הגבלת העמודים של אבי לן ואשתו - בגלל הפרת כללי פייסבוק

ל"גלובס" נודע כי להגבלת העמודים האישיים של אבי לן ועדי בנטוב לן, מפעילי עמוד "סטטוסים מצייצים", אין קשר להתבטאויות של לן נגד הרשת החברתית

עדי בנטוב ואבי לן / צילום: יוסי כהן
עדי בנטוב ואבי לן / צילום: יוסי כהן

פייסבוק החליטה בשבוע שעבר להגביל את החשבונות האישיים של אבי לן ועדי בנטוב לן, מפעילי עמוד "סטטוסים מצייצים", וזאת כחלק מהליך הבדיקה המעמיק בגין הפרת כללי הרשת החברתית ולא בשל ההתבטאויות שלהם נגד החברה - כך נודע ל"גלובס".

כזכור, ביום רביעי האחרון בערב הודיעה פייסבוק כי החליטה להסיר לצמיתות את עמוד "סטטוסים מצייצים", בשל הפרות חוזרות ונשנות של כללי הרשת החברתית ובמיוחד האיסור לקדם ולמכור סטטוסים בתשלום באופן ישיר בעמוד פייסבוק ושלא דרך מערכת הפרסום של החברה.

במקביל, נחסמה הגישה של מפעילי העמוד, בני הזוג לן, גם לעמודים האישיים שלהם. בשונה מהעמוד העסקי שנעלם לחלוטין, העמודים האישיים לא נעלמו, אך מאז רביעי בערב השניים לא יכולים להעלות סטטוסים לעמוד שלהם.

חסימת העמודים הגיעה באותו יום שבו יצא לן נגד פייסבוק ונגד מנכ"לית הסניף המקומי, עדי סופר תאני, ואמר "העמוד הורד בשרירותיות, ללא כל הודעה וללא תהליך של שימוע על-ידי פייסבוק. אין רגולטור שפועל כך ללא שימוע... אבל בדיקטטורה של פייסבוק יש, מתברר, חוקים אחרים".

עוד הוסיף לן, כחלק מכיתוב לתמונה שבה נראית סופר תאני מחזיקה בפטיש של בית משפט, כי "לא ניתן לכם לחסל כך בשרירות-לב את הדף של הישראלים. רוצים מלחמה? תקבלו".

שעות ספורות לאחר ההתבטאות של לן, הורד לצמיתות עמוד "סטטוסים מצייצים", ונחסמה הגישה של מפעילי העמוד לעמודים האישיים שלהם.

מה שהיה נראה כניסיון לסתום את פיותיהם של בני הזוג לן מתברר, כאמור, כחלק מהליך הבדיקה שעשתה הרשת החברתית. ל"גלובס" נודע כי הליך החסימה הוא חלק מהעבודה של צוות המדיניות הגלובלי של פייסבוק, שהתבסס על תלונות גולשים שהגיעו לחברה מאז חשיפת הפרשה ב"גלובס". עומק הבדיקה, לצד האיטיות בהתנהלות הצוות, הביאו לכך שהעמודים נחסמו רק ביום רביעי בערב ולא קודם.

לפיכך, אין ממש בטענות שהועלו ברחבי הרשת על פגיעה בחופש הביטוי של השניים או בהתנהלות מתנכלת מצד פייסבוק בפרשת "סטטוסים מצייצים" עם חסימת העמודים האישיים של בני הזוג לן.

מפייסבוק לא נמסרה תגובה רשמית בעניין, ובחברה חזרו על התגובה מהשבוע שעבר, לפיה "החברה לא תוכל לקבל ניסיונות להטעות את המשתמשים שלנו. הדף הפר שוב ושוב את המדיניות שלנו על אף האזהרות שקיבל, ועל כן הסרנו אותו".

מטעם בני הזוג לן נמסר בתגובה כי "עמוד המשרת למעלה מ-720 אלף גולשים הוסר ביום אחד ללא כל פנייה מקדימה או שימוע, וכעת מחפשים הסברים לצעד החד-צדדי הזה. בניגוד לטענת פייסבוק, לא היו אזהרות חוזרות ונשנות מצדם כנגד 'סטטוסים מצייצים', אלא מספר פניות - כולן בעניינים שאינם מסחריים. בוודאי שלא היו כל פניות אל הדפים האישיים של עדי ואבי לן".