לאומי יאריך לאייפקס ומבטח שמיר הלוואה ב-1.9 מיליארד ש'

מועד הפירעון המקורי, בעוד כשבועיים, יידחה לאפריל, אז צפויה להיות מושלמת מכירת תנובה לברייטפוד

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי צפוי להאריך לקרן אייפקס ומבטח שמיר הלוואה שהעמיד להן בעבר לרכישת השליטה בתנובה, וזאת עד להשלמת עסקת מכירת השליטה לברייטפוד הסינית בחודש אפריל. בעוד כשבועיים יגיע מועד הפירעון המקורי של הלוואה, בסך כ-1.9 מיליארד שקל, שניתנה לצורך רכישת תנובה בשנת 2008 באמצעות קונסורציום בראשות לאומי, הכולל גם את הבנקים דיסקונט והבינלאומ. לפי ההערכות, ההסכמות להארכת ההלוואה יינתנו רשמית בזמן הקרוב.

ההלוואה ניתנה לחברת אפ.מש.תנ החזקות, חברה ייעודית שהקימו אייפקס ומבטח שמיר לצורך רכישת השליטה בתנובה (77%) בשנת 2008. כאמור מועד פירעון ההלוואה חל בחודש הבא. במאי 2014 חתמה קרן אייפקס, בראשות המנכ"לית זהבית כהן, על הסכם למכירת השליטה בתנובה לקבוצת ברייטפוד הסינית לפי שווי חברה של 8.6 מיליארד שקל. בהמשך החליטה מבטח שמיר, בשליטת מאיר שמיר, לנצל את זכות ההצטרפות הנתונה לה ולמכור את מניותיה בתנובה יחד עם אייפקס.

ברייטפוד למעשה רוכשת את השליטה בא.מש.תנ, והיא החליטה למחזר את האשראי שניתן לה באמצעות בנק הפועלים, שצפוי להוביל קונסורציום למימון העסקה. בינתיים נדחה מועד השלמת העסקה, שאמורה הייתה להיסגר בתחילת ינואר, בשלושה חודשים, כך שהיא צפויה לצאת לפועל כמעט שנה מאז חתימת ההסכם המקורי.

תקופת ההארכה נועדה לאפשר לברייטפוד להביא רוכש לחלקו של שמיר בתנובה, או לקבל אישור מהרגולציה בסין לרכישת החזקותיו בעצמה. במקרה שהעסקה תבוטל על-ידי הסינים, תשלם ברייטפוד למוכרים קנס בסך 40 מיליון דולר. על פי ההסכמות שהושגו לאחרונה בין הצדדים, יישאר שווי תנובה במכירה 8.6 מיליארד שקל, אך הרוכשים ישלמו לאייפקס ולמבטח שמיר סכום נוסף של כ-115 מיליון שקל (שיחולק על פי חלקן היחסי במכירה) בגין מתן ההארכה.

כאמור, בבנק לאומי הסכימו להאריך את מועד ההלוואה עד להשלמת העסקה. לפי הערכות, במידה שברייטפוד לא תשלים את העסקה, ככל הנראה לאומי יאריך את ההלוואה והיא לא תעבור לבנק הפועלים, שתפר חבילת מימון המותאמת לרוכשים הסינים.

אמנם בבנקים כבר לא נלהבים להעניק אשראי המיועד לרכישת שליטה בחברות, אך במקרה של תנובה מדובר בעסקת מימון מבוקשת. הסיבה לכך היא שרמת הסיכון בעסקה נמוכה, וזאת לאור תזרים המזומנים וחלוקת הדיבידנדים הנאים המאפיינים את קונצרן החלב. האטרקטיביות של ההלוואה לתנובה התבטאה גם בכך שהגופים המוסדיים התעניינו במתן ההלוואה. בסופו של דבר בנק הפועלים הציע ריבית נמוכה יותר מלאומי, וזכה במימון. לפי הערכות, ברייטפוד בחרו בהפועלים גם בשל מבנה ההלוואה, שהיה מורכב והותאם לצרכיה של הרוכשת הסינית.