פסימיות בקהילת ההון סיכון: 36% מהבכירים צופים הרעה

סקר ה-VC Indicator של Deloitte: רק 14% סבורים שהמצב ישתפר ■ למרות הפסימיות, 79% מבכירי ההון סיכון העריכו שהיקף ההשקעות הזרות בישראל צפוי לגדול במהלך 2015

הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ  סטארט אפ  הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as
הון סיכון מנהל ניהול סטארט-אפ סטארט אפ הון סיכון הייטק היי טק שבבים צ`יפ / צלם: save as

המיתון מעבר לפינה? 36% מהבכירים בקהילת ההון סיכון בישראל מעריכים שהמצב הכלכלי יורע בשני הרבעונים הקרובים, זאת לעומת 14% בלבד שסבורים שהמצב ישתפר. הנתונים נאספו במסגרת סקר ה-VC Indicator שערכה פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte בקרב עשרות מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל. הסקר נערך במהלך חודש דצמבר 2014 והוא בדק את הציפיות לגבי שנת 2015.

הנתונים מאכזבים במיוחד כאשר משווים אותם לרבעון הראשון של שנת 2014 - אז העריכו 57% מהמשתתפים בסקר שצפוי שיפור במצב הכלכלי.

הסקר ניסה לפלח את ההשקעות העתידיות בתחום ההון סיכון לפי הוותק של החברות וגילה כי רוב המשקיעים (64%) צפויים להתמקד בשנה הקרובה בהשקעות בחברות בתחילת דרכן - אשר מצויות בשלבי ה-SEED. מדובר בנתון שגבוה פי 2 ביחס לנתון ברבעון הראשון של שנת 2014.

המשתתפים בסקר התייחסו גם לתחומי ההשקעה שצפויים למשוך את רוב ההשקעות במהלך שנת 2015. 43% מהמשיבים העריכו כי התחום המוביל יהיה אבטחת מידע ואחריו ציינו את הביוטכנולוגיה ואת המכשור הרפואי. התחומים שבהם היקף ההשקעות צפוי דווקא להתכווץ השנה הם קלינטק וסמיקונדקטורס.

למרות הפסימיות, רוב גדול (79%) של בכירי ההון סיכון העריכו שהיקף ההשקעות הזרות בישראל צפוי לגדול במהלך 2015. הנסקרים העריכו שגופי השקעה מסין יגבירו את המעורבות שלהם במשק הישראלי בחודשים הקרובים.

במקביל לשאלות שעסקו באקלים הכללי במשק, התבקשו המשתתפים בסקר להתייחס באופן פרטני לחברות היי-טק מקומיות שיצליחו לדעתם לצמוח בצורה משמעותית במהלך 2015. הרשימה כוללת את החברות טאבולה ואאוטבריין (שמתחרות אחת בשנייה ושתיהן מקוות להנפיק ב-2015), פיקס של אורי לוין, חברת Moovit ועוד.

רו"ח טל חן, ראש מגזר ההיי-טק ב-Deloitte התייחס לסקר ואמר כי "דווקא על רקע חוסר הוודאות סביב המשך צמיחתו של המשק הישראלי, בולטת עוצמתה של ישראל כמרכז לפיתוח חדשנות טכנולוגית, המושכת אליה התעניינות הולכת וגוברת מצד חברות ומשקיעים זרים בכלל ומשקיעים סיניים בפרט. תעשיות רבות ברחבי העולם כגון אוטומוטיב, מערכות ייצור, מערכות פיננסיות ומסחר ושירותים, הגיעו כיום להבנה כי הן חייבות לשלב בפעילותן חדשנות טכנולוגית על מנת לשמר את יכולת התחרותיות שלהן. דוגמאות לכך אנו רואים בהתעניינות חסרת תקדים של חברות בינלאומיות המחפשות לשתף פעולה עם חברות טכנולוגיה ישראליות".

האופטימיות דועכת
 האופטימיות דועכת