דראגי הקפיץ את המדדים בבורסות אירופה; האירו צונח

הבנק המרכזי האירופי הכריז היום על תוכנית אגרסיבית להקלה כמותית ■ האירו צונח בעד 1% ■ הבנק המרכזי של סין מזרים 8 מיליארד דולר למערכת הבנקאית

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים לאחר הכרזת מריו דראגי על תוכנית רכישות של 60 מיליארד אירו בחודש.

כאמור, לאחר שה-ECB הותיר היום את הריבית על כנה ברמה של 0.05%, הכריז דראגי על תוכנית לרכישת אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו בחודש, עד ספטמבר 2016, "ובכל מקרה עד שנראה שיפור בר קיימא באינפלציה", כך לדבריו.

דראגי מאמץ בכך למעשה את המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפדרל ריזרב בשנים האחרונות וממצב את הבנק המרכזי האירופי כבנק אגרסיבי שמוכן לנקוט צעדים נועזים כדי להאיץ את הצמיחה בגוש האירו, על אפה ועל חמתה של גרמניה המתנגדת ל"להטוטים פיננסיים".

למרות הדיווחים האופטימיים, ישנם אנליסטים הסבורים כי יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי יזדקק ל"סירת חילוץ" גדולה יותר כדי להציל את גוש האירו. "אני לא משוכנע שאפילו חבילה של טריליון אירו תהיה מספיקה להציל את גוש האירו", אמר מת'יו שרווד, מנהל מחלקת מחקר בחברת ההשקעות Perpetual. שרווד סבור שבכל מקרה התכנית להקלה כמותית כבר מגולמת במחירי המניות בשווקים.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital: "עולה החשש מיציאת יוון מגוש היורו עקב התחזקות מפלגת השמאל, אשר מתנגדת להשלטת הצנע הנדרשת עבור התמיכה המאסיבית של אירופה בכלכלה היוונית. גם אם יוון תישאר בסופו של דבר בגוש, המשקיעים עדיין חוששים מהמצב והם עשויים לצמצם את היקף פעילותם ביורו - מה שעלול להביא להיחלשות נוספת של היורו. בספרד, מצב האבטלה מגיע ל-23.67% ופורטוגל מציגה דפלציה של 0.4%. המצב הגרוע שאליו הגיע אירופה מחייב את הבנק המרכזי לפעול וכפי הנראה ההקלה הכמותית המדוברת היא הצעד הטוב ביותר לפחות מבחינתם".

מניית הבנק הספרדי Bankinter נסחרת בעלייה חדה לאחר שהבנק דיווח על עלייה של 45% ברווח השנתי ב-2014 לרמה של 276 מיליון אירו.

הבנק המרכזי של סין הודיע היום כי הוא מזרים למערכת הבנקאית כ-8 מיליארד דולר ובכך מאותת כי הוא עשוי לנקוט בצעדים מוניטאריים נוספים במטרה להתמודד עם שיעורי הצמיחה הנמוכים ביותר מזה כ-2 עשורים. הצעד של הבנק המרכזי נועד גם לסייע לבנקים במדינה להתמודד עם הביקושים הגוברים לאשראי לקראת חגיגות השנה החדשה בסין בחודש הבא.

ביפן, הבנק הבנק המרכזי הצהיר אתמול על המשך תוכנית התמריצים המוניטרית מטעמו, ואף הרחיב תוכנית הלוואות, שאמורה לעודד בנקים להעלות את היקף ההלוואות ללקוחותיהם. הבנק המרכזי יגדיל את בסיס התוכנית בקצב שנתי של 80 טריליון ין יפני (כ-674 מיליארד דולר).

מניות הבנקים הגדולים בסין עמדו היום במוקד. נציין את Bank of China , וכן את China Merchants Bank ו-Agricultural Bank of China.