נעילה שלילית בבורסה; סלקום נפלה 11.7%, פרטנר 7.6%

בורסת שנחאי צנחה ב-7.7% ■ עליות באירופה ■ היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט ■ המחזור הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

יום המסחר בבורסה של תל אביב (ב') ננעל בירידות שערים, על רקע מסחר מעורב באסיה ועליות בבורסות אירופה. מניות הסלולר הכבידו על המדדים המובילים והפילו את מדד התקשורת ביותר מ-4%. בורסת שנחאי צנחה ב-7.7% ומחירי הנפט ממשיכים לרדת. היום אין מסחר בוול סטריט לרגל יום מרטין לות'ר קינג. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

לא להגדיל סיכונים בתיק ההשקעות - זו ההמלצה העיקרית של בית ההשקעות הראל פיננסים בסקירה השבועית של האנליסטים על שוק ההון. "על רקע חוסר היציבות הנגזרת ממחירי הנפט בעולם, לא מומלץ להגדיל סיכונים", נכתב בסקירה. "גרעין ההשקעה בתיק הלקוח נשאר אפיק אג"ח מדינה, לצידו האפיק הקונצרני שאת משקלו אנחנו לא מגדילים ולצידם האפיק המנייתי שגם את משקלו אין אנו מגדילים בשלב זה".

הטלטלות האחרונות בשוקי המטבעות והסחורות ימשיכו להשפיע על השווקים גם השבוע. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "אנחנו מעריכים שבסופו של דבר הטלטלה הנוכחית בשווקים תירגע. השפעת ההוזלה במחירי חומרי הגלם ועלויות המימון הנמוכות יובילו לשיפור בביצועים הכלכליים במדינות כגון ארה"ב, אירופה, יפן וסין ויפצו על הנזק בענפים ובמדינות שיפגעו מהירידה במחירי חומרי גלם".

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) צפוי להשיק ביום חמישי תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש הבנק אג"ח ב-550 מיליארד אירו (כ-635 מיליארד דולר). כך מעריכים כלכלנים בחו"ל, לפי פרסום בסוכנות בלומברג. התוכנית תהיה למעשה הניסיון הגדול ביותר של דרגי להוציא את גוש האירו מהמשבר ולהרחיק את אירופה מדפלציה. 93% מהכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים כי היקף התוכנית יהיה מעל חצי טריליון אירו.

בזירת המאקרו, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש דצמבר 2014 ירד ב-2.9 נקודות לרמה של 45.8 נקודות. המדד נמצא מזה שבעה חודשים מתחת לרמת ה-50 נקודות ומאותת על ירידה בפעילות התעשייתית.

סלקום ופרטנר המשיכו לרדת

כאמור, נמשכת הטלטלה בשוק הסלולר המקומי, ואיתה הירידה בשווי החברות הוותיקות בענף. מניות סלקום ופרטנר המשיכו לאבד גובה היום לאחר שירדו אתמול בבורסה ב-5%-7%, אחרי ירידות של 30%-31% מתחילת השנה, אשר להן קדמו ירידות של 29% ו-37% בהתאמה ב-2014. היום יצאה חברת גולן טלקום עם תוכנית ללקוחות עסקיים, במחיר של 25 שקלים לקו כולל שיחות בינלאומיות ו-6 גיגה גלישה.

הירידה החדה במניית סלקום הובילה את בעלת השליטה בה (45.2%), דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, להזהיר מפני האפשרות לירידת ערך שתירשם בדוחותיה. בסוף השבוע הודיעה דסק"ש, כי "בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בערך השוק של השקעת דסק"ש בסלקום, והתחרות בשוק הסלולר בישראל התגברה". (לסיפור המלא)

מניות שופרסל , אלון רבוע כחול ורמי לוי רשמו ירידות חדות. היום הושק הסניף הראשון ברשת הסופרמרקטים "אחד", שמתיימרת גם היא להביא בשורה צרכנית. הרעיון מאחורי הרשת הוא מכירת מוצרי מזון וצריכה שיתבססו כולם על מותג פרטי, וזאת בדומה למודל שבו פועלת הרשת האירופית ALDI שזוכה להצלחה. ברשת מבטיחים כי מוצרי היצרניות הגדולות, כמו שטראוס, אסם ויוניליוור, יישארו מחוץ למדפי הרשת שתתבסס על יצרנים קטנים בלבד. (לסיפור המלא)

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה מצבא באסיה לאספקת מערכות הגנה DIRCM מבוססות אינפרא-אדום מולטי ספקטרלי עבור מערך מסוקי ה"בלקהוק" של הלקוח. החוזה יבוצע במהלך שנת 2015 והוא בהיקף כספי שאינו מהותי לאלביט מערכות.

מניית סומוטו ממשיכה לרכז עניין לאחר שאתמול קרסה בעקבות הודעת אפל על צמצום השת"פ עימה.