סלקום מגדילה גיוס האג"ח, פרטנר לווה 200 מ' ש' מבנק

אזהרת רווח של דסק"ש מקבוצת אי.די.בי, שבשליטת אלשטיין ובן משה: תבצע בחינה של ירידת ערך המוניטין להשקעותיה בסלקום ובשופרסל

חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר
חיים רומנו ניר שטרן / צילום: תמר מצפי איל יצהר

נמשכת הטלטלה בשוק הסלולר המקומי, ואיתה הירידה בשווי החברות הוותיקות בענף. מניות סלקום ופרטנר ירדו היום בבורסה ב-5%-7%, אחרי ירידות של 30%-31% מתחילת השנה, אשר להן קדמו ירידות של 29% ו-37% בהתאמה ב-2014.

הירידה החדה במניית סלקום הובילה את בעלת השליטה בה (45.2%), דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, להזהיר מפני האפשרות לירידת ערך שתירשם בדוחותיה. בסוף השבוע הודיעה דסק"ש, כי "בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בערך השוק של השקעת דסק"ש בסלקום, והתחרות בשוק הסלולר בישראל התגברה".

דסק"ש הוסיפה, כי תבצע בחינה של ירידת ערך המוניטין להשקעתה בסלקום; בחינה דומה תיערך בנוגע להשקעתה בשופרסל. דסק"ש מציינת שהיא עלולה לרשום ירידות ערך על השקעותיה בסלקום ו/או בשופרסל. לא נמסרו פרטים פיננסיים נוספים בגין ירידות הערך האפשריות. בדוחות דסק"ש לרבעון השלישי של 2014, המוניטין המיוחס לסלקום היה כ-2.6 מיליארד שקל, וזה של שופרסל היה 877 מיליון שקל.

בתוך כך, סלקום, שרק ביום חמישי האחרון הודיעה על כוונתה לגייס חוב נוסף, בהיקף של 430 מיליון שקל, הגדילה את היקף הגיוס המתוכנן. חברת הדירוג S&P מעלות פרסמה היום דירוג להרחבת איגרות החוב של סלקום בהיקף של עד 580 מיליון שקל. הדירוג עצמו נותר ללא שינוי, Aפלוס. לפי כלכלני מעלות, סלקום מתכננת להרחיב את סדרה ח' בהיקף של עד 425 מיליון שקל (במקום 300 מיליון שקל), ואת סדרה ט' עד 155 מיליון שקל (במקום 130 מיליון שקל). בשני המקרים האג"ח מיועדות לפירעון מ-2018.

גם המתחרה פרטנר עובדת על שינוי מבנה החוב שלה. החברה, שבשליטת קבוצת סבן, הודיעה היום, כי התקשרה עם מוסד בנקאי בהסכם לנטילת שתי הלוואות מיידיות בסכום מצטבר של 200 מיליון שקל.

ההלוואה הראשונה, בסך 120 מיליון שקל, היא בריבית שקלית לא צמודה בשיעור שנתי של 3.17% למשך 6 שנים, והקרן תיפרע ב-12 תשלומים רבעוניים החל מהשנה הרביעית; ההלוואה השנייה, בסך 80 מיליון שקל, היא בריבית שקלית לא צמודה בשיעור שנתי של 2.75% ל-6 שנים, והקרן תיפרע ב-22 תשלומים רבעוניים מאוקטובר 2015. שתי ההלוואות אינן מובטחות בשיעבודים.

נזכיר, שרק לפני מספר שבועות לוותה פרטנר 200 מיליון שקל מבנקים, ושריינה לעצמה שתי הלוואות עתידיות בהיקף זהה, שיעמידו לה גופים מוסדיים ב-2017.

מגייסות כשאפשר

סלקום מגייסת עכשיו מזומנים לצורך מחזור חובות, כי היא יכולה, ומפני שהיא לא יודעת מה צופן העתיד - כך מעריכים גורמים בשוק ההון, בעקבות הודעות החברה על גיוס אג"ח מתוכנן, והאזהרה ששיגרה מפני החרפת התחרות בשוק הסלולר בשבוע שעבר.

2015 נפתחה בסערה בענף הסלולר. סלקום, שהשיקה פעילות טלוויזיונית חדשה, מוצאת עצמה מותקפת בחוזקה בליבת הפעילות שלה, בעקבות מבצעים של מתחרותיה שהורידו את מחירי הסלולר דרגה נוספת. המבצעים של גולן טלקום, הוט מובייל ו-012 סלולר (המותג המוזל של פרטנר), מכוונים את מחירי חבילת הסלולר לרמות של 15-40 שקל לחודש. מכיוון שההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי נעה סביב 70 שקל, חברות הסלולר הוותיקות חוששות מפני גל של פתיחת חוזים מכיוון לקוחות עסקיים גדולים שיוביל לירידה חדה בהכנסות. מהלך כזה עלול להכניס את החברות לבעיה.

צריך לזכור, כי חברות הסלולר מצויות בעיצומה של בניית רשת דור רביעי, המחייבת השקעות נוספות (סלקום נדרשת גם להשקעות של עשרות מיליוני שקלים, ברכישת תוכן).

המשקיעים בשוק, שמביטים על מלחמת המחירים בענף ורואים גם את המכרז לדור הרביעי בסלולר, שאיפשר לשחקן נוסף להיכנס לשוק הסלולרי (חזי בצלאל), חוששים שכניסתו רק תחריף את התחרות. במקביל, הם מבינים שמיזוגים לא יתאפשרו בענף במהלך השנה הקרובה, ומאמינים לאמירות מצד הרגולטורים שלא יאפשרו זאת - מה שאומר שהחברות ימשיכו בתחרות עזה, וקיימת אפשרות סבירה והגיונית שאחת החברות הוותיקות תתקשה לעמוד בהחזר החובות שלה.

אם נחזור לדברים בפתיח - הרי הסיבה למיחזור החובות והקטנתם קשורה לצעדי זהירות ומנע, מצד החברות שמבינות שהשנה הקרובה הולכת להיות מאתגרת מאוד עבורן.