"אפליקציות חדשותיות לאייפד הן בזבוז זמן"

כך לדברי מו"ל ה"דיילי מייל" בכנס DLD במינכן ■ בכיר בגוגל: "גוגל מנתבת 10 מיליארד קליקים בחודש לאתרי חדשות ותוכן. ההכנסות השנתיות מפרסומות AdSense של גוגל מגיעות ל-9 מיליארד דולר"

פאנל על תוכן דיגיטלי במהלך כנס DLD / צילום: כנס DLD
פאנל על תוכן דיגיטלי במהלך כנס DLD / צילום: כנס DLD

העידן הדיגיטלי מציב בפני המו"לים אתגרים רבים. לא רק העובדה שזמן הקריאה מתקצר ושהמסכים מרובים אלא גם ששחקנים דיגיטליים חדשים נכנסים לשוק ומודלים כלכליים משתנים כל הזמן לנגד עיניהם. אחד מהמודלים האלה, שנוי במחלוקת וכזה שעדיין מעלה תהיות, הוא חומת התשלום, שבו גולשים צריכים לשלם לאתרים כדי לקבל גישה לתכנים.

קייט לואיס, סמנכ"לית התוכן בחטיבת הדיגיטל של מו"לית המגזינים Hearst, שכולל מותגים כמו קוסמופוליטן ו-Elle, לא רואה במודל הזה משהו שיכול להחזיק. "אנשים מאמינים שהתוכן באינטרנט הוא חינמי אז העבודה שלנו היא לא לשכנע אותם אחרת אלא לשכנע את המפרסמים שאנחנו עושים עבודה מספיק טובה כדי שהם יפרסמו אצלנו".

נושא אחר שעלה בפאנל על תוכן דיגיטלי במהלך כנס ה-DLD היה סביב תפקידו של עמוד הבית כשער כניסה לאתר חדשות. בעידן שבו הרבה מהגולשים מגיעים משיתופים ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק או מתוצאות במנועי חיפוש כמו גוגל, הפתיע מרטין קלארט, המו"ל של אתר MailOnline, הזרוע הדיגיטלית של עיתון "הדיילי מייל" הבריטי, ואמר כי 60% מהכניסות לאתר מגיעות מעמוד הבית.

"הרבה מו"לים מאבדים את האמון שלהם בעמוד הבית", הוא ציין. "ב'ניו-יורק טיימס' ציינו בדוח המפורסם שלהם בשנה שעברה שהם איבדו חצי מהטראפיק לעמוד הבית. מה הם מתכוונים לעשות בנידון? הם הרימו ידיים. אם אנשים לא נכנסים אליך ישירות לעמוד הבית או אפילו לאפליקציה, בטווח הרחוק תגלה שאין לך מותג לתחזק כי אנשים נכנסים מפייסבוק, למשל, קוראים ויוצאים".

נושא נוסף שעלה בפאנל התייחס לעולם האפליקציות של העיתונים ואתרי החדשות. הפאנליסטים הפתיעו כשדיברו על החשיבות של חלק מהן באסטרטגיה של גופי המדיה. "אפליקציות באייפד הן בזבוז זמן", טען קלארט. גם סטיל צידד בנושא ואמר כי "אנחנו לא תומכים באסטרטגיה של אפליקציות. זה בונה קהל קטן יחסית". לואיס סיכמה את הנושא ואמרה כי "גם אצלנו ב-Hearst אנחנו לא רואים צריכה גבוהה של תוכן דרך האפליקציות. הגולשים בעיקר מגיעים מהדפדפן".

במהלך הפאנל עלתה השאלה אם אתרי חדשות קטנים יחסית יכולים לשרוד בלי שיהיה להם גב כלכלי של גופי מדיה גדולים כמו במקרה של Mail Online או Hearst. לדברי קלארט, "לאתרים חדשים שמנסים לעשות עיתונות במובן הרחב של המילה יש בהחלט אתגר גדול אבל זה לא קשור למי הבעלים שלנו - גם אנחנו חייבים לייצר הכנסות כדי לשרוד. באזפיד, למשל, היא עצמאית אבל היא עדיין מגובה בכסף שגייסה ממשקיעים".

לוקהארט סטיל הוא עורך התוכן בחברת Vox Media, חברה שמאגדת תחתיה כמה מותגי תוכן דיגיטליים, שהמוכר בהם הוא The Verge, אחד מאתרי הטכנולוגיה המשפיעים ביותר בעמק הסיליקון. סטיל ניסה להסביר כי אף ש-Vox הוא גוף שקם מהאינטרנט ולא בא מראש מעולם העיתונות המסורתי, הם מקפידים על איכות. "אם תסתכל על כל הסיפורים שאנחנו מייצרים מדי יום באינטרנט, אתה יכול לקחת את הסיפור מהאינטרנט ולשים אותו בעיתון וכמעט ללא שינוי להדפיס ככה את העיתון".

בפאנל לקח חלק גם פיטר בארון, מנהל הדוברות של גוגל באזור EMEA, שלא לקח חלק פעיל מדי בפאנל אך סיפק את הנתון הכי מעניין בו. על-פי בארון, גוגל מנתבת 10 מיליארד קליקים בחודש לאתרי חדשות ותוכן. לדבריו, ההכנסות השנתיות של אתרי חדשות ותוכן מפרסומות AdSense של גוגל מגיעות ל-9 מיליארד דולר".