הדולר טיפס 0.4%; "עלייה מעל 3.97 תסלול הדרך ל-4 ש'"

שערו היציג של הדולר - 3.93 שקלים; האירו עלה ב-0.2% ל-4.558 שקלים ■ מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) צפוי להשיק ביום חמישי תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש הבנק אג"ח ב-550 מיליארד אירו

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

השקל נחלש היום (ב') מול המטבעות הזרים העיקריים, לאחר שבוע מסחר תנודתי במיוחד בין הדולר לפרנק השוויצרי. הדולר טיפס ב-0.4% ושערו היציג נקבע על 3.93 שקלים. האירו עלה ב-0.2% ל-4.558 שקלים.

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) צפוי להשיק ביום חמישי תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש הבנק אג"ח ב-550 מיליארד אירו (כ-635 מיליארד דולר). כך מעריכים כלכלנים בחו"ל, לפי פרסום בסוכנות בלומברג. התוכנית תהיה למעשה הניסיון הגדול ביותר של דרגי להוציא את גוש האירו מהמשבר ולהרחיק את אירופה מדפלציה. 93% מהכלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים כי היקף התוכנית יהיה מעל חצי טריליון אירו.

בזירת המאקרו, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש דצמבר 2014 ירד ב-2.9 נקודות לרמה של 45.8 נקודות. המדד נמצא מזה שבעה חודשים מתחת לרמת ה-50 נקודות ומאותת על ירידה בפעילות התעשייתית.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי מתגברות הספקולציות כי הבנק של אירופה יבצע הרחבה מסיבית שתחליש את האירו בשנה הקרובה. האירו צנח לשפל של 12 שנה למול הדולר וגם למול השקל צנח האירו כמעט עד 4.5 שקלים, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2002.

"מדד הדולר, לעומת זאת, טיפס בשבוע שעבר לשיא חדש והוא נסחר כעת ברמתו הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2003. הדולר התחזק למרות נתוני מקרו ירודים שפגעו מעט בסנטימנט כלפי הכלכלה אמריקאית וציננו מעט את הצפי להעלאות ריבית. התחזקותו של הדולר נבעה בעיקר מחולשתם של המטבעות האחרים, מהאירו ועד מטבעות סחורות. המהלך היורד של הדולר-שקל נבלם בשבוע שעבר באזור רמות השפל האחרונות ב-3.87 שקלים והוא נסחר כעת שוב מעל 3.93 שקלים. עלייה מעל 3.97 שקלים עשויה לסלול שוב את הדרך עד לרמת המפתח של 4 שקלים".