שוק המט"ח: האירו נופל יותר מ-1% ל-4.528 שקלים

הבנק המרכזי האירופי ירכוש אגרות חוב בסכום של כ-60 מיליארד אירו מדי חודש

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

האירו נופל היום (ה') מול השקל אחרי הודעת הבנק המרכזי האירופי על רכישת אג"ח ב-60 מיליארד אירו בחודש עד ספטמבר 2016. הדולר היציג שמר על יציבות ברמה של 3.935 שקלים והאירו היציג התחזק בכ-0.5% לרמה של 4.576 שקלים, אולם לאחר הודעת הבנק האירופי נופל האירו במסחר הרציף ביותר מ-1% ל-4.528 שקלים.

בעולם נסחר האירו בירידה של 0.9% סביב 1.148 דולרים לאירו.

"זה בגלל המעליות, הן לא עבדו" - כך פתח מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), את מסיבת העיתונאים הדרמטית בה הכריז על תוכנית הקלה כמותית גדולה באירופה, במסגרתה ירכוש אגרות חוב בסכום של כ-60 מיליארד אירו - מעל התחזיות המוקדמות בשווקים. זאת, לאחר שהותיר היום את הריבית ללא שינוי על 0.05%. דרגי אמר שהתוכנית תימשך עד ספטמבר 2016, "ובכל מקרה עד שנראה שיפור בר קיימא באינפלציה".

דרגי מאמץ בכך למעשה את המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפדרל ריזרב בשנים האחרונות וממצב את הבנק המרכזי האירופי כבנק אגרסיבי שמוכן לנקוט צעדים נועזים כדי להאיץ את הצמיחה בגוש האירו, על אפה ועל חמתה של גרמניה המתנגדת ל"להטוטים פיננסיים".

מיקלה כרמה, אנליסט המאקרו של UBS Wealth Management, פרסום עדכון לסקירתו על השקל. כרמה לא צופה המשך היחלשות לשקל על רקע השיפור בכלכלה ומחירו הנמוך של הנפט. להערכת כרמה, השקל ייסחר בטווח של 3.95-4 שקלים לדולר בשנה הקרובה.

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "דווקא בעקבות חוסר האמון שיצר הבנק המרכזי בשוויץ, בנקים מרכזיים בעולם נראים יותר מחויבים למדיניותם המוניטארית. להערכתנו, נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) צפוי להצהיר ביום חמישי על תוכנית הקלה כמותית, במסגרתה ירכוש הבנק אג"ח במטרה להוציא את גוש האירו מהמשבר ולהרחיק את אירופה מדפלציה.

"כמו כן, אנו צופים כי הנגיד יודיע על הורדה סמלית של הריבית בגוש לרמה אפסית. בשבוע שעבר התפרסם נתון מדאיג, אך צפוי, של הידרדרות אירופה לדפלציה של 0.2%. נוסף על כך, עולה החשש מיציאת יוון מגוש היורו עקב התחזקות מפלגת השמאל, אשר מתנגדת להשלטת הצנע הנדרשת עבור התמיכה המאסיבית של אירופה בכלכלה היוונית.

"גם אם יוון תישאר בסופו של דבר בגוש, המשקיעים עדיין חוששים מהמצב והם עשויים לצמצם את היקף פעילותם ביורו - מה שעלול להביא להיחלשות נוספת של היורו. בספרד, מצב האבטלה מגיע ל 23.67% ופורטוגל מציגה דפלציה של 0.4%. המצב הגרוע שאליו הגיע אירופה מחייב את הבנק המרכזי לפעול וכפי הנראה ההקלה הכמותית המדוברת היא הצעד הטוב ביותר לפחות מבחינתם".

עוד אומר נוי כי "בין אם מוצדקת או לא, תוכנית רכישות האג"ח של הבנק האירופי היא בעיקרה מהלך פוליטי מובהק אשר בא להחזיר את אמון הציבור בבנק המרכזי. בטווח הקצר המהלך של ה-ECB יחליש את היורו מול כלל המטבעות. לאחר המהלך, אני צופה קריסה נוספת של האירו-דולר לרמת התמיכה 1.13 בטווח הקצר ו-1.11 בטווח הבינוני".