האירו התחזק קלות יממה לאחר שנפל לשפל של 12 שנים

הדולר היציג התחזק בכ-0.1% לרמה של 3.933 שקלים ■ "יצואנים שלא דאגו לגדר את הסיכון המטבעי סופגים כעת פגיעה קשה"

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

המסחר במט"ח מתאפיין היום (ד') בהחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר והאירו מתחזקים מול השקל ושערו היציג של האירו נקבע בעלייה של 0.14% לרמה של 4.554 שקלים. הדולר היציג התחזק בכ-0.1% לרמה של 3.933 שקלים. אתמול האירו נחלש לשפל של 12 שנים מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.547 שקלים.

בעולם, הין היפני מתחזק מול הדולר בצל החלטת הבנק המרכזי היפני להותיר את המדיניות המוניטארית על כנה, במסגרתה הוא רוכש אג"ח בקצב שנתי של 80 טריליון ין (כ-674 מיליארד דולר). לאור זאת מדד הניקיי היפני נסחר בירידה של כ-0.5% ואילו החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות.

הצמד אירו/דולר נסחר בעלייה של 0.5%, ברמה של 1.16 דולרים לאירו. זאת, לקראת ההחלטה הדרמטית עליה צפוי להכריז מחר נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי. לפי התחזיות בשוק דראגי צפוי להשיק מחר תוכנית הקלה כמותית במסגרתה ירכוש הבנק אג"ח ב-550 מיליארד אירו (כ-635 מיליארד דולר). התוכנית תהיה למעשה הניסיון הגדול ביותר של דרגי להוציא את גוש האירו מהמשבר ולהרחיק את אירופה מדפלציה.

"בשווקים התבצרו המשקיעים באחזקות דולריות אל מול האירו בציפייה כי הבנק המרכזי האירופי יודיע על תוכנית להרחבה כמותית בהיקף של כטריליון אירו", מציין יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים. "על רקע ניסיון העבר בארה"ב וביפן, בשווקים מעריכים כי מהלך של הרחבה כמותית יתרום לחולשת המטבע וליציאת משקיעים מאחזקה באירו ולמעבר לנכסים הנחשבים כאי מבטחים בתקופת אי וודאות ובראשם הדולר האמריקאי והפרנק השוויצי".

פריימן הוסיף עוד כי "בזירה המקומית הדולר ממשיך להיסחר בתחום שערים צר 3.90-3.94 וגורר בכך לשחיקה חדה בערך השקלים של האירו, מטבע סחר מרכזי של המשק הישראלי. יצואנים שלא דאגו לגדר את הסיכון המטבעי סופגים כעת פגיעה קשה בשווי השקלי של תמורות היצוא. בדומה לפגיעה עם ייסוף השקל אל מול הדולר כאשר היצוא הדולרי נפגע עם התחזקות השקל מרמת ה 3.80 שקלים לדולר אל עבר רמת ה-3.40 שקלים לדולר".

כלכלני בית ההשקעות אלומות ציינו כי "פער משמעותי שהולך וגדל בין הכלכלות השונות מצדיק את המשך החלשות האירו. הצפי להרחבות מוניטריות באירופה מול הצמצום שמתרחש בארה"ב תומך במגמה. עוצמתו של השקל נובעת גם מכך שכלכלת ישראל הינה כלכלה חזקה, צומחת ובעלת שיעור גרעון מהנמוכים בOECD".