הנפט מסוג WTI ירד בכ-2% ל-45.59 דולר לחבית

מותו של עבדאללה מלך סעודיה מכניס אלמנט של חוסר ודאות לשוק הנפט, אך ההערכה היא כי המדיניות הנוכחית של סעודיה תישמר

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

מחיר הנפט (WTI) ירד היום בכמעט 2% וננעל ב-45.59 דולר לחבית, בעוד הנפט מסוג ברנט עולה מעט ל-48.7 דולר לחבית. זאת, בעקבות ההכרזה על מותו של עבדאללה מלך סעודיה.

סעודיה היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם והיא זו שהובילה את החלטת קרטל אופ"ק שלא לקצץ בתפוקת הנפט על מנת להביא לירידת מחירים ולהנחית מכה על תעשיית פצלי השמן בארה"ב. כעת, מותו של מלך סעודיה מכניס אלמנט של חוסר ודאות לשוק, אם כי בשוק מעריכים כי המלך החדש סלמן ימשיך במדיניות הקיימת.

"מותו של מלך סעודיה יגרום לעלייה בתנודתיות בטווח הקצר", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט ב-Sanford C. Bernstein. "אני לא מצפה לשינוי מדיניות של סעודיה בשוק הנפט, אבל פטירתו של המלך עבדאללה מגיעה בתקופה מאתגרת עבור הממלכה".

כעת ממתינים לראות בשוק הנפט האם המלך סלמן ישאיר את שר הנפט הסועודי בתפקידו או יחליף אותו. אם השר יוחלף, יהיה זה איתות ברור לשינוי מדיניות. שר הנפט עלי אל-נעימי מכהן בתפקידו משנת 1995. השנה ימלאו לו 80 ולאחרונה הוא אמר שברצונו לפנות זמן לעבודות אחרות.

"נעימי מוערך מאוד ולא צריך להיות שום שינוי במדיניות אם הרכב הקבינט הנוכחי יישמר", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-Arabia Monitor.

מחיר הנפט צנח ביותר מ-50% מהקיץ על רקע עלייה בהיצע בשל הגברת התפוקה בארה"ב, הודות למהפכת פצלי השמן.

אתמול פורסמו נתונים בארה"ב לפיהם מלאי הנפט בארה"ב עלה שוב ב-10.1 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-18 בינואר. מדובר בעלייה השבועית החדה ביותר מאז מארס 2011.