העמלה, כשמנגד ישנם רפים של דמי ניהול שמתחתם העמלות (או תגמולים אחרים לסוכן) נחתכים מאוד. בנוסף, מדובר בעיקרון תגמול שמאפיין את התנהלות הגופים המוסדיים שיידרשו עתה לשנות את ההרגלים שלהם להמרצת סוכנים והגדלת ההכנסות מלקוחות.

גורמים בכירים בענף הביטוח הגדירו את נייר העמדה כדרמטי תוך שציינו כי "הממונה פוסלת במכתב קצרצר ולא מנומק כמעט את כל הסדרי העמלות הקיימים כיום בשוק הביטוח הפנסיוני. לדברי אותם בכירים, "בכל שוק שהוא, מקובל שהמפיץ מקבל עמלה שנגזרת מההכנסות של היצרן".

עו"ד אהוד אלפסי, ראש מחלקת הביטוח במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' (GKH), מסר ש"ספק אם לממונה יש סמכות להוציא עמדה שכזו. העמדה אף סותרת טיוטת תקנות שהוציא אגף שוק ההון ביוני 2014 לפיהן חלק מעמלות ההפצה של יועצים פנסיוניים ייגזרו מדמי הניהול שמשלם הלקוח.

"בכל מקרה, גם אם לממונה היתה סמכות להוציא עמדה שכזו, וגם אם זו היתה עמדה הגיונית, הרי שבלתי סביר לחלוטין שלא להתייחס לעובדה שזהו המצב הקיים בכל שוק סוכני הביטוח, ולא לקבוע תקופת היערכות והוראות מעבר לגבי הסכמים קיימים".

פורום החוסכים לפנסיה ציין היו כי "אנו מברכים על המהלך".

מלשכת סוכני הביטוח נמסר: "אנו תומכים בהפרדת דמי הניהול מעמלת הסוכן, ומקווה שחברות הביטוח ירימו את הכפפה ויבנו מודל תגמול חדש, כפי שקבעה המפקחת על הביטוח בתקנות דמי העמילות​​​".